Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2006 #1 Skrevet 1. oktober 2006 Hei. Jeg og samboeren min venter vårt første barn sammen. Han har ett barn fra før og bet 2500 kr i mnd. Har ingen samvær med barnet. Har lest i hefte fra trygdeetaten at dersom far har barn i eget bo skal det tas med i beregning av barnebidraget. Vil det si at han kan få redusert noe av barnebidraget når vårt barn kommet til verden???? På forhånd takk for svar. Ha en fortsatt fin kveld:)
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2006 #2 Skrevet 1. oktober 2006 Hei. Jeg er i samme situasjon som deg og ble nysgjerrig da jeg leste innlegget ditt. Sjekket på www.nav.no og der er det offentlig info om dette og en kalkulator der du kan regne ut hvor mye han må betale. For min del må mannen min betale MER når han gifter seg og får et nytt barn!!!!!! (med meg altså). Forstå det den som kan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Plott inn inntekt osv, så ser du selv. (og eksen sitter på ræva og tjener minst mulig for å få mest mulig av han........... grrrrrrrrrrrrr!)
motorrypa Skrevet 2. oktober 2006 #3 Skrevet 2. oktober 2006 hva med å ha litt samvær kanskje? jeg står på andre siden av gjerdet. faren til min datter skal betale 2400 kr mnd for min datter. han vil overhodet ikke vite av jenta å lar ganske enkelt bare være å betale bidrag. så hipp hurra for nye regler som overhodet ikke funker.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2006 #4 Skrevet 2. oktober 2006 Hvordan kan det ha seg at han skal bet mer. Er det pga barnets alder da...... veldig merkelig. Skjønner godt at du blir irritert og med god grunn. Vært veldig mye probelmer ifh barnemora som rett og slett ikke er god. Takk for tipset og lykke til....
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2006 #5 Skrevet 2. oktober 2006 Hei igjen. Det er jeg som startet dette innlegget med barnebidrag. La inn det samme spørsmålet på "snart alene mamma" og fått svar det. Der stod det noe intressant (slik jeg hadde håpet på). Gå dit å les dette...
Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #6 Skrevet 2. oktober 2006 Gå inn på trygdeetaten .no og beregn dette selv. Utgangspunktet har det ingenting å si, det går på begges foreldrenes inntekt og sammvær. Hadde han stilt opp og hatt barnet ville bidraget sunket. Men husk at det er alderstrinn som gjør at bidraget øker en del,det vil si at det koster å ha barn og mer når de blir eldre. Jeg mener de nye reglene er fine, min samboer bet også en fin pengesum for sitt men har han her en del, men det gjør ingentin så lenge dette barnet han klær ,sko og div han trenger er det ikke nødvendig å klage. Tenk en bobledress kan koste over 1000 kr, vanntette sko om vinteren er nærmere 1000, normale hverdagsklær koster, gummidress,gummisko.For guds skyld så lenge denne moren tar vare på barnet sitt og far ikke har samvær tror jeg ikke denne faren skal si så mye jeg!
Singelmamma og banden Skrevet 2. oktober 2006 #7 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg lurer vel egentlig mest på hvorfor han ikke har samvær. Hva om det ryker mellom dere? Skal han ikke ha samvær da heller, eller? Babyen din har en bror el søster, og der kommer han/dere til å få problemer etterhvert, hvis deres felles barn finner det ut. Det er tross alt snakk om et søsken. Mulig det er pga mora, vet det finnes mødre som nekter ungene samvær, men oftest er det faren som ikke vil. Hva da om ungene dukker opp senere?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2006 #8 Skrevet 2. oktober 2006 Det er slik at bidraget skal fordeles ut fra hvor mange barn som skal forsørges. men er faren samboer blir alle hans utgifter delt i to pga to inntekter og dermed øker bidragsevnen i forhold til å være en om inntekten også. Derfor øker bidraget kansje om man vil ha det forandret etter felles barn er født. Min samboer har to barn og fikk skyhøyt bidrag alene, uten hensyn til faktiske utgifter, de har tabeller å gå etter. Så meldte vi inn at vi er samboere da vi flyttet sammen. dermed ble hans utgifter delt i to og da nektet vi og sendte inn melding om inntekt og utgifter på begge to + at da fikk vi ta med mine 3 barn også fordi om de regner min inntekt til hans bidrag skal alle være med. og det gikk og vi fikk nedsatt bidrag til 4200 for to barn. vi skal jo ha noe å leve for vi også. Så om man blir samboere og begge har høy inntekt så lønner det seg faktisk ikke å søke om bidragsendring før mora gjør det selv ;-) men bidragsveilederen på trygdeetaten.no kan være til hjelp. men finn satsene for livsopphold og lån til hus får dere ikke fult opp dekt, kun etter satser for stedet dere bor. så kan dere regne ut hva som lønner seg og regne ut selv med penn og papir :-)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2006 #9 Skrevet 2. oktober 2006 Hei, det er meg som var i nesten samme situasjon som HI. Hvis jeg har forstått dette riktig så stemmer det at barnefaren skal betale mer når han gifter seg og får et barn til, fordi bidragsevnen øker takket være min inntekt, da tydeligvis! Det synes jeg er rare regler. For min del har faren samvær med barnet, jeg aner ikke prosenten, men det er helt "etter boka". Så enn så lenge får vi bare håpe barnemoren ikke vil endre den private avtalen, tror jeg... Og til de som ikke får bidrag fra faren, dersom de ikke betaler skal det vel trekkes fra lønnen hans? Eller staten betaler, og han må skylde penger til staten? Er det ikke slik det fungerer?
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2006 #10 Skrevet 3. oktober 2006 Min samboers x arbeider også minst mulig for å få mest mulig ut av han.... de har privat avtale..... Den ene dattra hans har sagt det rett ut (hun er 8) mamma trenger ikke jobbe hun, for hun har nok penger i måneden. Min samboer betaler 4000.- for to barn med privat avtale. Hun har ny samboer og tar bare litt ekstrajobbing når det passer henne.... JEG BLIR GAL!!!!!! Dess mindre x`n tjener, dess mer må han betale i bidrag (uansett inntekten hans....)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2006 #11 Skrevet 3. oktober 2006 En annen ting jeg har funnet ut er at så lenge mannens x har samboer men ikke er gift, så regnes hun som eneforsørger!!!!! Med dobbel barnetrygd og alle andre "goder" . Og her sitter vi på vår side og må betale mer når han får seg samboer (=meg), for da øker betalingsevnen hans pga min inntekt! Mens hennes samboer liksom ikke fører til at hennes betalingsevne øker! Dakar liten. Kjekt for de damene som finner seg rike samboere, da, for de får i pose og sekk. Merkelig system! Huff, føler meg litt slem her, for hans x er jo hyggelig osv, men det irriterer meg at hun bare kunne si opp jobben, være hjemme og lese ukeblader og bli underholdt av sin samboer og min mann!
Singelmamma og banden Skrevet 4. oktober 2006 #12 Skrevet 4. oktober 2006 Dette siste her stemmer ikke helt. Dersom man har hatt samboer i 12 av de siste 18 mnd faller alle "goder" som aleneforsørger bort, da har man bare bidraget igjen. Og tro meg, det er ikke bare å sitte på rumpa som aleneforsørger heller, jeg forsørger 2 barn helt alene, jeg får stønad til barnetilsyn (fordi jeg JOBBER, man får ikke det om man er hjemme altså), og barnetrygd for ett barn ekstra (ikke noe som heter dobbel barnetrygd, men det blir dobbelt om man bare har ett barn). Men det er da jammen også det hele. I tillegg må jeg klare absolutt ALLE utgifter alene, både husleie, bil, studielån, mat, klær og sko til ungene, resten av utgiftene til barnepass, for ikke å snakke om alt det praktiske i hverdagen. Visst får jeg bidrag, men med lang avstand mellom meg og faren går jo det i reise i forb med samvær. Så jeg blir litt lei av å lese at alenemødre sitter på rumpa og snylter på faren og staten, for det er bare en liten del av "oss" som gjør det. De fleste alenemødre er oppegående mennesker med jobb og hele pakka de.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #13 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg regnet med det ville komme et slikt innlegg og må innrømme at jeg har dårlig samvittighet for noe av det jeg har skrevet. Jeg er fullt klar over at mange skilte mødre og alenemødre er oppegående, flotte, hardt arbeidende jenter! For min del var de to-tre innleggene jeg har skrevet her et uttrykk for min personlige frustrasjon som gjelder min situasjon. Jeg vet at man ikke skal skjære alle over en kam, men det ser lett ut som det er det man gjør. Så tilgi meg, alle dere som føler dere såret her, for det har ikke vært meningen. Meningen var bare å lufte frustrasjon... Og vi er alle forskjellige osv, det er "gode" og "dårlige" folk i alle kategorier... Og så har jeg både lært noe nytt og skjønt at det er et par ting jeg hadde misforstått.
Singelmamma og banden Skrevet 5. oktober 2006 #14 Skrevet 5. oktober 2006 Henger vel kanskje sammen med det at det er noen som er slik som beskrevet og som ødelegger for alle andre. Men håper HI har fått svar på det ho lurte på. Men ellers synes jeg det er rart at ny sambo sin inntekt skal være med å bestemme ang bidrag. Faren til min eldste har fått samboer - betyr det mer i bidrag til meg? Ikke hørt noe om det jeg. Høres absurd ut i mine ører, særlig siden jeg har høyere utdanning og tjener mye mer enn ham... Og hva med evt hennes barn da? Han er ikke pliktig til å forsørge de, like lite som ho er pliktig til å forsørge hans.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2006 #15 Skrevet 5. oktober 2006 Dette blir jo mer og mer innfløkt jo fler barn man har på begge sider. Men det du kan gjøre er å gå inn på nav.no, familie og omsorg, barnebidrag, bidragsveileder, og regne ut med kalkulatoren der hvordan bidragsfordelingen blir i de ulike tilfellene. Hvis du tjener mer enn han, øker din bidragsevne, så med mindre hans nye samboer tjener veldig mye (som vil øke hans bidragsevne), så tror jeg ikke du får så mye mer. (Jeg regnet ut eksempler på dette). Dette er nok ting man ikke hører om, men som man må finne ut av selv, som så mye annet... For min egen del sjekket jeg en gang til, frem og tilbake flere ganger. Og ja, i mitt tilfelle er det slik at han må betale mer pga min inntekt. Forskjellen er rundt 1000 i mnd. Han og jeg tjener omtrent det samme, og vi har helt normale lønninger.. Hadde hun jobbet og de tilsammen tjent like mye som oss, hadde hans bidragsbeløp vært ca 1000,- mindre. Interessant å finne ut dette uansett..
ups..nummer4 Skrevet 12. oktober 2006 #16 Skrevet 12. oktober 2006 Jeg mottar barnebidrag fra barnefar. Jeg har ny samboer og mister all støtte som aleneforsørger i november, noe som er helt greit. Jeg studerer så det blir i stor grad min nye samboer som forsørger barnet mitt da. 2000 kr i måneden er jo ingenting i hva det koster å forsørge et barn. Skal man ha ordentlig mat, fisk og kylling og frukt, klær, barnehage, aktiviteter osv, så er det mye dyrere å ha barn vil jeg si :0) Så det med barnebidrag har jeg ikke dårlig savittighet for, skulle bare mangle. Når det gjelder annen støtte, så har eg mottatt utdanningsstønad, men det går jo ikke på barnet sånn sett, det går på at jeg har fått støtte til å ta utdanning. Dettte er isteden for overgangsstønad, som man kan få opptil 3 år, men etter at barnet har fylt 3 år, så krever trygdekontoret at moren enten er i arbeid eller i utdanning. Bare sånn at ikke ting misforståes, høres ut som trygdekontoret liksom sponser alenemødre med sydenturer og et luksusliv, men det stemmer altså ikke :0) Ihvertfall ikke for min del !! Merker stor forskjell på å være to og å være en, men blir veldig økonomisk av det, og far må bidra til barnet sitt, akkurat som mor, og far er han livet ut :0) Man kan jo velge selv hvor mange barn man vil ha, man må ¨jo tenke på at alle skal ha det godt og ha det de tregner både ste og bio barn .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå