maisnupp+snuppa Skrevet 30. september 2006 #1 Skrevet 30. september 2006 Gutten min skal til ph-syremåling på mandag. Gruer meg veldig. Er det noen som har vært på det og som kan fortelle meg litt om det?
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 30. september 2006 #2 Skrevet 30. september 2006 Jena mi var på det da hun var 2 1/2 mnd. Grudde meg FÆLT, mwn det gikk veldig fint. Bedre å gjøre det nå, før de blir større og skjønner og husker mer av det. Fastet 4 timer før, og fikk lagt ned sonde via nesa og til enden av spiserøret. Det ble veiledet med røntgen, slik at de så at den lå riktig. Hun skrek veldig, men det gikk fort. Og hun vente seg fort til den. Sonden ble festet med tape på kinnet, og det var koblet til en måler på den, som viste phen til enhver tid. Jeg måtte notere klokkeslett for hver amming. Ble lite søvnden natten, siden jeg var redd hun skulle dra den ut. Men la apparatet oppe ved hodet, delvis under madrassen, så det gikk fint. Dagen etter ble den dratt ut, og det var helt uproblematisk- hun merket det ikke engang. Legen leste av apparatet den dagen den ble fjernet. Det viste seg at hun hadde hatt 317 (!!) sure oppstøtt på 24 timer- hun hadde altså refluks. Fikk syredempende medisin (Losec), som hun fortsatt bruker. Lykke til! Går nok bedre enn du tror- og det er sikkert verdt å gjennomføre det!
maisnupp+snuppa Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 1. oktober 2006 Takk for svaret og rådene. Syns det virket litt vanskelig med sonden siden den skal være der ett døgn.så det var fint du skrev hvordan du gjorde det. Blir vel ikke mye søvn på meg heller. Men hvis det er noe, er det jo bedre å vite det da:)
Elle Vilde Skrevet 1. oktober 2006 #4 Skrevet 1. oktober 2006 Hvor gammelt er barnet ditt? Jenta mi gjorde ph-måling da hun var 1,5 år. Dersom barnet ditt er såpass stort at han krabber/går, er det lurt å ha med en vognsele/gåsele som du kan feste apparatet i, slik at det blir som en liten ryggsekk. På sykehuset har de kun en veske, og hvilken etåring er det som takler å gå med veske...? Jenta mi sover veldig urolig om natta, så vi tredde slangen og apparatet gjennom nattdraktbenet og la det i fotenden av sengen. Da kunne hun snu seg så mye hun ville uten å vikle seg inn i slangen... Det var for å være ærlig helt forferdelig å sette den inn. Jenta mi fikk likegladmedisin i stumpen, men kjempet så kraftig at vi var tre voksne som ikke klarte å holde henne fast (hun veide da ca 8,5 kg!). (Men legen sa da at hun aldri hadde vært borti et så lite barn som kjempet så hardt for å slippe!) Trøsten er at etter et kvarter hadde hun vendt seg til den og glemt at hun hadde den. Kun dette kvarteret vi måtte passe på at hun ikke rev den ut! Å ta den ut var over på 10 sek og hun gråt bare akkurat mens det skjedde. Under målingen må du skrive opp hver gang barnet spiser, drikker og ligger.
maisnupp+snuppa Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 1. oktober 2006 Han er bare fire mnd, men han griper jo fatt i alt han får tak i. Håper han ikke får til å rive den ut :/ Jeg er glad han ikke er så gammel at han forstår hva som skjer. skjønner at det må ha vært tøft..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå