Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Snuppa var har vært en drøm å legge, og er ikke så verst fortsatt (bare så det er sagt) ;o) Men jeg lurer på et par ting. Dere som ikke har hatt barn det bare er å putte i senga, gå ut og så sover de etter 3 minutter, hva gjør dere for å få de til å sovne?

Jenta her har nemlig nå funnet ut at hun klarer å holde seg våken, og vi bruker nå godt over en time på leggingen... Sikkert egentlig ikke noen krise, men litt uvant for oss som har hatt så utrolig enkel snuppe frem til nå.

Nå kan hun gni seg i øynene og signalisere trøtthet i opptil to timer før hun endelig sovner. Vi har prøvd å legge henne ved FØRSTE tegn til trøtthet....da ligger hun og surver/gråter i disse to timene - med mindre vi sitter hos henne. Legger vi henne når vi tror det er passe (ikke nødvendigvis ved første trøtthetstegn) går det allikevel en halvtime-time før hun "gidder" å sovne! Hun er så trøtt at det går helt rundt for henne, men VIL IKKE SOVE! Det virker i alle fall sånn.. Venter vi de to timene det vanligvis tar for henne å sovne, ja da er hun overtrøtt, og bruker enda en time...

Hun får ikke mat om natten lenger, og jeg er egentlig litt skeptisk til å gi henne noe å drikke etter at vi har lagt henne, i fare for at hun skal bli vant med flasker i senga igjen... Men av og til må jeg si det frister å gi henne i hvertfall litt vann - flasken roer hun seg som regel ved.

Vi roer ned en-to timer før vi har tenkt å legge henne, men det hjelper ikke. Hun kan være så blank i øynene hun bare vil mens vi bærer, koser eller duller, men legger vi henne tar det allikevel langt tid å sovne...

Er det noen som har noen tips til oss? Hvordan kan vi få henne til å sovne lettere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er smokk og gulpeklut delvis foran ansiktet sovemedisinen ;)

Skrevet

Vann er jo ok om natten da... Helt ufarlig.

Skrevet

Smokken er i hele kvelden, kosekluten bruker hun bare til å leke borte-bø med seg selv med, men kosebamse har hun.. Hjelper ikke det heller..

Men vann til innsovning er ikke fy-fy altså?

Skrevet

Nei det er sukkerholdig drikke som er fyfy, det gir flaskesyndrom. Og hull i tennene.

Skrevet

Hehe, ja at det ikke var bra for tennene visste jeg. Men hun blir ikke "avhengig" altså? Da tror jeg kanskje vi prøver.. Er jo ikke noe gøy for henne heller...

Skrevet

Har ikke du et vannglass på nattbordet? Greit nok det... god vane...

Skrevet

Legge til faste tider!! Lillegull har aldri vært så enkel å legge som etter at han fikk en fast tid som han legger seg på hver kveld. Kroppen hans er vel nå så vant til den tiden at han bare legger vi i sengen, gir smokk og koseteppe, og går ut. Mer hører vi ikke fra han.. Sånn var det ikke tidligere...

Skrevet

Wollafruen:

hvor gammel er snuppa di? VI har akkurat samme problemet med tulla vår... hun har alltid være veldig grei å legge, nå sliter vi... ligger og leker og tuller, nekter å sovne (men er stuuup trøtt, som din). Hylskriker hvis jeg går ut av rommet, men er stille så lenge jeg sitter ved senga... hjelp, kan jo ikke de i lengden!

Derfor lurer jeg på om det kanskje er litt typisk alderen? Ei i barselgruppa sliter med det samme...

Tildes mamma

(tulla mi er 8 måneder)

Skrevet

Ammer du?

For her hjelper det alltid å amme på mørkt rom, da blir lillegutt så god og trøtt og sovner på få minutter i senga.

Ellers fant jeg ut for et par måneder siden at han helst vil ligge på siden, da sovner han mye fortere. Jeg legger ham på siden og rugger ham forsiktig med hånden mens jeg synger eller nynner en nattasang. Noen ganger må jeg holde ham litt fast i starten for han prøver å rulle rundt, men han roer seg kjempefort på denne måten og da tar jeg vekk hånden og synger/nynner litt til. Hele prosedyren tar under fem min, hvis han ikke sover da, tar jeg ham opp og inn i stua og prøver igjen etter en hlvtimes tid.

Skrevet

Vil bare føye til at:

- vår tulle legges til faste tider, det har vi gjort hele tiden. Har gått helt fint til nå

- vi roer ned den siste timen (som deg)

- vi demper lyset i stua når hun får mat (melk)

Tildes mamma

Skrevet

Åh, beklager jeg glemmer alltid å si hvor gammel hun er: 6 mnd og 3 uker.

De siste tre nettene har vi lagt til ca samme tid, men det virket ikke noe særlig. Jeg har påstått at det kan være tenner hun sliter litt med også, at det er derfor det er vanskelig å la seg selv slappe av. Jeg husker jo selv (ikke når jeg var baby-liten da, men noen år gammel) at om jeg hadde voksevondt, så merket jeg det ikke noe særlig på dagtid. Men når jeg la meg...gud bedre.. Da var det jo ikke noe som kunne "distrahere" meg, så da merket jeg jo vondten som bare fy!

Så jeg ga jenta vår littebitt paracet i stad, for å se om hun da i hvertfall ikke kjenner tanna så godt, og et kvarter etter sovnet hun. Kanskje det rett og slett er det?

Skrevet

Snuppa vår får grøt kl.19.00, også får hun flaske på fanget mitt inne på rommet sitt uten lys. Har funket fint for begge mine:)

Skrevet

Hehe, dette høres meget kjent ut. Godt å se at vi er flere i samme båt.

Tulla vår er 6 mnd og ei uke og har holdt på med denne vil-ikke-sove-lenger-leken i noen uker nå. Sparker høyt med beina og ruller seg over på magen ustanselig. Har det like morsomt med dette når hun våkner om natta....

I natt la vi henne i babysafe, og har gjort det samme i kveld. Håper det skal hjelpe på natteranglinga, i alle fall.

Ellers er vel mitt beste tips å ta opp ungen og vugge henne mens du nynner en rolig sang på repeat i noen minutter. Utrolig hvordan det hjelper når hun er på sitt verste.

Og så har vi "vyssan lull" på senga så den kan vugges den også. Vår beste investering :-)

Skrevet

Ble helt smertefritt å legge han da mamma tipset meg om å pakke han ekstragodt inn i dyna.

legger han på sida jeg også, låser han fast med dyna på ett vis.

da jeg begynte med dette legger han seg igjen etter nattmåltidet også. Før har han ofte måttet komme opp i senga mi etter natt puppen.

har kjøpt ett koselig nattlys også, men vet ikke om det har gjort noe utslag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...