Gå til innhold

penger

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

andre enn meg med en samboer som ikke kan styre pengene sine?

hva gjør dere, min sier jeg skal ta vare på kortene, og følge med på nettbanken.

da passer jeg på at det ikke blir for mye minus, dessuten er det lettere å la være om han vet at han blir passet på.

dette vil ikke jeg. jeg vil heller at han skal være til å stole på. at han er sitt ansvar bevisst, og setter vår lille families økonomiske trygghet først.

jeg har selv penger, og inntekt, samt utdanning å falle tilbake på etter permisjon, men det hadde vært så mye bedre å være sammen om ting, ikke være alene om alt.

det er både ensomt, og e stort svik. føler han bare synker i mine øyne. uf, det er ikke lett

hva gjør dere, har dere kortene, og pengene, greier dere å ha respekt for en som er så uansvarlig. jeg kan da ikke være den eneste i hele verden som er sammen med en penge dust.

nå sist vil han låne mer for å dekke over, så kan han jobbe litt mer, så greier han å betale tilbake. men da må jeg være alene på kvelden. esj.

vil ikke han skal låne mer, vil ikke være alene på kvelden, vil ha en god mann.

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga19 - jente 22.10?
Skrevet

Synes faktisk det er flott at han vil at du skal passe på ham...svært positivt at han skjønner at han har et problem, og vil gjøre noe med det! Men selvsagt må han ta ansvar selv,- du skal ikke være barnevakten hans! Får et inntrykk av at du er veldig irritert på ham (skjønner frustrasjonen siden kjæresten min er sløser selv), og synes det er kanskje litt urettferdig ovenfor ham. For hvis en skal sammenligne hans problem (nå vet jeg ikke hvor stort det er, men høres jo ut som han har fått på seg litt ekstra gjeld) med f.eks. en bulimiker, så er det jo like tåpelig å si til ham "ikke sløs" slik det er å si til en bulimiker "ikke spy". En trenger faktisk hjelp og støtte fra andre, men selvsagt samtidig som en må grave dypt inni seg selv.

Det at han er klar over at han har et problem er første skritt på veien. Kanskje det er lurt å oppsøke en økonomisk rådgiver hvis selve pengeproblemene er veldig store, for bare det er veldig tungt å ha hengede på seg. Kanskje dere også kan oppsøke familievernet...de tilbyr gratis samtaler for par med små og store problemer,- penger er jo en av de største grunnene til krangling og samlivsbrudd, så da er det greit å få orden på disse problemene. Er jo ikke godt for forholdet at du mister respekten for ham, eller at han kommer med "løsninger" som bare går utover familien!

Angående mine erfaringer, så ville jeg ta kortet til kjæresten min i sommer (etter at han gikk i minus, og jeg måtte betale husleia hans), og gi ham lommepenger, men det var uaktuelt for ham, (heldigvis fikk han seg en sommerjobb som ga litt pluss på kontoen)...har ikke fått lov til å se på nettbanken hans, så jeg vet ikke helt situasjonen nå. Tror nok jeg må være litt føre-var de neste månedene. Men jeg tror det at vi får vår første unge om en måned har gjort at han er skjerpa seg, så det er bra. Ellers vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort...

Håper det ordner seg!

Skrevet

ettersom vi har vært sammen veeeldig lenge og ikke har noe "eget" er alt vi eier vårt sammen. han er ikke interessert i regninger og økonomi, men jeg derimot synes dette er veldig interessant... sære sære meg...

vi har en fin ordning synes jeg, ettersom vi tjener omtrent det samme (og jeg styrer nettbankene våre) loverfører jeg av 10 000 av hver lønning til en regningskonto. Fra denne regningskontoen trekker jeg fra alle regninger i løpet av en mnd. - og alle regninger er felles, om det er studielånet hans eller klærne mine fra H&M, hehe. Da har vi ca 8-9000 hver på konto (kort) og det skal dekke div sparinger samt mat til neste lønning. Jeg får lønning den 30. og han den 12. så det går veldig fint. Vi har selvsagt hvert vårt kort, men han vet aldri hvor mye han har på konto, det er det jeg som sjekker og følger med på slik at han alltid har penger der, men han vet jo at det ikke er "ubegrenset" dessuten spør han alltid om vi har råd dersom han ønsker seg noe som er veldig dyrt.

Vi tar ALDRI opp kredittlån, jeg legger alltid av penger slik at vi har stående på en konto dersom vi ønsker å investere i noe, slik at vi sparer før vi kjøper. Dessuten har jeg en buffer på ca 20 000 som skal stå på regningskonto etter hver mnd når alle regninger er betalte i tilfelle noe uforutsett skulle skje. (plutselig ryker vaskemaskinen/TVn osv og da er det fint at man bare kan dra å kjøpe det)

dersom dere ikke har kredittkort som kan overtrekkes blir det jo vanskeligere for han å misbruke penger, det er jo lite flaut å stå i butikken og skal trekke et kort som ikke har noen penger stående...

jeg synes det er helt greit at jeg har ansvaret for økonomien, jeg er jo interessert i det og har på den måten kunnet spare penger for oss, jeg dealer med banken og reforhandler avtaler og har full kontoll over det.

Han bidrar på det han er interessert i og kan her i huset og det synes jeg er en god fordeling. Han forventer ikke at jeg måkker snø, klipper plen, snekrer, bytter dekk osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...