Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på snart sju måneder og vi samsover. Jeg vil gjerne ha henne over i egen seng snart, men hun skriker så fort hun legges i egen seng. Illskriker. Kun noen ganger på dagtid kan hun ligge i senga si og titte på elefanturoa, men sove der, nei det er ikke aktuelt! Hun har hele tiden hatt vanskelig for å sovne selv og må fremdeles stort sett ammes i søvn for natta. Fra hun var fem uker til nærmere fire måneder sov hun i sprinkelsenga, men så var det slutt. Hun sovnet alltid på armen og måtte bæres sovende i seng. Etterhvert begynte hun å sove lettere og våknet alltid i det vi la henne ned. Vi brukte mye tid på å få henne til å sove og det ble slitsomt i lengden så for å hente oss inn igjen begynte vi med samsoving, var jo ikke meningen at det skulle vedvare...Så alle samsovere, hvordan har dere fått babyen til å sove i egen seng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gina Ford (genial dame på enkelte ting! "Contented little baby book") anbefaler en laaaaangsom tilvenning, på dagtid. Sitte i senga, i lyset men du rydder og slikt, og så saaaakte over en mnds tid trappe det ned fra to min i senga på dagtid til dagsoving mens du sitter det og så kveldssoving.

Skrevet

vi har lagt oss en vane at jeg ammer i vår seng, og så når hun er sovnet bærer jeg henne over til hennes egen seng. Hun våkner som oftes i det jeg legger henne fra meg, men da stryker jeg henne på hode og synger for henne til hun sovner igjen. som oftes har hun sovnet iløpet av kort tid. Andre ganger må jeg holde på en stund, selv om hun sutrer litt har jeg ikke gitt opp...som oftes har dette funget for oss. (tror kanskje hun sutret litt fordi jeg sang lille petter edderkopp...ble vel lei av å høre samme sang om og om igjen...er glad jeg har kjøpt en sangbok:-)

Når faren er alene med henne går han frem og tilbake med henne i stuen til hun sovner før han legger henne ned, utrolig at hun ikke våkner....

Det kan også hjelpe å legge en varmeflaske i sengen under dynen, eller det som jeg gjør å legge dynen hennes over oss når jeg ammer henne for at den skal bli god og varm:-)

Skrevet

glemte å legge til at vi samsov den første måneden, og at det er slik vi begynte å gjøre det for å få henne til å sove i egen seng:-)

Skrevet

Takk for tips, Expat. Har sett flere gode råd signert med nicket ditt før, så nå skal jeg sette meg inn i Gina Ford. Navnet er notert!

Skrevet

Ja, det går jo også an å prøve å bære henne over i egen seng etter at hun har sovnet med meg i senga, men hun er veldig var for bevegelser, så er redd det ikke går. En stund siden vi prøvde det sist nå. Og så er det det at hun er fryktelig vanskelig å roe om hun våkner, stort sett kun pupp som duger. Men om vi ikke klarer å få henne til å sovne på egenhånd, håper så inderlig at hun skal lære seg det, så får vi vel prøve å legge henne sovende i sengen igjen, og håpe på det beste :)

Skrevet

Vi har hatt endel utfordringer når det gjelder å få gulljenta til å sove- og det eneste som har hjulpet er når pappaen overtar. Jeg har lagt våken med henne fra 1 1/2 time til 4 timer om natten- fordi hun har våknet. Nåe pappaen overtok natten- sovnet hun etter noen minutter med ham. Han stryker henne over håret og ryggen og nynner litt. Det samme gjelder om kvelden. Hvis hun våkner igjen når jeg har lagt henne- så overtar pappaen og da går det noen minutter.

I starten gikk det litt lenger tid, men vi holdt ut og var bestemt på at pappa skulle ordne opp. Med meg er det kun pupp som gjelder:-) Da strever hun veldig med å få meg til å forstå at puppen skal fram- og det med en gang.. hehe..

Lykke til:-)

Skrevet

Lille jenta har hatt en periode hvor hun har våknet en del ganger på kvelden, og jeg har ammet og ammet...Vi har også den siste tiden latt pappaen prøve å roe istedet for at jeg ammer. Med varierende hell. Men det at det går av og til er jo et godt tegn, for før så var det bare mamma som gjaldt. Heldigvis våkner hun ikke like ofte på kveldene lenger heller. På nettene har det også vært ekstra mye amming etter at vi begynte å samsove. Og jeg ser ikke for meg at jeg skal klare å ta nattavvenningen så lenge vi samsover. Jeg har ikke hastverk med å slutte å amme natterstid, men kunne godt tenkt meg å amme litt sjeldnere enn det vi gjør nå. Spørs om vi ikke får la pappa slippe litt til på natta også :) Kjenner meg igjen i at puppen ikke kommer fort nok frem. Krever effektivitet disse små!

Skrevet

Samsov de første 9 ukene etter fødsel, etter det var kroppen min som en banan da jeg våknet så da var tiden inne for meg til å la henne sove for seg selv.

Ser mange er motstandere av å la baby skrike,men jeg la henne ihvertfall i egen seng og lot henne skrike, gikk inn med jevne mellomrom, trøstet og hvis det ble helt ille tok jeg henne opp å ga henne litt trøstepupp, men etter ca.3 dager med masse skriking, så aksepterte hun å ligge i egen seng. hun har ligget i egen seng på vårt rom siden, nå er hun 7 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...