Gjest Skrevet 29. september 2006 #1 Skrevet 29. september 2006 er det mulig?! leste nettopp den lange tråden ang mme og overvekt, og jøjje meg ja.. synes det er kjempebra at det blir lagt ut faktatråder her og jeg, og ikke bare er masse diskusjoner om hvem som har gått mest ned i vekt eller hvor gammel de var da det første barnet kom! hva er så gale m å få vite at det finnes en liten risiko for overvekt senere i liver hvis barnet får for mye mme? hva er så farlig m det? det skjønner jeg ikke.. min første sønn fikk mme fra 3 måneder, og min andre sønn får nå tillegg inimellom pga lite melk.. han er bare 5 uker. så ja, jeg synes det er flott å vite at man bør tenke seg om før man pøser inpå med erstatning helt ukritisk. jeg vet jo at det står dosering på pakken, og vet at man ikke skal overskride den ift vekt og alder. men kanskje det sitter noen derute som IKE vet dette? som tenker at barnet må jo få mer melk da han tømmer flasken.. og bare for å ha det sagt, hs vet uendelig lite om mme dessverre. det er ikke alltid en får et svar en gang!! så slapp av kjære vener! det var jo ikke no krtikk til mme-mødre, og hvis dere blir så vanvittig sinte for dette så la heller vær å lese! eller gå i dere selve og tenk over hvorfor dere reagerer slik! noen historier i den tråden var kjempetriste å lese, men temaet i tråden var jo overhodet ikke å tråkke på noen. var ihvertfall slik jeg leste det.
Tredjemann på vei :D Skrevet 29. september 2006 #3 Skrevet 29. september 2006 oj, skrev nettopp noe ang. dette jeg også før jeg leste ditt innlegg... enig i at enkelte drar det litt vel langt ja! jeg la selv ut et anonymt innlegg om mme for leeenge siden som fikk skikkelig juling av alle som ga mme... selv om jeg selv også har gitt mme siden ungen var 4 mnd.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2006 #4 Skrevet 29. september 2006 hvorfor vi reager slikt??? det er jo fordi vi er redde for at barna våre skal bli overvektige + å få hjerte sykdommer og dø.. vi alle vil det beste for barna våre og når vi tenker etter at vi i går ga over 1 liter med mme, noe som er alt for mye, da begynner enkelte å tenke på risikoen med engang.. vi vil jo det beste for barna.. det virker som dere skriver dette for å skremme oss, og så sitter amme mødrene godt tilbake lent med godsammvittigher og slipper å tenke på det vi sitter å tenker på hele tiden etter å ha lest slike innlegg..
animal Skrevet 29. september 2006 #5 Skrevet 29. september 2006 Hmm... Hun sier jo bare at informasjon er bra, at det gjør oss ALLE mer kunnskapsrike. Man må jo bare sile informasjonen, ta til seg det man føler er rett for sitt barn. Tror vi alle er bekymret for for barna våre på et eller annet vis, enten om det er at det spiser for lite, for mye eller feil mat, får mat for tidlig, for lite stimuli, sover for mye eller for lite osv, osv.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2006 #6 Skrevet 29. september 2006 Du er passe knølen i nøtta hvis du tar alt du leser her inne for god fisk!!! Her finnes masse faktafeil og sånne "forståsegpå"-innlegg kan jeg godt skjønne at både den ene og den andre reagerer på.
Mamma til verdens beste barn Skrevet 29. september 2006 #7 Skrevet 29. september 2006 Hei, jeg som står for det triste i tråden her. Jeg har aldri blandet meg inn i disse diskusjonene før nå. Jeg har lest innlegg og som du også mener jeg bør gjøre, sett en annen vei. Men det var noe i det innelgget for noen dager siden som virkelig såret meg. Det var en ordlyd som jeg oppfattet veldig bedrevitende, bla. Og for mødre som da ikke har noe annet valg, hjelper ikke sånne tråder mye, fakta eller ikke. Gidder ikke begrunne dette noe mer (har forklart nok andre steder føler jeg), og jeg syntes også det er fint med fakta her inne, men hvor pålitelig er fakta man får her inne? Jeg mener feks at hoppehuske er en lettvint løsning for mor, som kan (les:KAN) være skadelig for barnet. Dette har jeg fått vite på helsestasjonen, av manuell terapeut og kan tenke meg frem til også gitt... Sunn fornuft på en måte...Andre her inne sier at joda, det er heeeelt ufarlig for de har selv sittet i en og har ikke fått senskader... Fakta eller? Men å bli kalt kakle-høne fordi jeg reagerer og blir lei meg pga ett såpass bastant innlegg som det vi begge tenker på...Jepp, det hadde jeg ikke ventet gitt...Og at du ikke oppfattet tråden som kritisk ovenfor oss som ikke ammer er jo fint og flott, men ha da forståelse for at andre gjorde det! Uten å kalle dem kakle-høner!
Gjest Skrevet 29. september 2006 #8 Skrevet 29. september 2006 nei, tar slett ikke alt herinne for god fisk! det skulle da være for gale!! men så er det jo faktisk slik at alle herinne er "eksperter" på sitt område, og kan mye om noe jeg ikke kan feks. jeg er sykepleier og kan litt om mye som noen andre ikke kan. det er jo det som er så bra, at man kan dele erfaringer med hverandre!!! og ja, jeg pleier sjekke opp i en del ting jeg leser her som høres mer eller mindre fornuftige ut, sllik som dette med mme og overvekt.. så er det noe som stemmer og noe som ikke gjør det!
Gjest Skrevet 29. september 2006 #9 Skrevet 29. september 2006 veldig trist hvis du føler jeg tråkker på deg, Mamma'n til Lille:) for det er absolutt ikke min mening. jeg syns vel bare at det går over stokk og stein herinne til alle tider, og måtte blande meg litt:-) jeg ammer heller ikke mye lenger, så jeg er en av mm+mme mødrene. jeg vet også hvordan det er ikke å amme, mistet melken første gangen pga pco og depresjon, og melken forsvinner sakte men sikkert denne gangen også, heldigvis ikke pga depresjon denne gangen, men kun av pco. jeg har ikke dårlig samvittighet for noen av gangene, og synes det er utrolig trist at så mange blir så lei seg og så provoserte når noen spør/mener eller informerer.. det er jo informasjon og synsing hele tiden i samfunnet ellers og! hvis vi skulle gå hver dag å bli forbannet og leie for all info vi får, men ikke vil ha eller mener vi ikke trenger, ja da hadde vi jo ikke gjort annet! derfor skjønner jeg ikke at det er så annerledes herinne. men bare så det er sagt så er jo din historie forferdelig jævlig, og jeg hadde jo vært uten empati hvis jeg ikke hadde forstått at du blir opprørt.. synes bare det er synd, for jeg tror ikke i det hele tatt at HI i den andre tråden hadde som intensjon å såre eller opprøre folk med dine erfaringer!! og nei, det er mye herinne som ikke kan godtas som reell fakta. noen forsvarer røyiking med at det har blitt folk av dem også, likeså noen som ikke tar sikring av barn i bil så allvorlilg, siden de selve lever enda. man må selv sile liltt, og ta mye av det som skrives m en nype salt, samtidig som det faktisk er mye herinne man kan lære av!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå