Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

på barsel fikk gutten min litt vann før jeg fikk skikkelig melk.. både barnepleier og jm sa det ikke var nødvendig å koke vann til babyer lenger. vannkvaliteten er så pass god. det viktigste var å ta kallt vann som hadde runnet litt, og varme det til lunket.. så dette har jeg fortsatt å gjøre hjemme da jeg gir mme. har ikke kokt en dråpe enda, og varmer fort kallt vann på komfyren.. har ikke hatt noen problemer m dårlig babymage mer enn vanlig mageknip inimellom av mine matvaner..

andre som har fått andre beskjeder? sikkert, men spør likevel..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veel, det er jo det med episodene der det ikke går så bra, som Ghiardia epidemien i Bergen i fjor...

Skrevet

ja, du har jo rett idet! men skal en tenke slilk må man jo koke vannet til seg selv også..

Skrevet

Nei, for for oss er det bokstavelig talt bedritent, for babyer under 6mnd er det livstruende...

Skrevet

kanskje skal begynne koke vannet da.. gjorde det sist gang, men har liksom ikke tenkt slik som du gjør nå.. har bare tenkt det de sa på sykehuset.. jaja.. ut og kjøpe vannkoker!!!

Skrevet

Du skal ALLTID koke vannet til mme... Det har noe med blandinga og gjør. Blandinga blir feil hvis ikke. Jeg sluttet å koke vannet, men så sa hs dette. Jenta mi slit med hard mage og det kan vær pågrunn av at jeg ikke kokte vannet. Hvis babyen skal drikke kun vann kan du ta det rett fra springen.

Skrevet

igjen så er det kontrabeksjeder ja.. utrolig at det er så mye frem og tilbake og at ikke alle har retningslinjer å følge!! men skjønner ikke det med blandning da.. hva er forskjell i blandningen hvis vannet er kokt og avkjølt, eller kallt som er varmet opp..

Skrevet

Ja det lurer jeg også på. Fikk også beskjed om at jeg ikke trengte å koke vannet til mme, så jeg gjorde ikke det. men så leste jeg her om alle skrekkhistoriene, så da begynte jeg å koke. Tror nok noen mødre er litt hysteriske av og til :)

Skrevet

Ville nok kokt vannet til de under seks mnd uansett. Men det at en må koke det for å få riktig blanding må være det største vissvasset jeg har hørt! Da lurer jeg på hvilken skole de på helsestajonen har gått på!!!

Skrevet

For å være helt ærlig så husker jeg ikke helt hva hun sa, men det var noe med spalting og enzymer. At spaltingen ble helt feil el noe i den dur. Men det kan hende ho tar feil, men siden pia mi sliter med hard mage så valgte jeg å høre på henne for å se om det ble bedre. Men hvis ikke deres babyer reagerer på det, så går det helt sikkert bra! :) Tar nå ikke skade av litt bakterier:)

Skrevet

Og blir ikke magen til pia bedre igjen snart, så har det ikke noe med vannet og gjør, og da kommer jeg til å slutte å koke vannet jeg å:) Mye lettere:)

Så jeg er ikke av den hysteriske typen ;)

Skrevet

har du prøvd å gi litt maltekstrakt? pleier hjelpe m hard mage! jeg må si at jeg ikke har tro på at vannet har noe å gjøre m at hun har hard mage, er nok heller mme som er litt hardere å fordøye for noen av de små magene!!

Skrevet

Jeg har prøvd alt! Trur jeg.... svisker(både på glass og prøvd å kokt selv), malt, kiwi, youghurt, aprikos, pære, olje i maten, begynte med 8 måneders grøt når hun var 7 måneder for å få mer kornsorter og fiber, og nå får hun laktulose, men det hjelper ikke det heller. Så kan kanskje ha noe med mme å gjør ja. Kanskje jeg skal prøve en annen sort? Men vet ikke om det er så lurt heller....?

Skrevet

etter hva jeg vet er det ikke farlig å prøve andre sorter!!! det er jo noen forskjeller på merkene, og kanskje et annet passer ditt barn bedre. hadde helt klart prøvd det hvis jeg var deg!

Skrevet

Har du et merke å anbefale da? Nå bruker jeg vanlig nan.... Har hørt om at de har noe på apoteket som skal være bra....

Skrevet

Nan Ha1 heter den på apoteket. Men har hørt at collett skal være mild mot magen.

*blanderneginnherjeg* : )

Bruker selv NAN

Skrevet

jeg koker det, og kommer til å gjøre det til tulla er 1 år,

men jeg koker Ikke det vannet hun drikker til maten

hun får gradvis i seg de bakteriene som er i springvannet da..synes d er nok jeg..

en må no gjøre det en synes er best, men d sikreste er jo å koke det etter min mening da..

Skrevet

tusen takk for hjelp:)

kanskje jeg skal prøve collett da....:)

Skrevet

gjør det! vi bruker nan ha 1 som finnes på apoteket. den er bra hvis det er allergi i familien, slik som her. har aldri prøvd collett, men er jo definitivt verdt det:-)

Skrevet

Hvor gammel er jenta di Hilde85? Har du prøvd å gi 5 ml duphalac i morgenflasken hennes? Her har også jenta slitt med hard mage. Og på 6 mnd kontrollen mente legen at det var bedre å få fart på magen med noe tillegg enn å tenke som så at alle "avføringsrutiner" er normalt. Noe blir jo en vane også, og er de vant til at det er vondt og hardt så vil de jo til slutt ikke bæsje. Og det er jo ikke bra!

Duphalac er et helt ufarlig avføringsmiddel (høres skummelt ut, men er veldig mildt). Vi gir snuppa 5 ml ca hver morgen (i mme) og nå er hun aldri hard i magen. Gikk fra en gang i uka med bæsjing til annenhver-tredjehver dag. Det er jo bra! Men best av alt er det ikke vondt for henne lenger!

Bare et tips!

Skrevet

Her hjalp det veldig å bytte fra NAN til Collett. Vi har malt i melka også.

Det er verd å prøve :)

Skrevet

Hun er 8 måneder... duphalac har jeg ikke hørt om... Vi bruker lactulose (5 ml) om morgenen. Har brukt det i to uker nå og skal bruke det i to uker til, men har ikke funket enda... bare ca en gang i uka at d e litt laust. Ellers er det hardt, men bæsjer hver dag eller anna hver dag, så er ikke helt stopp, men ho har det vondt der og da når bæsjen skal ut. Men blir lactulose nokka av det samme som duphalac?

Skrevet

Jeg kommer til å koke vannet så lenge han får mme. Tør ikke ta sjansen på annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...