Moi_ Skrevet 29. september 2006 #1 Skrevet 29. september 2006 Jeg har en gutt på 4 mnd som jeg gir tran til hver kveld, den originale uten smakstilsetning. Grimasene har vært mange, men jeg har nå fortsatt i håp om at han skulle venne seg til smaken..Har holdt på siden han var 6 uker. Gir han nå 3 ml Legger merke til at han også blir ganske så slimete, og så begynner han å gråte og vrir seg unna når han skjønner at det kommer mer. Skal jeg bare gi opp, å gi d-vitamindråper i stedet, eller skal jeg prøve en stund til? Noen som har vært borti det samme?
Gjest Skrevet 29. september 2006 #2 Skrevet 29. september 2006 Kan du ikke prøve med sitronsmak? Jenta mi lager skikkelig koselyder når hun får den.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2006 #3 Skrevet 29. september 2006 Gir du flaske? Prøvd å blande i den? Nå er det jo uansett ikke så lenge til du kan begynne med grøt og da kan du jo blande den i grøten. Vi måtte gi d-vit til vi kunne blande i grøten. Blir ganske transmak på den da, men hun her spiser den.
Moi_ Skrevet 30. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 30. september 2006 Har ikke prøvd med sitronsmak, for tenkte at når han ikke visste om annet, så tok han den med vanlig smak.. men men.. Gir heller ikke flaske, så får ikke brukt den metoden heller Merker at han blir veldig slimete når han har fått tranen sin, surkler nede i bringa på han, nesten litt ekkelt. Lurer på om det kan være en av årsakene til at han ikke vil ha tranen, men vet jo ikke det sikkert da! Får prøve litt til, og går det ikke, så går jeg over til d-vitamin dråper!
Hoppetussa Skrevet 1. oktober 2006 #5 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg fikk beskjed om å ikke bruke sitronsmak på helsestasjonen, pga sitrusen i det. Hadde også ambisjoner om å tvinge i jenta mi vanlig tran, men etter to uker ga jeg opp. Jeg liker ikke vanlig tran selv heller, og vil ikke tvinge det i henne. Jeg brakk meg når hun gulpa opp tranen. D-vitamindråper går ned, jeg får henne faktisk til å gape opp selv i en alder av 9 uker! Det er ikke så dyrt heller.
3tettesmå Skrevet 1. oktober 2006 #6 Skrevet 1. oktober 2006 Du kan jo forsøke den med sitronsmak som flere foreslår. Men jeg ville bare si at vi bruker D-vitamin dråper - den smaker ingenting (har smakt selv). Vi bor i Danmark og her er det ikke vanlig å bruke tran. Danmark er jo et oppegående land og jeg går ut i fra at D-vitamindråper er fullt så bra som tran:-)
Storesøster i juni Skrevet 1. oktober 2006 #7 Skrevet 1. oktober 2006 jenta mi på 6 mnd får vanlig tran hver kveld. Hun liker det godt. Men jeg tror mye av grunnen til at mange ikke gir barna sine tran, er fordi mor selv ikke liker det.. Gi tran til barnet dit, smil og si "det var godt ja". Om mor lager grimaser å sier : "huff stakkars deg, det var vel fælt ja" Ja så synes barnet etter hvert at det er fælt med tran. Skap en positiv ramme rundt transpisingen.. Og husk, det er ikke bare vitamin D som er viktig i tran. Alle de flerumettende fettsyrene og omega 3 er kjempeviktig for barn å få iseg. Og om babyen ikke får fet fisk som makrell, sild eller laks i kosten, så er vel tran litt mer greit å gi for de fleste...
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 1. oktober 2006 #8 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg blander tranen med litt mme hun sluker det. Etter jeg begynte med det går alt ned og ingen flekker på klær. Gir 5ml.
2 barns-mor :-) Skrevet 1. oktober 2006 #9 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg har gitt datteren min med smak av sitron, nå har hun tran med fruktsmak.. ikke en eneste grimase.. :-)
Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #10 Skrevet 1. oktober 2006 Vi fikk den med sitron hos hs og har prøvd flere ganger. Hun lager mange grimaser og stinker en blanding av sitron og fisk hele dagen. Så jeg er nå gått over til dråper. Jeg fikk verken tran eller dråper og jeg er no veldig oppegående, etter egen mening iallefall.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2006 #11 Skrevet 1. oktober 2006 Ja, men det er jo nå i de siste årene at man har funnet ut hvor viktig tran faktisk er...Blir jo folk av de fleste,,
bjørnebær Skrevet 1. oktober 2006 #12 Skrevet 1. oktober 2006 Sonen min syns tran smakar godt han så eg kan ikkje hjelpa deg så mykje der.. Ville berre seia at om du byrjer med d-vitamindropar til han så bør du ta tran/trankapslar sjølv for då får han dei viktige oljene gjennom mjølka.
Kakebakesøte Skrevet 1. oktober 2006 #13 Skrevet 1. oktober 2006 Hos oss funka det å gi tran på t-skje en lang stund intill hun ble rundt 5 mnd og mer aktiv. Hun er/var ikke glad i tran, den kom ut igjen like kjapt som den kom inn, men jeg ga meg ikke. Nå gir vi det på engangssprøyte. Jenta vår får mme så mens hun har tutten i munn og drikker, putter jeg sprøyta inn i munnviken hennes og spruter inn. Hun ser hva som skjer og kjenner det også, men vrir seg ikke unna eller døtter ikke tutten eller sprøyta ut, derfor har vi fortsatt sånn. Funker veldig bra her.
Moi_ Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter #14 Skrevet 1. oktober 2006 Må bare legge til at jeg er veeeldig positiv når jeg skal gi den lille tran, for vet at dette er viktig.. Jeg holder på å prøve litt enda, men har det ikke blitt bedre i slutten av uka kommer jeg til å enten blande med melk, eller gå over til dråper:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå