Kjerringhelvetet <3 Skrevet 1. oktober 2006 #1 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg gikk opp ca 11 kilo i svangerskapet. 7 av disse hadde jeg gått ned igjen innen 4. dag på barsel. Men så kommer det mystiske. Kort tid etter at jeg kom hjen, gikk jeg OPP igjen 3 kilo! Og der holder jeg meg enda, 6 uker etter fødsel. Jeg skjønner ingenting. Jeg fullammer - jenta vil ha pupp ofte og mye og legger på seg som bare juling (350 gram i uka de første 4 ukene). Jeg spiser helt vanlig mat, til og med litt magrere enn vanlig i det siste, pga at jeg kuttet ut melk i en periode. En vanlig dag har sett omtrent slik ut: Frokost: kornblanding med kulturmelk på. Kornblandingen inneholder veldig lite sukker. Lunch: 1-2 skiver Middag: Vanlig middagsmat, f.eks kylling og ris, pasta med kjøttsaus e.l. Kveldsmat: 1-2 skiver Spiser en del frukt innimellom måltidene (epler, stort sett), og drikker uendelige mengder med vann. Har utrolig mye melk og pumper ganske ofte for å lette på trykket. Det vil si at kroppen min bruker en god del energi på å lage melk. I tillegg er jeg mye i bevegelse. Går turer flere ganger i uka. Kan noen forklare meg hvorfor jeg har gått opp i vekt og holder meg der? Regnestykket mitt går rett og slett ikke opp.
Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 1. oktober 2006 #3 Skrevet 1. oktober 2006 Kanskje pga at melken kom??? Jeg vet ikke, høres jo rart ut, men kroppen trenger MASSE fett for å lage melka. Det tok meg 4 mnd før jeg hadde gått av meg alle kg (la på meg 17 kg).
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 1. oktober 2006 Ja, men da skulle vel kroppen ta dette fettet fra et sted? Den produserer jo ikke fett selv. Ergo må den ta det fra maten (som ikke er så feit) eller fra overskuddslageret. Men det kan den ikke gjøre, siden jeg ikke går ned. Så hva skjer?
Cat&Gullungene Skrevet 1. oktober 2006 #5 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg har også lurt på noe av det samme som deg. Synes det var veldig rart at jeg ikke gikk ned et eneste gram på ukesvis til tross for at jeg fullammer, er aktiv og spiser sunnere enn jeg noen gang har gjort i mitt liv. (Jeg gikk opp svimlende 22 kg i svangerskapet, og hadde gått ned ca 7 kg da jeg kom hjem fra barsel. Gikk ned ca 2 kg til innen ganske kort tid, men der stoppet det). Jeg har spekulert litt over om det faktisk er kroppen som "sparer" litt på det ekstra fettet, siden det er så viktig for god melkeproduksjon. Har faktisk fått inntrykk av (etter de svarene jeg har fått på eget innlegg om noenlunde det samme temaet) at det faktisk er ganske vanlig å gå ned masse ETTER en har sluttet å amme. Jeg holder meg til den teorien ;-D!!! Selv om jeg faktisk har begynt å gå ned bittelite grann igjen den siste uka - jippi!!
3tettesmå Skrevet 1. oktober 2006 #6 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg kan ikke forklare dessverre, men vil bare si at jeg har det på akkurat samme måte.... og nå har det gårr 4 mnd etter fødsel og jeg fullammer fortsatt. Det virker som om ammingen gjør at kiloen renner av for noen, mens for andre (oss...) har det nærmest motsatt virkning. Det er uansett ikke sunt å slanke seg mens man ammer så får man bare heller passe på at ikke vekta fortsetter oppover, men holder seg stabil;-)
Expat Skrevet 1. oktober 2006 #7 Skrevet 1. oktober 2006 Vel, det er de fem kiloene kroppen holder paa for aa lage melken, pluss alle de nye musklene (sjekk armene dine!), jeg er naa 34 cm rundt venstre overarm. Og det er bare muskler. Det morsomme er da at hvis man maaler saa gaar hoftemaalet ned, det er det man har "til aa mate barn med"... Hvis du ammer til over 4mnd (full) saa renner det nok av mellom 4 og 6, nok en grunn til aa fullamme lenge!
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 1. oktober 2006 7. Ikke 5. Har alltid hatt gigantiske overarmer. Hehe. Derimot synes jeg vitterlig jeg er blitt bredere over skuldrene??? *humre*
Guttemamma til tusen :) Skrevet 1. oktober 2006 #9 Skrevet 1. oktober 2006 Har du kanskje merka at du tisser mye mindre enn vanlig?? Kroppen din lagrer kjempemye vann nå som skal brukes i melkeproduksjonen..da jeg slutta å amme tok jeg plutselg av meg tre kilo den første uken...forklarer kanskje de tre du la på deg;)
Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #10 Skrevet 1. oktober 2006 Gikk ikke ned noenting før etter jeg hadde ammet begge mine, faktisk gikk jeg opp 4 kg mens jeg fullammet min andre! Men etter endt amming, vips, jeg raser ned i vekt. Lurer på om kroppen min tviholder på fettet mens jeg ammer for melken sin skyld eller noe sånt...
WWJD Skrevet 1. oktober 2006 #11 Skrevet 1. oktober 2006 hei;o) selv gikk jeg opp nesten 20 kilo. Kun 6 av de forsvant ved fødsel, så gikk jeg ikke ned mer før etter 4-5 mnd. Først 7-8 mnd etter fødselen veide jeg det samme som før graviditet, og nå 9 mnd etter fødsel er jeg på minus 2,5 kilo. Ta tiden til hjelp, det er enda tidlig;o)
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 1. oktober 2006 #12 Skrevet 1. oktober 2006 Går nedover med meg! Men er vel forskjell på oss alle :-) La på meg 21 kg, så noe MÅ jo bort før jeg slutter amme :-) Da jeg har tenkt gjøre det en stund så lenge det er mulig :-)
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 1. oktober 2006 #13 Skrevet 1. oktober 2006 Kan faktisk hende at du spiser for lite. Synes mengden du beskriver er heller liten tatt i betrakning at du nok forbruker en del energi nå når du ammer, er mye våken, bærer osv. Hvis du i tillegg kanskje har ganske høy forbrenning kan kroppen gå på sparebluss - og dermed går forbrenningen ned. Tror jeg ville prøvd å spise litt mer jeg, helst sunne ting selvsagt )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå