Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2006 #1 Skrevet 2. oktober 2006 jeg har så innmari mange føflekker som jeg syns har forandret seg litt etter graviditet og fødsel... heldigvis, ingen med kreft i! men det han sa til meg var at jeg MÅTTE bruke HØY solfaktor...og solfaktor 12-20 var IKKE høy... så han mente at her hjemme burde jeg bruke rundt 30, og i syden 50.... datteren min på snart 5 mnd fikk en føflekk når hun var 4 mnd... så hun har hvis mine gener for å få føflekker.... han sa at jeg måtte smørre henne MYE og at jeg ikke skulle la henne være mye i solen..... hun skulle helst være i skyggen hele tiden... i sommer når det har vært så fint vær så har jeg alltid sittet med henne i skyggen.... jeg spurte også angående sånn sun block fordi jeg har lest at babyer ikke skal bruke det.... pga at huden ikke får puste.... han så dumt på meg og sa bestemt ; jeg har aldri hørt at huden har lunger!!!!bruk sunblock du!! og tenker at dette er faktisk en spesialist...........så han har vel peiling...
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2006 #2 Skrevet 2. oktober 2006 Stol på ham ja. Jeg jobber på et hudlegekontor. Ser utrolig mye alvorlige ettevirkninger av solskader/for mye soling. Folk er ikke klar over hvor farlig det kan være å ikke ta solen alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2006 #3 Skrevet 2. oktober 2006 Er nok litt forskjellige meninger ute å går når det gjelder dette med solkrem. Jeg syns det var rart at han sa at faktor 20 ikke er høyt. Faktor 15 filtrer vekk 93% av strålene, dobbler du til faktor 30 så økes det til 96%, mens faktor 50 er å regne som blokk. Det som er viktig er at du bruker en bra solkrem og smører ofte, og ikke "griller" kroppen i solen. Og ikke vær i solen de timene på dagen som den er sterkes. Jeg selv har enormt respekt for solen, og holder meg mest i skyggen. Dessverre så er det mange kremer på markedet som ikke holder den faktoren de lover, og da gir det en falsk trygghet. Kremer merket med at de holder Australsk standard skal gi god beskyttelse. Smør heller en gang for mye enn en gang for lite. Jeg mener å ha hørt at barn under 6 mnd. ikke skal være i solen (det stod på barnesolkremen jeg kjøpte i sommer at den ikke skulle brukes på barn under 6 mnd.), og når det gjelder det med sunblock så ville aldri jeg ha brukt det på et så lite barn. Det er en del stoffer i disse blockene som bl.a. kan være allergifremkallende. Når det er sagt, så tror jeg man greier seg bra i solen bare man bruker sunn fornuft.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2006 #4 Skrevet 3. oktober 2006 jeg har ikke hatt datteren min i solen i sommer heller... har hatt på henne babyline solkremmen..eneste hun har vært i solen er kanskje hvis jeg har hatt henne litt i bæreselen...men det er snakk om et par min.....og har da gått mest mulig i skyggen....hud legen sa at små barn ikke skulle være i solen....men han sa ikke hvor lenge barna er små liksom..så når vi skal til syden, skal både jeg og hun ligge mye under parasollen tror jeg... HI
rødt&blått Skrevet 3. oktober 2006 #5 Skrevet 3. oktober 2006 Kjøp en sånn sunblock-dress neste sommer! De er geniale, og ungene trenger bare solkrem i ansikt, ører, hender og føtter. -Det reduserer jo også mengden solkrem med div. stoffer når det er så små områder man må smøre. Jeg hadde også vært forsiktig med å bruke sunblock-solkrem på barn.. Lege eller ikke lege, men det er jo bevist at solkrem kan inneholde mye rart!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2006 #6 Skrevet 3. oktober 2006 det var et lurt tips...jeg fikk et navn, husker det ikke helt nå, på en solkrem man kjøpte på vitus apotekene..de var veldig bra sa han..
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2006 #7 Skrevet 3. oktober 2006 Viktig å beskytte huden ja. Jeg bruker 30+ som jeg har kjøpt hos hudlege hver eneste dag. Den fungerer som fuktighetskrem og er god for huden min så jeg har gjort det til vane å bruke den som dagkrem. Ikke helt nødvedig hele tiden kanskje men jeg vil ikke ha hudskader. Husk at melonoma er den aller mest dødelige formen for kreft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå