Anonym bruker Skrevet 29. september 2006 #1 Skrevet 29. september 2006 hvad fryser jeg mm ned i? hvor mye skal man fryse om gangen? hvordan tiner jeg det best? hvor mye skal man beregne til en gutt på 2 1/2 mrd.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2006 #2 Skrevet 29. september 2006 et spørgsmål til :-) når skal jeg pumpe mig? når han er ferdig med at spise? når det og bli "fyldt opp" til neste gang?
mamma til fire små Skrevet 29. september 2006 #3 Skrevet 29. september 2006 det går an å få kjøpt sånne engangsposer på apoteket til å fryse ned i. de er sterile. selv bruker jeg bare små plastbokser som kan kokes. regner med beste måte å tine på er å ta opp fra fryseren i god tid, og varme opp i vannbad. jeg har fryst porsjoner på 120-150 ml .
Anonym bruker Skrevet 29. september 2006 #4 Skrevet 29. september 2006 takker . pumper du dig når du er ferdig med at amme?
mamma til fire små Skrevet 29. september 2006 #5 Skrevet 29. september 2006 jeg har brystbetennelse da, så må tømme brystet helt etter amming, kommer ikke ut mye da, kanskje 15-20 ml. men denne tar jeg vare på ja, for den er den beste melken (fløten) du kan pumpe etter en time eller etter to timer. hvor ofte spiser barnet da? jeg samler sammen det jeg kan få ut i løpet av en dag etter amming, og når han legger seg for natten i 21 tiden, vet jeg at han pleier å sove i ca 5 timer, og benytter anledningen til å pumpe kl 23, på begge bryst. min spiser annenhver time på dagen. brystene produserer mest i to timer etter at de er tømt.
husmorfrøken Skrevet 29. september 2006 #6 Skrevet 29. september 2006 Da jeg gav morsmelk til morsmelkbanken fikk vi egne plastbeholdere som vi skulle fryse ned i. For at det ikke skulle bli bakterier i melka fulgte jeg følgende prosedyre: Først vasket jeg hendene og så brukte jeg engangsservietter (fikk fra sykehuset) til å vaske puppen(e) med og passet på å bruke servietten til å slå av krana med. Så "jobbet" jeg litt med puppen for å få igang utdriviningsrefleksen og pumpet så ut det jeg fikk til. Når jeg var ferdig overførte jeg dette med en gang til begeret og fryste det ned. Jeg vasker pumpeutstyr og beger til å fryse ned med såpevann og så koker jeg det før bruk. Husk at morsmelk fryser fort og er også lett å tine, pga av alt fettet i melka. Når du skal pumpe er kanskje litt vanskelig å si sånn generelt, lurt å prøve seg fram og se hva som passer for deg. Noen pumper den ene puppen mens babyen spiser av den andre. Jeg pumpet meg gjerne litt etter at jenta mi hadde spist og når jeg fortsatt trodde det var litt tid til hun ble sulten. Mange sliter litt med pumping og det er flere som sier at i begynnelsen får en nesten ingenting ut og gir nesten opp, men så plutselig kommer det mer. Det blir også mer melk når en pumper ofte og gjør en det litt til samme tid, og IKKE stresser med det så tar det ofte seg opp etterhvert. Du kan også fryse ned litt i en beholder og så helle over neste ladning i samme beholder neste gang du pumper deg. Det måtte jeg gjøre når jeg skulle fylle opp 3 dl beholdere ) Jeg måtte være veldig nøye siden melka skulle gies til fortidligfødte på sykehuset, så du velger jo selv hvor nøye du vil være, men da har du noe å gå ut ifra. Lurt å koke det du skal fryse det ned i. Jeg har en chicco pumpe som jeg kjøpte ekstra flakser til og disse fryste jeg ned i til min egen tulle, da kan du varme dem opp direkte og bare sette flasketut på. Ble langt det her, men håper du ble litt klokere ) Lykke til
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 29. september 2006 #7 Skrevet 29. september 2006 Kjøpt vanlig frysebeger jeg :-) Pumper meg når han har spist. Og på natten!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2006 #8 Skrevet 29. september 2006 tusind takk :-) Da er det ikke så "skummelt" mere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå