Gå til innhold

Hjelp meg noen! trenger gode råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min som er snart 2 år ligger enda i vår seng.

Ammer han noe om natten, men ikke ellers.

Noen som har gode råd om hvordan jeg kan venne han til egen seng og slutte med puppen??

Noen sier at jeg bare skal la han "gråte" seg gjenom det, men det er jeg helt imot.

Derfor tar jeg gjærne imot råd vist det er noen som har noen gode råd som ikke gjelder mye gråting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

I stedet for å amme, kan du ha en tåteflaske på nattbordet med vann i. Når han vil ha pupp, som nå bare er for å kose og kjenne trygghet, kan du prøve vann. Når han legge seg om kvelden i sin egen seng, legger du deg på utsiden slik at han ser deg, kan stryke ansiktet ditt eller holde hånden, du gjør ingenting, bare er der. Skulle han våkne i løpet av natten, tar du han ikke opp, men legger deg utenfor sprinkelsengen slik at han ser deg og gi kun flaske/kopp når han er i sengen sin, ikke i deres. Da lærer han å sove i sin egen seng og bli trygg på den samtidig som han vet du er i nærheten. Etterhvert trekke (dager, uke eller to) trekker du deg bort, men sørg hele tiden for at han ser deg, men at du ikke ser på han. Det kan bli litt gråt, men vent i tre fire min før du reagerer på gråten. Etterhvert får han mindre og mindre vann i koppen og tilslutt sier du at det ikke er mer vann når han våkner om natten. Tror det er det beste rådet jeg kan gi siden du ikke vil ta gråtemetoden.

Skrevet

Her er noen tips:

Prat med han at han er stor gutt og må få egen seng. Ta deg god tid med det. Han bør være med å bestemme seng selv.

Om han får eget rom er det greit å la han få leke inne på rommet og bli vant til det.

De første nettene ligger du inne på rommet hans og etterhvert flytter du deg nærmere døren. Gi han pupp gjennom hele denne perioden. Det er nok med en forandring av gangen. Tror nok dette vil ta noen netter før han blir vant til det nye og vil nok protestere en del. Han vil nok komme inn til deg på natten, da har du tre valg, la han komme i sengen (og være tilbake til det gamle), gå med han tilbake til sin seng, uten å gi han oppmerksomhet. Si klart at han har egen seng. La han ligge på madrass på ditt rom, men da må han selv hente dyne og pute.

Tips til ammeslutt:

Om han ammer flere ganger om natten, kutter du ut en og en amming. Tilby han vann istedenfor. Den første natten uten amming, tilbyr du kun vann. Han vil helt sikkert protestere på dette også, men hver sterk og ikke gi opp.

Tror nok du må belage deg på noe skriking, når han skal ut av sengen og når han skal slutte med ammingen. Hvet at det kan bli noen slitsomme netter fremover, kansje du kan ta forandringene når du han annledning til å sove ut på dagen.

Du kan jo selvsagt velge å ikke gjøre noe med det. Noen mener at sammsoving er sunt og det kan det jo være, men ikke så koselig når de blir store og fortsatt vil sove i din seng og ha puppen som kos.

Det kan jo hende at mine råd ikke passer for dere, det er du selv best til å si noe om.

Jeg ønsker deg lykke til med avenningen

Skrevet

Litt i seineste laget kanskje. Vil tro det er like greit å fortsette til han forstår selv at dette ikke er naturlig.

Skrevet

Dette med vann funka aldri for oss... Ble bare mer hysterisk og gråt til hun kasta opp. Men vi begynte heller å venne hun på melk på flaske på kvelden, og videreførte det til natten etterhvert. Pappa tok også etterhvert alle nattevåk. Funka for oss. Nå sover hun 12 timer i strekk uten problem..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...