Gå til innhold

Sover barna deres utendørs i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har alltid sovet inne (tenker på dagtid-lurene nå), så begynte ho i barnehage. Der sleit de med å få ho til å sove inne, og begynte å legge ho i vogna ute med de andre. (uten å gi meg beskjed om det...m ne men).

1) Er det vanlig at barnehagebarna sover ute hele året rundt? Er ikke så keen på at det skal bli utviklingen, egentlig.

2) Og hvor lenge/til hvilken alder sover de små på dagtid?

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi sover i vogn eller seng inne i barnehagen. Hun har aldri villet sove i vogn hjemme, så jeg vil helst at hun skal sove i seng. Men hu sover inne fordi at det er roligere der. Ute sovner hun ikke fordi hun er så nyskjerrig på alle lyder rundt seg.... De fleste på to og et halvt år sover fortsatt i vår barnehage....

Skrevet

I vår b.hage sover alle som trenger en daglur ute hele året.

Jeg er kjempefornøyd med det, det er veldig sunnt. Og så legger de alle til og sove samtidig, etter lunch.

Tulla sov litt korte lurer i starten, sikker pga nye lyder, men nå sover hun 2-3 timer hver dag.

Skrevet

Jenta mi på 13 mnd sover også ute i vogna si, de legges rundt kl 11.30 og da sover hun alt fra 1,5 timer til 3 timer. Jeg er utrolig glad for at hun får sove ute, det er hun vant med fra hun var bitteliten og hun sover så utrolig mye bedre når hun får masse med frisk luft! Etterhvert som det blir kaldere vil hun fortsatt sove ute, da bruker vi dunposen og ulltøy, så er det så lunt og godt nedi vogna som bare det!

Skrevet

Han sover ute i bhg to ganger om dagen. Synes det er kjempebra. Frisk luft og det har han bare godt av.

Skrevet

Hos oss sover de ute i vognheleåret, noe vi er kjempefornøyd med. Da får de frisk luft og erfaringen er at de sover bedre.

Hvorfor er du imot det?

Skrevet

Jenta vår sover inne, gutten vår sover ute. Samme begrunnelse som hos deg - han sovner ikke inne. Det har vist seg at han er mye friskere enn søster og derfor har vi nå bedt om at begge legges utendørs for å sove. Husk at inneklimaet er dårlig, så å sove ute hele året er mye sunnere og gir bedre leging under søvn og dermed mindre fare for sykdom!

De fleste slutter å sove på dagtid når de er rundt 3 år.

Skrevet

sønnen min sover i vogn ute hele året, deilig med frisk luft :)

Skrevet

Ja, sover ute hele året (unntatt i under minus 10 grader). Det virker å være vanlig i de aller fleste bhg. Har ikke noe problem med det, jeg.

De er vel litt individuelt hvor lenge, men ca. 2,5-3 år? Jenta mi er 21 mnd nå, sover 1-1,,5 time hver dag.

Skrevet

Hos oss er det sovesal, 10 små sprinkelsenger...

Vår er en køyesprinkelsenger, så hun er egentlig i bur ;) Og den åpnes utover. Men så lenge de ikke kommer over kanten så er det ikke noe forskjell.

Skrevet

Mitt barn sover ute i vogn i barnehagen. Ønsker at han skal gjøre dette til vinteren også. Han sover godt og lenge når han får sove ute (2 timer)

Det fleste barn tror jeg slutter og sove på dagen en gang ml 2-3 år.

Skrevet

Snuppa sover også ute i vogna i bhg, året rundt. Syns det er kjempe bra jeg ! Masse frisk luft er bra :-)

Hvorfor er du imot det ????

Skrevet

Er ikke i prinsippet mot det, men barnehagen ligger MIDT i Oslogryta...ikke den beste lufta, for å si det mildt.

Er også litt irritert på barnehagen som ikke informerte meg om at de hadde begynt å legge henne ute. Ba spesifikt om at de skulle legge henne inne, som hun er vant til, og 'jada, det går helt fint'...helt til jeg ved en tilfeldighet skjønte at de legger henne ute. Syns de kunne ha spurt meg først, bare. Nå vil hun i helgene ikke sove inne...:-( Bor i blokk...

Men snart bytter vi barnehage, da.

Skrevet

Han har sovet ute hver dag siden han var 5-6 uker gammel (nå 18mndr). Og han har bare vært syk (forkjølet) en gang. Uten at dette nødvendigvis har en ssammenheng da, hehe :-)

Skrevet

Fryktelig uprofft av bhg-prsonalet å ikke spørre om de kunne prøve vogna, og ivertfall å ikke informere om det etterpå!! Da hadde jeg blitt sint! Her var det omvendt. Hun har alltid sovet ute i vogna, men i bhg ble hun alltid vekket av andre barn etc. En dag trillet de vogna hennes inn i gangen for at hun ikke skulle våkne av plenklipperen. Da sov hun 3 timer!!! Da spurte de meg om de kunne fortsette å sette henne inn. Jeg synes egentlig det er best at hun sover ute, men så lenge hun gjør det når hun er hjemme er det bedre at hun får søvn enn frisk luft.

Skrevet

I barnehagen til snuppa er det sovesal med sprinkelsenger. Der ligger alle. Ingen sover ute.. Snuppa sover alltid ute når hun er hjemme, men det fungerer greit å sove inne da hun er i barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...