Gjest Skrevet 29. september 2006 #1 Skrevet 29. september 2006 Bunn: 3 eggehviter 200 gram melis 200 gram mandler Pisk eggehviter og melis blankt, bland inn malte mandler. Stekes ved 170 grader o 30 minutter. Avkjøles. Trøffelkrem: 1 dl vann 3 eggeplommer 150 gram margarin 1 ss kakao 75 gram melis. Gelatin Kok vann og melis til det blir seigt. Avkjøl. Rør eggeplommene og tilsett melisblandingen i en tynn stråle. Tilsett smeltet margarin og kakao og rør godt. Bre over mandelbunnen og sett kaldt. Dette laget har jeg hatt trøbbel med å få skikkelig stivt. Jeg har derfor bestemt meg for å bruke litt gelatin neste gang, men jeg kan ikke si hvor mye som er passe. Gele: 1 pakke bringebærgele 3 dl vann Lag gele med 3 dl vann. Bre den over trøffelkremen når den er blitt ganske stiv. Deksel: 500 gram marsipan 1 1/2 plate sjokolade, mørk + litt delfiafett Kjevl ut marsipanen til et lokk som passer. Fjern forma og legg på lokket. Dekk hele kaka med smeltet sjokolade med litt delfiafett oppi.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2007 #3 Skrevet 7. februar 2007 Denne må jeg prøve til morsdagen ;-)
godteprinsessa Skrevet 14. februar 2007 #5 Skrevet 14. februar 2007 Har nettop laget den! Mannen elsker troika,så tror nok den faller i smak! Tok laang tid, ja! Hadde gelatin i den brune kremen, men den blei fortsatt ikke helt stiv (og jeg hadde to stk plater i!). Vanskelig å få løs kaka fra bunnen i forma, så jeg blir nødt til å servere med den på, hehe;) Spent på hvordan den smaker! Takk for oppskriften, men hvis jeg skal ha selskap tror jeg at jeg må gå for en safere en med mine ferdigheter;)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2007 #6 Skrevet 19. februar 2007 Jeg tror kanskje at om man bruker smør, så kanskje den blir litt stivere. Da det er hardere enn margarin i kald tilstand... Bare en tanke, jeg skal lage kaken til en 60 års dag i begynnelsen av mars. Gleder meg å prøve den, da jeg elsker troika. ;-)
CryBaby Skrevet 2. mars 2007 #7 Skrevet 2. mars 2007 jeg har oppskrift på nesten samme kaka, men noe annerledes, deriblant trøffelkremen. Tilsetter 6 plater gelatin. Disse legges i bløt i kaldt vann i ca 10 minutter, "vris" opp og løses opp i en halv desiliter sterk og VARM kaffe, som tilsettes blandingen i en tynn stråle. Pass på å få rørt den godt ut slik at det ikke blir gelatinklumper i kaka...=) Veldig enkelt, og gjør trøffelkremen akkurat passe stiv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå