Gå til innhold

Troikakake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bunn:

3 eggehviter

200 gram melis

200 gram mandler

Pisk eggehviter og melis blankt, bland inn malte mandler. Stekes ved 170 grader o 30 minutter. Avkjøles.

Trøffelkrem:

1 dl vann

3 eggeplommer

150 gram margarin

1 ss kakao

75 gram melis.

Gelatin

Kok vann og melis til det blir seigt. Avkjøl. Rør eggeplommene og tilsett melisblandingen i en tynn stråle. Tilsett smeltet margarin og kakao og rør godt. Bre over mandelbunnen og sett kaldt. Dette laget har jeg hatt trøbbel med å få skikkelig stivt. Jeg har derfor bestemt meg for å bruke litt gelatin neste gang, men jeg kan ikke si hvor mye som er passe.

Gele:

1 pakke bringebærgele

3 dl vann

Lag gele med 3 dl vann. Bre den over trøffelkremen når den er blitt ganske stiv.

Deksel:

500 gram marsipan

1 1/2 plate sjokolade, mørk

+ litt delfiafett

Kjevl ut marsipanen til et lokk som passer. Fjern forma og legg på lokket. Dekk hele kaka med smeltet sjokolade med litt delfiafett oppi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du rund form? Hvor stor?

• 4 måneder senere...
Skrevet

Denne må jeg prøve til morsdagen ;-)

Skrevet

Har nettop laget den!;) Mannen elsker troika,så tror nok den faller i smak! Tok laang tid, ja! Hadde gelatin i den brune kremen, men den blei fortsatt ikke helt stiv (og jeg hadde to stk plater i!). Vanskelig å få løs kaka fra bunnen i forma, så jeg blir nødt til å servere med den på, hehe;) Spent på hvordan den smaker! Takk for oppskriften, men hvis jeg skal ha selskap tror jeg at jeg må gå for en safere en med mine ferdigheter;)

Skrevet

Jeg tror kanskje at om man bruker smør, så kanskje den blir litt stivere. Da det er hardere enn margarin i kald tilstand...

Bare en tanke, jeg skal lage kaken til en 60 års dag i begynnelsen av mars. Gleder meg å prøve den, da jeg elsker troika. ;-)

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg har oppskrift på nesten samme kaka, men noe annerledes, deriblant trøffelkremen. Tilsetter 6 plater gelatin. Disse legges i bløt i kaldt vann i ca 10 minutter, "vris" opp og løses opp i en halv desiliter sterk og VARM kaffe, som tilsettes blandingen i en tynn stråle. Pass på å få rørt den godt ut slik at det ikke blir gelatinklumper i kaka...=)

Veldig enkelt, og gjør trøffelkremen akkurat passe stiv.

• 2 måneder senere...
Skrevet

*Dytt*

Denne skal prøves til 17.mai. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...