Gå til innhold

Flere som sliter med små monstere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 20 mnd er et lite monster. Han kaster alt veggimellom, både leker, mat og fjernkontroller og alt annet han kommer over. Bøker, blader og alt som kan rives opp blir til småbiter, og gardiner og bilder og alt som kan rives ned faller.

Han er ekstremt aktiv og klatrer høyt og lavt. Alt skal dras i, rives i eller kastes rundt. Bokhylla skal demonteres, TV skal dyttes ned, sofaputene skal ut av vinduet, alt i skuffene på kjøkkenet skal opp i søppelbøtta osv.

Utendørs går han til angrep på blomster og river opp alle han ser. Katter er fine å dra i og biler lager så fin lyd hvis han slår på dem med steiner. Søppelbøtter er moro å velte eller å klatre opp i og kaste ut av.

Lekeplasser er til for å kaste sand og grus og butikken er til for å rive ned alle varer.

JEG BLIR GAL!

Har dere råd? Han løper og løper og løper hele dagen, stadig på jakt etter noe å rive opp eller ned eller å kaste det. Det går ikke et sekund uten at et eller annet område rundt ham ser ut som det er rammet av en tyfon. Hver kveld ser huset bombet ut, og hver kveld rydder jeg i over en time bare for å få det tilbake i samme stand som før gutten våknet.

HJELP!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, dette høres megaslitsomt ut. Jeg tror ordet er KONSEKVENT GRENSESETTING!! Gutten din skal være gammel nok til å forstå ja/nei, hva som er lov og ikke. Og da er utholdenhet og konsekventhet viktig for deg som mor, er det nei, så er det nei! Fjern han fra situasjonen etter mange nok nei'er, sett han i en lekegrind om nødvendigheten tilsier det. Ta han med ut av butikken, eller innendørs igjen hvis han gjør ting som er ikke lov. Herregud da, å slå stener i biler, og kaste ting, plage katter osv høres jo helt overaktivt ut. Ikke bra! Huff, du bør jo få pustet ut du også. Kan en lekegrind brukes som en "snill" time-out? Da er jo du i samme rom, men likevel er det satt klare rammer og kontroll for hans bevegelse og herjing. Og har du diskutert dette med helsesøster? De må jo kunne komme med noen råd?

Skrevet

Takk for å sette min "slitsomme" dag i perspektiv. Ikke så vanskelig allikevel, nei. Mi er 18mnd (i går). Og jeg trodde til nå at jeg var utslitt etter en tøff dag ;)

Er han slik i bhg også? Hva gjør de der?

Hva spiser han til frokost? Hva skjer hvis du trekker tilbake alt med sukker i? Gi godt med protein til frokost? Vår lille er glad i egg, det sitter godt i magen. Han høres litt "tommy og tigern på sjokobomber" ut. Men hvis maten er grei så klemmer ikke skoen der da...

Skrevet

Maten er grei og jeg har større barn som er helt annerledes. Han har en leketiger som han elsker over alt på jord, så de kaller ham faktisk Tommy i barnehagen..

De sier de forsøker å sette grenser for ham også i barnehagen, men det er vanskelig. Jeg tror ikke jeg har oppført meg annerledes mot "Tommyen" min enn mot de andre barna, og jeg har forsøkt å være akkurat like konsekvent mot alle. Det ser bare ikke ut til å fungere.

Han får aldri sukker, aldri godteri og sjelden søte pålegg. Det går som regel i kjøttpålegg på grovbrød + vann.

En ting til som er merkelig med gutten er at han drikker litervis med vann i løpet av dagen. Kanskje det er et tegn på noe? Eller kanskje det bare er et resultat av at han er superaktiv. Både jeg, mannen min og storesøsknene hans er kjempeslitne. Han er søt og blid og smiler støtt, men det er mye Tommy i det smilet hans.

Skrevet

Han kan klatre over 2 m høye gjerder, så den lekegrinden måtte vært et bur. Det er lenge siden han begynte å klatre over alle hindringer.

:-)

HI

Skrevet

Har du snakket med legen om dette? Ifølge lommelegen finnes det ikke "diabetes light" for barn, de blir skikkelig syke og man finner det ut kjapt. Men jeg forstår det slik at dette har vart en stund?

Forresten, får han tran (tigergutter liker tran, vet du!), det er godt for ville hjerner... Eller gi ham godt med protein på morgenen, vår lille på 18mnd er glad i røykelaks eller egg.

Og så er det mulig å kjøpe forsikring for skade dere eller barna dine gjør (liability, hva heter det nå igjen?), på hus og andre sine ting (selv om det er maksgrense på andres eiendom i Norge, da), vet at en kusine har tvillingforsikring ;)

Håper du får avlastning så du ikke går i dørken!

Skrevet

Hei

Måtte bare svare på dette innlegget, selv om jeg er på jobb.

Det akkurat som å høre mitt lille monster. Er høyt og lavt hele tiden. Blir og har vært utrolig sliten...

Han spiser mye og god norsk mat. Aldri sukker, saft eller usunne pålegg. Må også nevne at han drikker litervis med vann for dagen. Har vært inne på diabetes, men det er det nok ikke. Han ville da vært veldig slapp etc.

Det er nok bare slik våre ville gutter er.

Avtar nok med tide:)

Skrevet

Har bare en liten kommentar til mye drikking. Det trenger jo ikke ha noen annen årsak enn å skulle etterfylle vesketapet. Det går jo tydeligvis i hundre hele dagen. (Jeg drikker fort 1 -11/2 liter etter en times treningsøkt..)

Har dere ikke noen i familien som kunne tenke seg å være avlastere f.eks. en helg i mnd? Besteforeldre? Skal det fortsette slik går dere i dørken en dag.

Skrevet

Hei, og fatt mot, selvom dette høres fryktelig slitsomt ut!

Jeg fikk bare lyst å svare, fordi gutten din høres litt ut som nevøen min før. Han var også ekstemt urolig, (alt mulig ble sjekket), og etterhvert ble han mye bedre, da det ble endret drastisk på kostholdet hans. Han har ikke diabetes, men får absolutt ikke noe sukker, og han får heller ikke salt pålegg, sånn som salami o.l. Jeg er jo ikke noen ekspert på området i det hele tatt, og du burde ta en skikkelig prat med helsesøster, men kanskje nøkkelen til en lettere hverdag for dere alle ligger i kostholdet? (Omega 3 er forr også gunstig i forhold til uro o.l.),

(han vil jo etterhvert også selv få problemer med dette på forskj måter, så ta tak i det nå, før andre også glemmer at han helt sikkert er en søt liten gutt, som bare har et eller annet som uroer han).

Få noen til å hjelpe deg her, det ordner seg nok til slutt:o).

Skrevet

Det høres ut som gutten din for kanskje for mye feil mat at an blir så pass "hyper". Jentå mi har sånne dager der hu ikke kan sette seg i ro, men når hu begynne å oppføre seg som ei liten moster så får hu en time out. Hun hate det ska eg love deg. Hu får altid 3 Strenge Nai'er før eg tar na oppi, ska ikke være noe som helst oppi lekegrindet, er tross alt time out. Og så er hu der til hun roe seg. Då får hu en liten marie kjeks feks, eller en banan bit. Prøv og la vær me saft og alt annet sånne slags drikker etter middag og aldri før lunsj, der er så utrolig mye sukker oppi at er mange som ikke tenke seg over sånt. Eg legge jentå mi i 19:30 hver kveld så etter kl 18-18:30 får hu ikke mer mat. hu får heller en liten flaske me melk til sengs me seg.. om du holde en fast rutine så burde dei bruke det meste energi opp i barnehage. Seie ikke dette er din feil når det gjelde mat men er mange barnehage som gir feil mat til unger. Hvis du ikke få gjort noe me dette så kan det vær en lur idea å ta turen til legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...