bare ein mann Skrevet 30. september 2006 #1 Skrevet 30. september 2006 Vaksinen mot meslinger, kusma og røde hunder er kjent under navnet MMR-vaksine. Forkortelsen kommer fra sykdommen engelske navn; measles, mumps og rubella. Vaksinen er en blandingsvaksine som består av lenende svekkede virus. Bivirkninger: Kortvarige smerter, rødhet og hevelse på stikkstedet forekommer. 1-2 uker etter vaksinasjnen vil noen barn får lette symptomer på sykdommene det vaksineres mot, men dette skal vist forekomme hos færre enn 1 av 20. De vanligste symptomene er feber og utslett, Infeksjonen med vaksinevirus er ikek smittsom. De komplikasjonene som forekommer når man har sykdommene, forekommer uhyre sjelden etter vaksinasjon. (kilde: folkehelseinstituttet) ER DET VIRKELIG SLIK AT BARE 1 AV 20 FÅR BIVIRKNINGER ? Det finnes ikke noe eget register for bivirkninger av MMR-vaksinen. I stedet er det to rapporteringsystemer for vaksinebivirkninger i Norge. Det ene administreres av Legemiddelverket, det andre av Folkehelsa. De to registrene er ikke samordnet. Det vil si at det kan være rapportert inn bivirkninger til Folkehelsa som ikke er registrert hos Legemiddelverket. Kun helsepersonell kan rapportere inn bivirkninger av vaksiner. Kritiske foreldre hevder at de forteller helsepersonell om bivirkninger som ikke blir rapportert videre til Legemiddelverket eller Folkehelsa, fordi helsepersonellet ikke tror på dem. (I Japan er MMR-vaksinen tatt ut av barnevaksinasjonprogrammet og erstattet med monovaksiner fordi så mange barn fikk bivirkninger av vaksinen.) Ser at dette ble et litt langt innlegg, men her sitter jeg med et sykt barn etter vaksinen, feber 4 dag på rad. Det hadde vært artig om dere med barn som har hatt vaksinen kan bli med på en liten uformell undersøkelese om deres barn har hatt bivirkniger eller ikke av vaksinen.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2006 #2 Skrevet 30. september 2006 Du er kanskje ute etter et annet svar enn mitt Men jeg har tre unger som har fått MMR, og ingen av dem har fått noen bivirkninger. Feber i fire dager høres ut som en god grunn til å ta kontakt med lege, for det har normalt ikke sammenheng med vaksiner. Håper den lille blir frisk igjen snart!
bare ein mann Skrevet 30. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 30. september 2006 Neida jeg er ute etter svar jeg. Selv om dette ikke kan kalles en skikkelig undersøkelse vil det etter min mening være interesasnt å se evt. resultater. Takk for omtankern :-)
Gjest Skrevet 30. september 2006 #4 Skrevet 30. september 2006 Gutten vår reagerte på vaksinen. Det var som om kolikken kom tilbake, og det varte i 3 dager, så var han "bare" veldig grinete de neste to dagene og var så tilbake som normalt. Vi målte ikke feberen på ham, men jeg kunne ikke merke at han hadde det når jeg tok på pannen hans, men han reagerte med skriking. Nå skal vi snart vaksinere Snuppa vår, så jeg er veldig spent på om det går bra, for hun er vanligvis en "sovedukke". Det som irriterer meg er at når jeg kontaktet helsestasjonen, så kom de ikke med noen råd, men her inne ser jeg at noen gir paracet, Hvis datteren vår reagerer kommer jeg til å forsøke å gi henne en pille for å se om det hjelper.
iznogood Skrevet 30. september 2006 #5 Skrevet 30. september 2006 Min sønn gikk inn i anafylaktisk sjokk sekunder etter vaksinen var satt. Helsesøster satte først en - så to doser med adrenalin. Adrenalinet hadde bra effekt - så jeg selv kunne kjøre ham til sykehuset. Her ble han observert men ikke utredet. Vaksinenummeret ble rapportert til Folkehelsa. Han er nå utredet for allergi, men intet er funnet. Så jeg mistenker absolutt vaksinen.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2006 #6 Skrevet 30. september 2006 Du blander kanskje sammen ulike vaksiner? Eller fikk virkelig et barn på 15 mnd kolikk etter MMR-vaksinen?
Gjest Skrevet 30. september 2006 #7 Skrevet 30. september 2006 Vi hadde ingen bivirkninger her hos oss.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2006 #8 Skrevet 30. september 2006 Vesla har fått trippelvaksina fire ganger nå, hadde vondt rundt stikket den ene gangen, ellers ingen andre bivirkninger
Aga:-) Skrevet 30. september 2006 #9 Skrevet 30. september 2006 Min gut opplevde ingen bivirkninger etter MMR- vaksinen, bortsett fra å være litt snurt på helsesøster en stund etterpå. Alternativet er jo pr i dag ikke å vaksinere barna sine, og det hadde ikke vært et reelt alterntiv for oss.
___ Skrevet 30. september 2006 #10 Skrevet 30. september 2006 Ingen reaksjon på vaksinen hverken på jenta mi eller hennes 2 kusiner.
Expat Skrevet 30. september 2006 #12 Skrevet 30. september 2006 Ingen direkte reaksjon, men den ble satt samtidig med en annen, noe som ga en smell for immunsystemet og hun fikk en annen infeksjon. Anbefaler ikke å ta den sammen med en annen!!! (Her pneumokokk)
annie-77 Skrevet 30. september 2006 #13 Skrevet 30. september 2006 Hm, feber på 4.de dagen høres ut som tredagersfeber. se etter røde prikker i morgen? Ungen vår hadde det med feber i 4 ,5 dager og ikke tre, og så kom prikkene. Tja etter den vaksina, som ho dog fikk sammen med prevanar, fikk ho 4 små prikker på brystet dagen etterpå. Men det plaget henne ikke. PS. Håper barnet ditt snart blir frisk!!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2006 #14 Skrevet 30. september 2006 Jenta mi har ikke reagert på MMR-vaksinene, bare vært litt grinete samme dag. Men hun ble dårlig og fikk feber etter prevenar vaksinen og var syk i et par dager...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2006 #15 Skrevet 30. september 2006 Datteren min har alltid blitt veldig dårlig etter vaksinene, og MMR-vaksinen var desidert den verste. Hun fikk feber etter ca. 4,5 døgn etter vaksinen, og ble kjempe dårlig. Hos oss gikk det nesten 10 dager til hun var blitt seg selv igjen. Vondt i stikket, høy feber og veldig grinete. Tok kontakt med legen for sikkerhetsskyld. Hun fikk paracet.
1stor1liten =) Skrevet 30. september 2006 #16 Skrevet 30. september 2006 Snuppa her fikk ikke noe bivirkning av av vaksinen.. Spurte helsesøstera litt om den vaksinen før hun tok den..
Gjest Skrevet 30. september 2006 #17 Skrevet 30. september 2006 Jenta mi og mine 2 tantebarn hadde ingen resksjon på MMR-vaksinen.
Guttemamma x 3 Skrevet 1. oktober 2006 #18 Skrevet 1. oktober 2006 Ingen bivirkninger for vår Lillemann.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2006 #20 Skrevet 1. oktober 2006 Trippelvaksina er ikke det samme som mmr
To skjønne og en spire Skrevet 1. oktober 2006 #21 Skrevet 1. oktober 2006 Lillejenta mi fikk kraftig reaksjon på mmr sprøyten. Den åttende dagen fikk hun feber (39,5) som hun hadde i to dager. Den tiende dagen (samme dag som hun fikk prevenar sprøyte, ca to timer etter sprøyta var satt) fikk hun utslett). Utslettet ble veldig kraftid (dvs over hele kroppen, tett i tett). Hun var også svært utilpass. Almenntilstanden var fin, men rett og slett ikke i form (grinete o.l.). Hun våknet hver natt i tre netter etter det og hylskrek. Hun skrek i et par timer for så å sovne igjen. Aner ikke hva det var som gjorde at hun skrek sånn. Kolikk, slik som en over skriver, smerter generelt, eller traume fra prevenar sprøyten (dårlig lege, måtte stikke flere ganger og ikke noe barnetekke i det hele tatt)? Jeg kontaktet legevakt, var hos fastlegen og på helsestasjonen for å finne ut hva alt dette var. Fikk samme svar alle steder. Bivirkninger på mmr sprøyten. Jeg trodde kanskje det var prevenar som forårsaket symtomene siden de kom rett etter denne ble tatt, men det var mmr. Ifølge helsesøster kan prevenar, som gjør immunforsvaret svakere rett etter sprøyten er satt, ha ført til at hun reagerte mer på mmr sprøyten enn hun ville om hun ikke hadde tatt prevenar. Men hvorfor sier de at man ikke trenger å vente mer enn en uke fra mmr til prevenar (vi ventet til og med 10 dager) hvis de påvirker hverandre?? Dette burde bli undersøkt mer? Og er det ikke slik at de som er født i 06 får prevenar og en annen sprøyte samme dag?? Flott initativ til en tråd som dette.
To skjønne og en spire Skrevet 1. oktober 2006 #22 Skrevet 1. oktober 2006 ps. jenta mi har ikke reagert på noen av de andre sprøytene hun fikk før mmr. Heller ikke den første prevenar sprøyten (fikk totalt to sprøyter)
glafruen Skrevet 1. oktober 2006 #23 Skrevet 1. oktober 2006 Min sønn fikk feber 7 dager etter mmr-vaksinen. hadde feber i 3 netter og 2 dager (kom om natta,gikk bort i løpet av natta) Den var på det høyeste 39.7... Kan ikke huske om eldstemann reagerte på den vaksinen.
Nyseryllikberta Skrevet 1. oktober 2006 #24 Skrevet 1. oktober 2006 Feber som kom etter 10 dager, varte bare en kveld. Utslett kom dgen etter og varte fire-fem dager. Litt slapp og utilpass. Første gang det har vært reaksjon på vaksine her i heimen.
kona til Pondus Skrevet 1. oktober 2006 #25 Skrevet 1. oktober 2006 Samme dag på kvelden og dagen etter vaksinen gråt vårt barn mye. -Som det er blitt sagt over av flere, nesten som kolikk. Jeg tror det skyldes sprøyten fordi dette var en helt annen "oppførsel" på vår gutt enn hva vi var vant til, og vi hadde ikke spist noe vi normalt ikke spiser i de dagene heller som kunne ha påvirket. Ellers ingen bivirkninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå