mjk Skrevet 30. september 2006 #1 Skrevet 30. september 2006 Min gutt på 7 uker vil bare sove på siden eller på magen, helst på magen. Han bare skriker når han blir lagt på ryggen...noen som har erfaring med dette? Gjorde dere noe med det?
Gjest Skrevet 30. september 2006 #2 Skrevet 30. september 2006 Gutten min er en magesover. Han er nå 5mnd og sover fortsatt helst på magen, man har nå i det minste begynt å sove på ryggen i vogna si. Den første tiden kom jeg meg aldri ut, siden junior ikke klarte å roe seg på rygg i vogna. Jeg tok opp problemstillingen på helsestasjon, med både HS og lege. Begge mente at i slike tilfeller, skulle barnet få lov til å sove på magen, både i senga og i vogna om nødvendig. Legen fortalte at de var ikke lenger like "beinharde" på dette med at man SKAL sove på rygg. Men man skal selvsagt tilrettelegge soveplassen slik at minsten får mest mulig frisk lut, og ingen bamser ol foran ansiktet (eliminere faren for CO2-forgiftning). Etter å ha diskutert saken på helsest roet jeg meg betraktelig, og lot gutten sove godt og lenge på magen. Så ble vi begge fornøyde ) Det er oftest barn med mye luft i tarmsystemet som blir magesovere. Det er nok enklere for dem å få ut lufta når de ligger på magen. Kan det stemme at gutten din sliter litt med luft? Alternativt kan du prøve å snu ham over på rygg når han har sovnet skikkelig. Min gutt våknet da nesten umiddelbart, så det fungerte ikke her...
mjk Skrevet 30. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 30. september 2006 Tusen takk for svar! Nå ble jeg lettet..Jeg har også prøvd å snu han på ryggen når han sovner, men han våkner med en gang igjen! Vi har også det problemet med vogna..han bare skriker når han ligger på ryggen. Nå skal jeg jammen prøve å legge han på magen i vogna og se om det fungerer bedre. Tror ikke han har noe særlig problemer med luft i magen, ihvertfall ikke som jeg har registrert. Igjen, tusen takk for svar!:-)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2006 #4 Skrevet 30. september 2006 Ikke for å være kjip, men skjønner ikke helt hvorfor helsestasjonen sa dette. Vet du hvilken ny forskning de viser til?? Er selv lege og har ikke hørt at anbefalingen om å unngå mageleie er endret. Vi tror at noen barn er sårbare for mageleie, f.eks. barn med røykende foreldre eller barn som på en eller annen måte er genetisk predisponert, men ettersom vi ikke vet hvilke barn som er sårbare må vi anbefale at alle barn ligger på ryggen(røyking øker sjansen, men det dør også barn av foreldre som aldri har røykt). Et barn som legges på magen har 14 ganger så stor sjanse for å dø i krybbedød enn et barn som legges på ryggen og antall tilfeller har gått kraftig ned etter at man begynte å anbefale ryggleie. Forstår ikke helt hvorfor helsestasjonen sier noe annet, men er svært interessert i å vite hva de viser til. Man må jo ha dokumentasjon for det hvis man skal ha grunnlag for å endre dette rådet. Du må gjøre som du vil, men du bør iallefall informere deg godt før du tar dette valget. Velger å være anonym da jeg ikke først og fremst ønsker å være lege her inne......
Gjest Skrevet 30. september 2006 #5 Skrevet 30. september 2006 Mulig jeg har formulert meg dårlig, men jeg mente ikke å si at det ikke lenger var frarådet å sove i mageleie. Legen jeg snakket med sa at det var svært mange usikkerheter rundt dette med krybbedødrisiko, og de ikke var like bombastiske på at man uansett MÅ ligge på rygg. Hun mente mao at man ikke skal ignorere barnets behov. De hadde fått inn flere fortvilede mammaer somm ikke visst sin arme råd fordi deres barn ikke sov. I slike tilfeller mente hun at barnets søvnbehov må komme først, og at så lenge man eliminerer flest mulig krybbedldsfaktorer, er det ingen stor risiko ved å legge barnet på magen.
mjk Skrevet 30. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 30. september 2006 er veldig klar over risikoen.......men uansett, jeg forsøkte nå å legge han i vogna på magen og utrolig han sovnet! han sov ca en time, noe som aldri har skjedd før! det var ihvertfall nydelig for mor å få en liten pause..
JeppePåBjerget Skrevet 30. september 2006 #7 Skrevet 30. september 2006 Om barnet skal sove på rygg eller mage..... De forandrer jo mening oftere enn normale folk skifter underbukser
Gjest Skrevet 30. september 2006 #8 Skrevet 30. september 2006 Her har tulla sovet på magen både i vugga og i vigna lenge. Vi slet som bare fy i starten med å få henne til å sove. Roet seg ikke i vogna, sov nesten ikke på dagen og sov 2-3 rimers økter på natt. En kveld hadde vi en skrike-på-seg-magesår-kveld og til slutt sovnet hun på armene til pappa'n, med magen ned liksom. Valgte da å bare legge henne rett ned i vugga og PANG! Hun sov i 7 HELE timer før hun våkna!!! Etter dette sover hun bare på magen=)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2006 #9 Skrevet 30. september 2006 De har forandret mening ja. De gikk først ut og anbefalte mageleie, noe som var skandaløst og ikke forankret i forskning. Det er imidlertid ingen tvil om at ryggleie reduserer risikoen, forskningen er entydig og overveldende. Er enig i at dersom man har gode grunner for det så kan man i individuelle tilfeller se bort fra dette rådet, det er jo som sagt over andre ting å ta hensyn til her i verden som f.eks. barnets søvnbehov osv. Risikoen er veldig liten i utgangspunktet ettersom krybbedød er så sjelden, ca 1 av 3000 her i Norge, så benytter man mageleie økes den da til 14 av 3000 f.eks, det er jo til å leve med hvis man har gode grunner for det slik som her..........
Dolla&Heidi&spire Skrevet 30. september 2006 #10 Skrevet 30. september 2006 Vi har også slitt med å få jenta vår til å sove på ryggen. Hun er ei skikkelig magesovejente! Vi råfdørte oss med lege og helsesøster og de sa at så kenge det var sånn måtte vi bare la henne ligge på magen. I tillegg er hun veldig sterk, så de mente det ikke burde gjør noe. Så hun har sovet på mage fra hun var under 1 måned. Nå er hun 5 mnd gammel og sover fortsatt på magen. Hun sover kjempegodt om nettene og begynte å sove rundt da hun var 1,5 mnd gammel. Hvis babyen din VIRKELIG vil sove på magen, så må den få lov til det. Bare pass på at det er frisk luft i rommet (det er bedre at babyen fryser litt enn at babyen blir overopphetet) og ikke noe som kan ligge i veien for annsiktet.
mjk Skrevet 30. september 2006 Forfatter #11 Skrevet 30. september 2006 Vil takke alle for svar! Dere har virkelig hjulpet meg og lillegutt..(og samboer:-)). Jeg vil også selvfølgelig snakke med helsesøster og lege om dette neste gang jeg skal dit!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå