Gå til innhold

Underholdningsbidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen av dere som har inngått privat avtale om bidrag? Pappan til jenta mi ønsker dette, jeg er litt i tvil da jeg ikke stoler helt på om han vil betale hver mnd, Hvordan vil dette fungere og hvor mye skal han evt. betale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Dere kan godt avtale privat b.bidrag, men få Innkrevingssentralen til å kreve inn pengene. Når dere inngår privat avtale (eget skjema for dette) så lever den inn på Trygdektr og de ordner resten.

Skrevet

Vi har privat avtale, den er skrevet og signer av oss begge to.

Vi beregnet bidraget på www.trygdeetaten.no

Han setter inn penger på egenhånd hver mnd. Aldri vært noe tull.

Er du usikker på om han kommer til å betale hver mnd gjør du som anonym over her sier...

Skrevet

Hei. Jeg lurte på dere som får underholdsbidrag, hvor mye får dere i måneden. Har inngått privat avtale på 1900kr i måneden. Er det normalt? Jeg får overgangsstønad som inntekt

Skrevet

Jeg og barnefaren har privat avtale og det fungerer kjempefint. Han har autogiro i banken og pengene blir automatisk overført til kontoen min hver måned.

Dersom det skal gå gjennom tr.etatens innkrevingssentral så tar jo staten et gebyr så da får ikke du alt tror jeg. Eller så må han betale mer pga gebyr så det beste er jo å ordne opp seg imellom.

Når det gjelder størrelsen på bidraget, ligger det en bidragskalkulator på www.trygdeetaten.no.

Jeg får 2000 i måneden for 2 barn fordi jeg tjener ganske bra selv. Det går jo etter inntekt og hvor mye samvær man har.

Hvorfor stoler du ikke på at han betaler da?

Skrevet

Sitat fra hjemmesiden til trygdeetaten ( adr er nå www.nav.no)

Privat avtale

Avtale om underholdsbidrag til barn

Det er en klar målsetting at flere skal inngå privat avtale om barnebidrag. Det tas som utgangspunkt at forsørging av barn er et privat anliggende. Private avtaler gir mulighet for å inngå avtaler som er bedre tilpasset den enkelte families situasjon enn det et offentlig regelverk har mulighet til å klare.

Dersom mor eller far ønsker at Arbeids- og velferdsetaten skal fastsette eller endre barnebidraget, må begge betale et gebyr til staten (fra 01.01.2006 kr 860). Hvis dere velger å inngå en privat avtale, unngår dere gebyr. Hvis bidragsmottakeren ønsker det, kan NAV innkrevingssentral stå for innkreving og formidling av bidraget selv om foreldrene har inngått en privat avtale. Dette er gebyrfritt.

Dersom dere ønsker å inngå en privat avtale om bidraget, finnes følgende hjelpemidler:

Tilgjengelig på Internett: Denne bidragsveilederen for beregning av bidrag.

Tilgjengelig på NAV lokalt: Blankett og retningslinjer for inngåelse av privat avtale.

NAV innkrevingssentral kan innkreve og formidle barnebidraget.

Dere kan når som helst senere inngå en ny avtale om hvor stort bidraget skal være. Dersom bidraget innkreves av NAV Innkrevingssentral, må avtalen sendes til NAV lokalt.

(Det ser altså ut som om det ikke koster noe å la dem innkreve bidraget for deg)

Bidragsveilederen er veldig kjekk - den gir et beregnet bidrag så man vet hva man har krav på. Men du må vite hvor stor inntekt faren til barnet har.

Skrevet

avtale. Sånn har vi gjort det, siden jeg synes bidraget ellers hadde blitt urimelig høyt. (Han skulle egentlig betale 2600, men jeg bruker da ikke over 6000 kroner på barnet i måneden.) Uansett så tar vi det gjennom innkrevingssentralen, og jeg tror dette sparer oss for mange unødige konflikter. Innimellom utsetter han likevel å betale inn det han skal, men da opparbeider han seg bare gjeld hos TI. Og etterhvert går da de inn og trekker direkte fra lønnen hans.

Skrevet

Ingen gebyr ved å la dem gå gjennom innkrevingssentralen, så vidt jeg vet. Og tror nok det vil spare deg for mange frustrasjoner, om du er usikker på at han vil betale. Da slipper jo dere å diskutere økonomi, siden TI tar seg av eventuelle forsinkede innbetalinger.

Skrevet

Det er ikke noe problem å ha privat avtale hvis dere kan kommunisere. Jeg og barnefaren har det. Vi har brukt bidragsveilederen på www.nav.no for å finne ut hvor mye han skulle betale. Men så har vi trukket av litt fordi han kjøper masse klær til henne + at jeg arver en del klær fra niesen hans (sparer meg for utgifter). Man skal jo dele utgiftene ved samvær og siden det er han som alltid kjører så har vi tatt hensyn til det i bidraget istedenfor at jeg betaler han for reiseutgifter. På den måten har vi kommet frem til en løsning som fungerer for oss begge to.

Skrevet

Jenta di?

Reagerer litt på at du sier "jenta MI" og ikke vår... Det er vel hans jente også? Kan høres ut som du er en av de som gjerne vil ha penger av faren, men ungen for deg selv...

Skrevet

Shesus, det var vel langt ifra poenget vel?...

Skrevet

Faren til barnet mitt vil også inngå privat avtale og jeg er egentlig enig. Men hva skjer da med forskuddsbidraget som jeg har fått? Han tjener ikke så mye og hvis jeg har fått for mye, må vi da betale tilbake noe? Noen som vet hvordan det fungerer?

Skrevet

Hvis du har fått for mye, kan han søke om å få det tilbakebetalt, da blir det trukket en sum fra bidraget du får hver mnd til alt er betalt tilbake.. Det må jeg, og det er veldig surt

Skrevet

Hvordan går det da laikrin? Blir dere enige? Blir litt nysgerrig jeg når folk legger inn innlegg og ikke følger opp...

Du har jo fått en del råd her så regner med at det ordner seg...

Skrevet

Hei alle sammen og takk for råd. Har vært inne på NAV og fått de opplysningene jeg trengte etter tips fra dere. Når det gjelder kommentren på at jeg skrev `jenta mi` så er det slik at det blir naturlig for meg her jeg sitter alene med henne..

Skrevet

Man finner det meste på nettet.. Kjekt å ha :)

Jeg forstår at du sier jenta mi.. Det gjør jeg også. Det blir gjerne sånn når faren ikke stiller opp og jeg føler at jeg er alene med dem...

Skrevet

Takk, det var godt å høre :-) Ble litt satt ut når jeg fikk den kommentaren. Jeg er vel den parten som jobber mest for at jenta `vår`skal få se pappan sin.

Skrevet

Vet hvordan det er.. Jeg vil gjerne at datteren "vår" (hehe) skal bli kjent med faren sin og at han skal ta del i det som skjer i utviklingen, men han har et "annet liv" også så det blir så som så med interessen. Kjæresten hans er visst viktigere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...