Anonym bruker Skrevet 30. september 2006 #1 Skrevet 30. september 2006 Fødte for fire dager siden, ble klippet en del + at jeg revnet...Har veldig vondt i stingene, og ble sjekket av jordmor. i går. Hun mente at jeg var på vei til å få betennelse i stingene, og jeg har hovnet en del opp, noe som gjør at stingene strammer og gjør sinnsykt vondt. For å behandle dette skal jeg sitte tre min. i grønnsåpevann morgen og kveld. Synes først at dette lindret godt, men nå er det ingen hjelp. Spesielt er det et sted som gjør skikkelig vondt. Sjekket meg i speilet (skrekk og gru!), og oppdaget et stort hull der det gjør mest vondt! Kan dette være et sting (eller flere) som har gått opp? Hva gjør jeg da? Må jeg inn og sy på nytt? Hvor lenge er det vanlig å ha veldig vondt etter å ha blitt sydd? (vondt å sitte, stå og gå, i tillegg til de grusomme toalettbesøkene)
Gjest Skrevet 30. september 2006 #2 Skrevet 30. september 2006 Hei! Først.. gratulerer med baby=) Jeg hadde på akkurat samme måte som deg. Du må nok sitte litt lenger enn 3 min av gangen assa, jeg satt 20 min. Det tar litt tid å rense skikkelig opp. Ellers er det bare å ta tiden til hjelp, for det tar litt tid dessverre. Jeg fikk forresten xylocain gel på resept fra lege (gel som bedøver). Smurte litt når det var skikkelig vond. Du kan jo ringe legen og be om det.. Lykke til!
animal Skrevet 30. september 2006 #3 Skrevet 30. september 2006 Hei og gratulerer!! Det er vondt de første ukene, men det blir bedre. Er du veldig usikker på dette med stingene, så ta en telefon til føden, forklar situasjonen, kanskje du kan komme inn sånn at de kan se på det. Der er jo både du kjent med dem og de med deg og din situasjon. Bruker du vanlig grønnsåpe til nedentil-badene? For den medisinske grønnsåpen du får kjøpt på apoteket er nok den beste. Husker at de ikke akkurat var noe pent syn de første dagene. Mine sting ble betente, det var hovent slik at det var vondt å gå og å sitte. Buksene strammet, og det var sinnsykt vondt å tisse. Men det gikk tilslutt over (følte meg mye bedre innen seksukers-kontrollen), og alt er så og si normalt der nede igjen nå. Fortsett med grønnsåpebad, men skulle du få ellers en allmenntilstand som indikerer infeksjon (feber, influensasymptomer osv) så ta da kontakt med legen din. Så et ord til oppmuntring til slutt: Du kommer til å bli bra igjen, men det tar litt tid! Lykke til med det lille nye gullet ditt.
druett-gutten kom 030106:) Skrevet 30. september 2006 #4 Skrevet 30. september 2006 Gratulere med baby:) Det er håp:) Jeg sleit av ett sting, og det har grodd helt flott etterpå, det er bare det at det tar litt lengre tid før det gror. Snakk med de på føden, så får du beste hjelp. Lykke til:)
mai mammaen til to Skrevet 1. oktober 2006 #5 Skrevet 1. oktober 2006 jeg var bare øm 1-2 dager.... men sydde ikke så mye... det de sa på sykehuset til meg, var at det var lurt å spyle seg hver gang du hadde vært på do, ev spyle mens man gikk på do hvis det gjorde veldig vondt.....og bruke grønnsåpe morgen og kveld... men hvis du syns det er kjempe vondt bør du kanskje ta kontakt oppe på føden igjen.. så kan de sjekke deg...... er bedre å bli sjekket engang for mye enn en for lite... lykke til iallefall
mammaen til G & A Skrevet 1. oktober 2006 #6 Skrevet 1. oktober 2006 Som andre har nevnt ville jeg absolutt sitte lenger en tre minutter. Og gjoer dette saa ofte som du trenger. Altsaa naar det begynner aa kjennes stramt og gjoer vondt saa er det lurt aa sette seg ned i litt vann. Og det trenger ikke vaere groennsaape i det. Bare varmt vann hjelper ogsaa. Det er litt seint naa da, men dersom du er hoven enda saa hjelper isbleier... Ta vanlig nyfoedt bleier, aapne foret og slipp knuste isbiter i. Ha deretter bleia paa som et vanlig bind. Det tar seg av hevelsen. Du nevnte ogsaa at det gjoer vondt naar du er paa do. Mitt raad er aa bruke en spruteflaske med varmt vann og skylle mens du sitter der. Det hjelper. Maase lykke til og haaper det hjelper. Klemmer fra
Juli-mor Skrevet 1. oktober 2006 #7 Skrevet 1. oktober 2006 Ble også klippet og sydd og var veldig sår lenge etterpå. Den første uka var værst. Nå, 10 uker etter, er det fremdeles litt sårt. En uke etter fødselen så jeg at jeg hadde et hull der det var klippet. Var til undersøkelse på sykehuset og fikk beskjed av jordmoren at dersom det var gått opp så fikk de ikke gjordt noe med det nå (?). Innen 6-ukers kontrollen så alt fint ut og jordmor sa at man ikke kunne se at jeg hadde født engang! Et lite tips ang. toalettbesøk; skal du bare tisse så hjelper det å stå i dusjen. Så slipper du å "presse" og at det da gjør vondt i stingene. Ikke så delikat kanskje, men det hjelper. Klarte ikke å tisse når jeg satt, jeg.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2006 #8 Skrevet 1. oktober 2006 Ikke for å skremme deg, men jeg hadde veldig veldig vondt i over to uker. Klarte ikke gå ordentlig, og sitte gjorde jeg ikke på over en mnd (satt skeivt eller på masse puter/badering). Ble forstoppet, for jeg turte ikke gå på do, det gikk heldigvis over, men var vondt å gå på do i lang tid. Var inne på sykehuset (gyn.pol) for jeg trodde det var noe alvorlig galt, hade aldri hørt om noen som hadde SÅ vondt. Det var ikke noe, bare irriterte og såre slimhinner. Utrolig ubehagelig og nesten ikke til å leve med for meg da. Det ødela veldig mye av den første tiden med guttebassen min desverre. Det skal sier jeg hadde dyp reving og ble klippet veldig mye. Tassen ble forløst med vakum. Ikke allle som har det så ille som meg. Har følt meg normal en stund, men det er først nå (gutten er 3,5 mnd) det ikke gjør vondt med sex og jeg føler meg helt "glatt" der nede. De beste rådene jeg kan gi deg er å dusje deg nedentil etter hver gang du har bæsjet, og bevege deg minst mulig. Jeg gikk masse tur og fartet masse, og det gikk jo ikke over. jeg la meg tilslutt ned i senga i 3 dager mannen min kom inn og ut med junior til amming) og da ble jeg bra. Håper det blir bedre for deg snart, og masse gratulerer med babyen!
Elle Vilde Skrevet 1. oktober 2006 #9 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg fødte for tre uker og to dager siden - og fatt mot, det blir bedre i løpet av noen uker! Jeg revnet en del og ble klippet fordi babyen ble tatt med vakum, og noen dager etter at jeg var kommet hjem oppdaget jeg et hull som gjorde mest vondt, slik som deg. Jordmor sjekket, og sa at det var noen sting som hadde gått opp. Hun sa at det ville vokse sammen innenfra, og at de ikke kunne gjøre noe med dette. Det ville ta ca 6 uker. Jeg innbilte meg da at jeg ville gå med de skrekkelige smertene i 6 uker inntil alt var grodd, men de siste dagene har det blitt utrolig mye bedre, og jeg kjenner knapt at jeg har født! Selvsagt gjør det vondt innimellom, men det er ikke lengre vondt å sitte, gå, bøye seg osv. Hullet er der fortsatt, men er sikkert ikke så dypt siden det har sluttet å gjøre vondt. Mine tips er dusj deg etter hvert eneste dobesøk - urin svir!!! Bruk myke bind, f.eks saba, tynne bind satte seg fast i stingene hos meg, så det kunne jeg ikke bruke. Spis masse svisker flere ganger om dagen, slik at avføringen blir myk, og du må så mye på do at du ikke kan stoppe det... Veldig lett å prøve å holde igjen ubevisst når du vet at det gjør vondt... Jeg tok av meg bukse og truse hver gang jeg satt på do for å kunne sitte mest mulig bredbeint, for på den måten å unngå å få urin på sårene. Jeg fikk mer vondt når jeg beveget meg, så jeg holdt meg mest mulig i ro i den vondeste perioden. Kan trøste deg med at jeg ser forholdsvis normal ut nå nedentil, etter litt over tre uker. Ser selvsagt annerledes ut enn før fødsel, men ser ikke ut som en diger baby har sprengt seg ut nå. Var også alvorlig bekymret for underlivet mitt for noen uker siden. Det er vondt mens det pågår, men tro det eller ei, det ordner seg! Vi er tross alt ment for fødsler (selv om det ikke kjennes sånn ut...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå