Gå til innhold

Hvor skal vi flytte/bo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor nå i utkanten av en middels stor by med ca 20 000 innbyggere. Vi bor i nabokommunene men det er bare en halvtime å gå til byen. Vi bor i et område og kommune som vi trives veldig godt i, med en god blanding av eneboliger, blokker og rekkehus. Men når jeg ser jenter på 13-14-15 års alderen får jeg litt angst . Mange er veldig sminket og pyntet og går i veldig trange klær og lignende. (Jenta vår er foreløpig bare 1 og et halvt år gudskjelov). Nå er vi på husjakt og vurderer å flytte litt lenger ut på landet. Vi er godt kjent i en landlig kommune som er ca ti minutter med bil lenger unna hvor vi også sikkert ville trives. Jeg tenker at hvis vi flyttet dit vil jenta vår få en roligere oppvekst med mindre press med tanke på klær osv og færre elever på skolen. Men det kan jo tenkes at jeg tar helt feil. Det er/har vært endel narkotikaproblemer i den landlige kommunen vet jeg. Både jeg og mannen min er oppvokst på landet, så vi vet at det blir mer kjøring osv... Hvis vi velger å kjøpe hus der vi bor nå, blir det f.eks flere utlendinger i klassen hennes når hun begynner på skolen. Og jeg hører folk rundt omkring prate om at da blir det mer bråk i klassen...

Er det noen som har noen erfaringer/synspunkter om dette?

Er veldig usikker på hva som er best av landlige små forhold, og litt større forhold med flere forskjellige mennesker fra andre land osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi er også i en fase hvor vi leter etter et nytt sted å bo. Vi bor idag i en liten by med 10 minutters gange til sentrum. Både mannen min og jeg er vokst opp på landet og hadde planlagt å flytte tilbake når vi fikk barn. Det er både fordeler og ulemper ved å bo på landet (setter dette litt på spissen)

1. Miljøet er lite dvs skulle ikke barnet ditt passe inn, vil det kunne få det vanskelig.

2. Narkotika og alkohol finnes på landet og det er ofte større aldersforskjell mellom de som henger sammen. 13 år gamle jenter med 20 år gamle gutter (for å sette det litt på spissen)

3. Aktivitetsutvalget kan være lite, noen steder kan du står det kun mellom fotball eller henge på hjørnet ved den lokale bensinstasjonen

4. Det kan være langt mellom venner, slik at besøk ol må planlegges mer og foreldre må stille mer opp med kjøring

5. Man bør ofte "like" det samme tingene hvis ikke kan det være vansklig å komme inn i miljøet - kan være vanskelig å komme i kontakt med folk

6. Naboene har ofte oversikt over hva du gjør ( på godt og vondt)

7. Lang vei til skole spes ungdomsskole og vgs

Ved å bo ibyen:

1. Miste i større grad oversikten hva barnet ditt gjør fordi de i større grad klarer seg selv

2. Stort aktivitetstilbud og venner som er tilpasset deg

3 Kan være vanskelig å bli godt kjent med naboene - man har nok med seg selv - blir mer anonym

4. Trenger ikke bil så ofte

5 Kort vei til de fleste skoler

Tror ikke det nødvendigvis trenger å være roligere og bedre i en landligskole med bare norske elever. Da jeg gikk på barneskolen (15 stykk) var det flere elever med personlige problem som gjorde klassen til en "helvetesklasse" med mye bråk og uro, rektor og foreldemøter - folk slåss og mobbet både lærere og elever dessverre er flere narkomane idag og det var på "trygge" landet. Broren min som gikk to klasser under meg kom i "yndlingsklassen" med bare stjerneelever. Sånn at jeg tror like mye på hvordan vi som foreldre er flinke til å støtte opp om og hjelpe barna våre. Når det er sagt sier det seg selv at det kan være utfordringer når mange ulike kulturer skal gå sammen og fungere godt, og blir ikke fokuset tatt helt bort fra å lære kan det faktisk være en fordel for barnet. Det kan lære å forstå og være tolerant for andre kulturer - vi blir et mer og mer multikulturelt samfunn. Det er noe som bygda kan mangle.

Vi har fokusert på disse tingene når vi leter etter et sted å bo:

- Kort vei til jobb og barnehage slik at vi kan bruke tid sammen istedet for i reisevei

- At vi har et nettverk av venner med barn i lik alder som vi trives sammen med

- At vi finner en bolig som vi trives med og som ikke gjør at alt vi tjener går til å betale utgifter og gjeld

- Ikke langt unna besteforeldre og familie

Vi leter derfor etter bolig med liten hage for lekeplass i det området vi allerede er i.

Lykke til, vet det er kjempevansklig valg å ta

Skrevet

Hei!

Tusen takk for svar. Det var fint å høre fra noen i omtrent samme situasjon.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...