Gå til innhold

Som dere overdriver her, damer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke den samme personen som har skrevet innlegget ang mme og mm babyer. Men jeg forstår ikke hva som er så ille med det hun har skrevet? Det er fakta, og hun har aldri skrevet at mme er dårlig. Kun at babyer faktisk kan bli overvektige av det. I motsetning til mm-babyer. Noe som heller ikke betyr at mm er bedre, kun at de ikke kan bli overvektige på den samme måten.

Hva så om du ikke kan amme og må gi mme? Er det ille å lese dette pga det?? Er det ikke heller greit å vite det? Vil dere ikke tilegne dere så mye informasjon om mme som mulig?

Om du fortsatt tror at dette bare er bullshit, så spør hs neste gang du er der! Jeg fatter ikke hvorfor dere skal lage så big deal ut av et slikt innlegg. Det sies overhodet ikke noe galt! Annet enn at mme-babyer, kan bli for store hvis de spiser for mye. Sånn er det..

Selv kan jeg ikke amme, gir mme, hadde en på hakket for stor baby, likevel tar jeg ikke innlegget ille opp. Jeg er bare enig i at ja, de kan bli for store på mme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting til.. Ok, hs er ikke alltid så kompetente, spesielt når det kommer til mme. Nettopp derfor burde man bli glad og syns det er interessant når man får vite mer om mme enn det folk her tydeligvis vet.

Skrevet

Jo, fint med informasjon. Men kommer du med slike påstander som tydeligvis povoserer bør man også kunne ha belegg for dem, dvs er det virkelig slik at mme barn sliter mer med fedme enn mm-barn? Hvor har du eventuelt fått den informasjonen fra?

Skrevet

Kanskje ikke sliter når de blir eldre, men mens de er babyer kan de bli for store!

Skrevet

Hvis de får sen-virkninger av mme, er det jo viktig informasjon (at de sliter mer med overvekt senere). Hvis de bare er store som babyer og problemet forsvinner f.eks etter har begynt å gå, er det kanskje ikke så farlig? Hvis for mye mme har en uheldig utvikling på utvikling, og det er dokumentert, er det uansvarlig av hs og lege å ikke informere. Vi har iallefall ikke fått slik informasjon. Nå fokuseres det mest på ammimg av hs, og en del av dem vet forbausende lite om mme. Men det er jo mange som har nødt å gi mme (meg selv inkludert) og burde da få slik info (hvis den stemmer)

Skrevet

Jeg har nå mitt 2 MME barn, og fikk høre første gang nettopp dette, at de kan bli overvektige senere, av å bli oppfostret på MME.

Men fikk vite nettopp at de har gått tilbake på det, at det ikke er noe hold i det som er blitt sagt. (Husker ikke hvor jeg hørte nettopp dette, desverre....)

Jeg syntes det er bra å bli informert om ting, men når det gjelder dette forumet så er det mye usannheter ute og går syntes jeg. At en har fått høre noe fra f.eks HS, eller av andre, så ER det slik påstår de... Jaja, vi får føle på mamma intuisjonen vår, og gjøre det vi føler er best for våre barn! :-D

Skrevet

jeg skjønner godt at folk tar seg nær av det! jeg har selv to barn og begge fikk morsmelkerstatning! min eldste ble ikke stor av mme, hun var derimot liten! og det er hun enda. Mens han andre er stor, men ikke for stor!! så tror det der bare er bullshit! skjønner ikke at du gidder engang! men det er nå min mening!

Skrevet

Oppgulp fra i går, ser jeg...

Skrevet

Ja barn kan bli overvektige av MME. Ei venninde gav gutten sin det og han var enorm (stor) da han var liten baby.. Men så kom jeg over det han fikk på flaska mellom måltidene og det var sjokolademelk! hmmm!! Så hva som skapte fedmen der er jeg neimenn ikke sikker på..

Men en ting har jeg lært i dette forumet... Ikke tro på noe som blir sakt her!! Finn ut av ditt barn og mat selv - det er mye bedre:))

Skrevet

Jeg vil ikek provosere, men vil bare si at det faktisk er vitenskapelig bevist at mme oeker risiko for fedme i forhold til mm. Jeg driver mye med research i jobben min, og har funnet frem flere vitenskapelige artikler om fedme, brystmelk og erstatning:

Jeg siterer konklusjonen i en:

"These results seem to point out that milk leptin is an important factor that could explain, at least partially, the major risk of obesity of formula-fed infants with respect to breast-fed infants" Referanse: Obesity (Silver Spring). 2006 Aug;14(8):1371-7

En annen: "Breastfeeding reduces the odds ratio for obesity at school age by about 20%, relative to formula feeding" referanse: Nestle Nutr Workshop Ser Pediatr Program. 2006;(58):1-18.

Bare si ifra hvis dere vil lese mer, saa skal jeg kopiere inn flere sitater.

Skrevet

Lene, da burde du ha fått med deg at de er gått tilbake på dette, siden du driver med denne type research?

Bryr meg ikke egentlig, men blir litt irritert av påståelige mennesker som faktisk ikke er 100% sikker på hva de prater om! Ja ja, vi er bare mennesker da, så derfor pleier jeg ikke svare på slike innlegg til vanlig...

Skrevet

Mitt første barn var også slank på mme. Det påståes ikke at barn BLIR det, men kan bli det. Herregud...

Skrevet

Jeg sa jeg bare ville opplyse, ikke provosere. Det stemmer helt sikkert at de har gaatt tilbake paa det i Norge, men ikke internasjonalt. De to artiklere jeg siterte er fra august 2006...

Skrevet

Hei, føler meg veldig truffet til å svare på denne, siden jeg vel var den som reagerte kraftigst på det innlegget om mme og fedme. Det var vel ordlyden og påståeligheten i innlegget jeg reagerte mest på. Jeg leste det som om det var skrevet for å gi mødre som ikke ammer dårlig samvittighet. Det virket som hun ville få frem at hun virkelig visste best og at vi som gir barna våre tillegg burde ta oss sammen. Det provoserte meg kraftig, og ikke minst såret meg.

Du kan jo lese hva jeg skrev på den andre tråden og jeg ville tro at du ikke har problemer med å forstå hvor vondt jeg har hatt det? Og da få ett sånnt innlegg midt i fleisen gitt.. Jeg burde kanskje sett en annen vei, men du vet, noen dager er lunta litt kort gitt... Og jeg syntes absolutt at når folk skriver så bastante innlegg trenger de å bli minnet på at verden faktisk ikke er så svart/ hvitt som de beskriver.

Og de fleste mødre som må gi opp ammingen syntes dette er veldig tøft og da er det ekstra sårende og vondt.

Legger til på nytt, ikke alle babyer blir overvektige av mme. Lille er 6800 gram på sine 67 cm, og 6 mnd gammel, så mao en liten tynn baby:) Som følger sin kurve perfekt og spiser med stor apetitt. Og jeg som selv er vokst opp på tillegg har aldri vært i nærheten av overvekt.

Jeg mener (uten at jeg skal påstå veldig sikkert) at jeg har hørt at denne forskningen er gjort i USA, hvor flere gir mme enn mm, og vi vet jo alle hvordan kosthold og levesett gjennomsnittsamerikaneren har? Da er det kanskje ikke mme som er grunnen til overvekt eller...

At du ikke tar innlegget ille opp er supert for deg, men ha da forståelse for at andre syntes dette er sårt.

Skrevet

Forskningen er faktisk ikke gjort så mye i usa, en av de større er fra Tsjekkia! Av og til blir tekst upersonlig, og man kan misforstå en innleggers intensjon. Iallefall: Det er fra mme som forplanter seg videre, ikke mme i utgangspunktet.

Skrevet

Okei, da trekker jeg det tilbake, var ikke helt sikker på hvor jeg hadde hørt det. Men det skrev jeg jo også da:)

Men fint at det var det du leste ut av innlegget mitt... Lille blir vel feit da, som mammaen sin...:)

Skrevet

Skjoenner godt at man kan bli provosert av og til. Det er litt skummelt naar man leser hva andre skriver, for det er saa lett aa misforstaa ordlyden. Jeg er helt enig at det er mye stigmatisering av ikke-ammende her i Norge, og det er utrolig kjedelig. Selv om forskning viser at mme kan medfoere fedme betyr ikke dette at ikke-ammende gjoer noe galt. Jeg synes bare det er viktig at man faar riktig informasjon foer man fravelger amming (og da snakker jeg om frivillig fravalg av amming). Jeg skjoenner at det er utrolig saart aa foele seg traakket paa naar man selv ikke kan amme og derfor maa gi mme. Man skal aldri ha daarlig samvittighet fordi man ikke kan amme - men for de som kan velge selv synes jeg det er viktig at de faar alle fakta for deres egen skyld foer de fravelger mm.

(Og bare en liten ting til... denne forskningen gjoeres i hele verden. Jeg fant 30 artikler fra hele verden da jeg soekte paa "mm, mme og fedme" i det medisinske biblioteket jeg bruker...)

Skrevet

Lille blir helt sikkert ikke feit. Det er jo kun en liten prosentandel av alle mme barn som blir overvektige. Naar forskning viser at mme foerer til fedme betyr det kun at dette gjelder for en liten prosentandel.

Skrevet

He-he, jeg er overhodet ikke redd for at han skal bli feit:) Pappaen er tynn, jeg er tynn, besteforeldrene er tynne og han er helt perfekt:) Var ganske ironisk:) (han veier bare 6800 og er 6 mnd, så mao ganske spinkel kar:)

Skrevet

Leste akkurat hele traaaden fra i gaar (var ikke med paa diskusjonen da), og det var ikke meningen aa rippe opp i gamle saare minner - unnskyld hvis jeg har vaert med paa a "helle bensin paa baalet" mht mme-debatten...

Skrevet

Det går bra:) Tar meg ikke nær av alt da:) og har en tendens til å overeagere litt:) Men det er fryktelig sårt med alle disse formaningene om at amming er bedre enn mme....

Skrevet

Skjoenner jeg godt. Amming er ikke mye bedre enn mme. Bare bittelitte grann... :-) og det kun for noen faa prosent av oss...

Skrevet

Jeg kan bare ikke forstå at noen tar seg nær av innlegg her inne?? Sorry, men det synes jeg vitner om utrolig lite selvstendighet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...