Gå til innhold

ma-79 fikk jenta si 25/4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser du har reflux baby.

Kan du fortelle litt om hvordan du fikk mistanke om at det var det som feilet henne? Hvordan oppførte hun seg i løpet av døgnet? Når var det verst osv? Har hun gulpet masse helt siden fødselen? Hvordan behandles det? Osv.

Jeg mistenker at det kanskje er det som feiler snuppa her i huset. Her grines det i forbindelse med raping til måltidene. Og etter en rap eller tre kommer det MASSE gulp. Hun gråter hele tiden og sliter med å finne roen etterpå også. De siste dagene vil hun hele tiden ha noe å sutte på, virker som om hun svelger unna litt bedre da. Kan ofte gulpe og svelge unna og sitter og smatter etterpå. Smaker jo sikkert ikke så godt. I og med at testen er ganske omfattende, vil jeg nødig utsette henne for den om det ikke er tilfelle at hun har reflux.

Håper du har mulighet til å hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei prinsessemari og Linea 030806!

Det begynte vel allerede på sykehuset. Hun gulpet da opp fostervann. Også ble det bare værre og værre etterhvert som hun fikk i seg mer melk.

Hun har gulpet (og gjør det fortsatt) hele dagen- før, under og etter måltider. Av og til bare spruter det store mengder ut på gulvet. Og hun driver hele tiden og "strever" med en gulp- mye svelges ned igjen, og mye kommer opp. Hun har vært MYE urolig. Dette fordi det er surt det som kommer opp, og det oppleves som halsbrann. Har derfor startet med syredempende medisin. Dette hjelper mot magesmerter, men ikke mot mengder gulp.

Hun hoster mye også- siden mageinnhold irriterer i luftveiene. Det er typisk for refluksbarn at de ikke trives med å ligge flatt.

Hun må ha på seg smekk konstant, og jeg bytter sikkert 8 smekker pr dag (+ endel bodyer osv). Det er ekstremt ofte og mye. Helt utrolig at hun i det hele tatt legger på seg.

Hun ble først sjekket for pylorusstenose, altså overutviklet lukkemuskel fra magesekk til tarm (var på ultralyd). Denne var negativ, og legene mente hun bare var en "gulpeunge" og at hun sikkert bare var for glupsk eller noe. Men jeg bare VISSTE at noe var galt. Hun hadde flere episoder der hun slet skikkelig med pusten- satt fast gulp i halsen. En gang var det skikkelig alvorlig. Hun mistet pusten helt, ble bå, og pustet ikke normalt på 20 min. Jeg ble livredd- trodde hun skulle dø (mener ikke å skremme). Først da ble vi tatt alvorlig på sykehuset, og fikk utført 24timers ph-måling. Denne vste altså 317 sure oppstøt i løpet av døgnet, og hun hadde refluks.

Det er ganske stort spenn fra hva de ser som normalt av gulping og hva de ser på som refluks. Så babyen din trenger ikke ha refluks. Det første som lønner seg å gjøre, er nok å heve hodeenden (legge feks noe under madrassen ved hodet), holde babyen endel oppreist etter måltid, ikke ordne så mye med henne etter mat, og å amme med overkroppen litt høyere enn underkroppen. Disse tipsene får man som regel fra lege før de vil henvise til ph-målig.

Håper dette var til litt hjelp!

Klemmer fra

Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg så utfyllende. Du er en engel!

Skjønner nå at jeg antagelig ikke har reflux baby, for det er langt i fra så ille her som det du opplever. Har lagt bøker under bena på sengen nå med håp om at hun skal sove litt roligere i natt. Ligger ofte og kaver en del og vil ha noe å suge på. Ammer henne med hode høyere enn kroppen og gjør INGENTING med henne før en god stund etter måltidet i frykt for at hun skal gulpe mer. Prøver å kutte ut melk i et par uker igjen (kuttet det ut i forbindelse med kolikk smerter, men hun begynte faktisk å gulpe etter at jeg sluttet med melk) og gir minifom i håp om at rapene ikke skal presse gulpet oppover. Jeg får nok bare slå meg til ro med at hun gulper vannvittig mye ved enkelte tilfeller... trodde bare ikke det var vanlig at de gråt i forbindelse med gulpingen og heller ikke at de gulpet SÅ vannvittig mye om gangen.

Håper det går bedre med deg og jenta di etterhvert, da! SÅ godt at hun legger på seg, all gulpinga til tross.

God helg!

Klemmer fra

Skrevet

*dytter*

Så du svarte på en annen tråd nå og vil så gjerne at du skal vite jeg er takknemlig for svaret ditt!

God helg!!

Skrevet

Bare hyggelig å kunne være til hjelp ;)) Aldri så galt at det ikke er godt for noe.. hehe:)

Håper ikke hun har refluks da, og at det bedrer seg snart!

God helg til deg også!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...