Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syntes du skrev noe veldig fint i en kommentar til en mor som slet med å få barnet sitt til å sove. Du spurte da hvordan ettermiddagen hadde vært, og hvilke rutiner familien pleide å ha. Hvor du spurte om de hadde sagt hadet til lekene, vinduene, osv. Det var så deilig å lese!

Det jeg lurte på, var om du kunne fortalt litt hvilke rutiner du pleier å ha gjennom dagen, til inspirasjon for mange av oss andre. I en helg, f.eks, hvor du er med barna hele dagen. Hva er en typisk lørdag for dere, hvordan starter dere dagen, legger opp måltider, hvilke aktiviteter har dere? Og hvordan samtaler du med barna dine for å gi dem en god dag? Fint om du nevner alder til barna også:)

Ikke meningen å be deg utlevere deg selv, og all forståelse om du ikke vil. Men tror det kan være til inspirasjon for mange her inne!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

høres sykt ut spør du meg..si ha det til lekene? Og vinduene?

Skrevet

Jeg synes det er flott, jeg! Hvorfor sykt? Synes det er fint å avslutte dagen på en rolig måte, i stedet for å bare kaste barnet i seng og gå sin vei.

Skrevet

Det kan jeg godt. Min lille er 18mnd.

Vi har en vanlig jobb/barnehage hverdag, med buss til og fra, forsoeker aa ha bussturen (en halvtime) som kos og moro, mye titting paa bilene, prating med medpassasjerer. Og saa spiser hun ofte opp resten av matboksen og tar seg litt vann, slik at hun ikke er paa randen naar vi kommer hjem eller stikker innom butikken. Hun leker med lekene sine litt naar vi kommer hjem, og saa spiser vi middag sammen (mannen og jeg bytter paa aa vaere lenger paa jobb, en henter og en bringer og faar da en fin stund alene med barnet). Etter middag saa spiller vi gjerne musikk og raser rundt i stua (opp-ned er en favoritt) og prater gjerne med besteforeldre paa telefon eller webkamera. Kl 18:30 (vi kommer stort sett hjem 17, den andre forelderen hjem ved badetid) faar hun bade eller pysjen paa, og saa 18:45 er det barnetv her (her er ole blund hver dag, han fra skomakergata), melkeflaske, og etter det er det av med tv og avslutte leken, pusse tenner. Saa sier vi hadet til alle som er i huset, til lekene (ses i morgen), vi vinker til bilene utenfor huset (og lukker gardinen) og til det store treet med duene i (og med siste gardinen blir det moerkt og natta. Mer logisk for barnet naar det fremdeles er lzst ute... Oppi soveposen og sutten og natta. En runde trollmor. Saa gaar vi ut og 9 av 10 ganger er det natta da.

I gaar vaaknet hun kl 7:15, siden manden maatte ut av huset for aa jobbe saa tok han morgenskiftet, jeg fikk sove litt, de lekte og koste seg (fikk litt melk slik at hun ikke var saa kjempesulten), saa sto jeg opp 8 og laget frokost mens manden dusja, og hadde frokost sammen, lekte inne etter at pappan gikk, hun ville sove 11-12, lunsj og paa besoek til venner (med luftetur paa veien i parken), lekte masse der, spiste tidlig middag paa shoppingrunde, hjem, og saa egentlig som vanlig.

Slik gaar tidsklemma opp og manden og jeg faar tid sammen hjemme paa kvelden.

Forresten, dette med "si hadet til dagen" har jeg fra Dr. Sears... Funker kjempebra, ogsaa i bhg, naar barnet ikke vil gaa hjem.

Skrevet

høres sykt ut spør du meg..si ha det til lekene? Og vinduene?

Skrevet

min minste barn vinker til alt når hun skal legge seg.. sier hade.. sykt synes jeg ikke.. har aldri hatt problemer med barna mine skal sove verken på dagen eller på kvelden.. bare vært en drømm når dem skal legges..

Skrevet

hvorfor er det sykt? Ja om man er voksen kanskje;) Men småttinger forstår best det enkle...datteren min sier ikke hadet men derimot natta til mange ting når hun skal legge seg, blir jo nesten det samme. Her er det natta til bamser og besteforeldre(som hun ikke får sett så ofte) natta til leker og natta til det hun kommer på at hun vil si natta til.

hun skravler masse når hun skal legge seg så det er fin måte å få henne til å roe seg. Om hun prater om kattepusen(som et eksempel) så sier jeg: natta kattepus, og da er det greit. Da sier hun også natta pusen også har vi pratet om det. Til slutt har hun fått skravlet fra seg og da sovner hun. Vi har hatt mye problemer med å legge henne før men dette er blitt en kjempeflott rutine.

Skrevet

Vi gjorde også det med vår eldste datter :-)

På vei opp trappa sa hun natta til alle det hang bilder av der..... Natta bestefar & Mormor, Natta Voven, Natta onkel & tante osv :-) før det var inn på rommet å si natta til bamse -

samme runden hver kveld - og har den dag i dag aldri problemer med å legge henne :-)

Barn blir trygge når ting går i samme rutinen - at det blir forutsigbart :-)

Skrevet

Vi begynner også å snakke om legginga en liten stund før vi går på badet om kvelden. Etter kveldsstellet (som avsluttes med en fluortablett som høydepunkt..) sier han natta til sitt eget speilbilde, nattakos og vinker til alle som er i huset. Så sier vi natta til bilder mens vi går opp trappa, og tilslutt "roper" vi på kosebamsen hans (som forøvrig lyder det fine navnet Turid) når vi nærmer oss senga.. Og sannelig; der i senga ligger både sutten hans og Turid! Gladere unge skal en lete lenge etter da!

Da er han så godt forbredt på at det er sovetid, at det omtrent aldri har vært problemer med å få ham til å slå seg til ro for natten...

Skrevet

Det handler vel om å finne noe som passer barnet/familien. Det viktigste er at det funker!

Her sier vi ikke hadet til noe, men jeg bruker god tid ved senga. Hun får melkeflaske, tannpuss også synger jeg en fem-seks sanger. Vi tuller og tøyser før leggetid, men hun sovner stort sett alltid i løpet av en 5-10 minutter.. Så det funker bra hos oss.. :o)

Skrevet

Jeg syns dette høres ut som en god ide, om en har et barn som ikke vil legge seg.

Små barn,( og store barn, og vokse for den del) liker å være forberedt på hva som skal skje.

Og små barn har ikke evne til å forutse neste punkt på programmet, slik som eldre barn og voksne har.

Så når en går rundt å sier hadet til huset og lekene,får barnet en rolig overgang fra våken modus til sove modus. Det tar jo litt tid, og barnet forstår det.

Vi gjør ikke dette hjemme hos oss, men vi har en annnen liknende rutine hver kveld, etter at vesla har stelt seg og pusset tenner, sitter hun litt på fanget mitt og leser bok, så ligger hun litt på sofaen sammen med pappan, før hun gir nattakos, og sier hadet til pappa.

Dette blir jo ikke helt det samme, men prinsippet er det samme.

Vel, det ble et langt innlegg, men er kort poeng på slutten:

Selvsagt er det ikke sykt å si hadet til lekene!

Det er jo det samme hva en gjør, bare en har en trygg og god rutine som gjentar seg hver kveld, og forbereder barnet på å legge seg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...