phantomet Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 JEG ER MIDDELKLASSEN Jeg er middelklassen, den fortapte sønn av sønner Strukket på sin pinebenk mellom klasser som lever troskyldige som dyr. Jeg er middelklassen, den som vet hva klasse er. Jeg har oppfunnet og skrevet historien og det som ikke jeg har beskrevet, det finnes ikke Jeg tilber en overklasse som overser og forakter meg Jeg proletariserer meg ned til en arbeiderklasse som ler av meg og gjennomskuer mine klossete kjærtegn Jeg har også beskrevet alle kjærtegn, mine beskrivelser er beskyldninger begrunnet i klasse, barndom og kjønn Jeg er middelklassen. Jeg skapte passet og arkivet museet, toalettet og maktfordelingens labyrinter For å beskytte meg mot fristelser jeg aldri falt for Hva skapte overklassen? Keisere generaler golfspillere Mennesker som lever seg ut i sine lidenskapers sol så ubevisste at de betrakter seg selv som ren natur Hva skapte arbeiderklassen. Ammer. Og Jesus KRISTUS Jeg er middelklassen. Jeg oppfant friheten, lenket til den ufrihet jeg beskriver frihetens vilkår i Alle mine begreper er nett jeg vikler fornuften inn i Hver annen tanke, en mistanke der jeg gjør meg liten for å slippe inn og enda mindre for å slippe ut igjen Se de andre klassene besvare livets spørsmål med liv Overklassen, nasale rovdyr som lever som om de er frie Arbeiderklassen, flokkdyr som lever som om de er ufrie De ifører seg kommunismens og fascismens klær og tror de skal slippe unna som noe annet enn seg selv. Jeg er middelklassen, jeg skapte kommunismen og fascismen Jeg skapte også ideologianalysen av dem. Isme for isme stiller jeg enhver til regnskap for de forbrytelser jeg lot andre begå, lokket av tanker jeg først tenkte Jeg skapte revolusjonen ... og konsentrasjonsleiren Jeg sprengte erkjennelsens grenser og oppfant deretter piggtråden. Hva skapte de, klassene over og under meg Dansetrinnene, selskapslekene, gleden. Et stort flir som tryllebinder tiden og utsletter begreper. Latter Det eneste fenomen som historien ikke kan fordøye Saturnalienes og karnevalenes dionysiske latter Er det meg de ler av. De finner alltid noe å le av Latter spruter ut av dem. Jeg er middelklassen. Jeg ler aldri. Jeg skrev latterens historie. Da lo jeg Jeg er arbeiderklassens klovn, kongenes narr. Jeg er den ene, som forakter ensomhet, jeg avskyr massene og skapte allmannamøtet, resolusjonen og seminaret Jeg er fornuften, tidens ånd som trommer i alle språk Og det som språket ikke nevner, det finnes ikke til Overalt sperrer jeg de levende inn i begreper: Keisere frelsere, arbeidere og konger. Jeg er middelklassen Språkets herre. De lidendes og sorgløses troløse elsker Så hør meg, ja hør meg ennu en gang forlate meg selv Gå under i alle og gjenoppstå som konge av intet ved til enhver utid å fortelle andre hvem disse andre til enhver tid kunne vært, burde være og virkelig er - Stein Mehren -
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. september 2006 #2 Skrevet 28. september 2006 He he, Stein Mehren er fin:-) Var på en diktsession med ham i Son en gang for 100 år siden og det var morsomt!
phantomet Skrevet 28. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 28. september 2006 Jeg stod en gang på Kunstnernes hus lettere bedugget og pratet om livet, kjærligheten og meningen med tilværelsen med en eldre mann, mens daten min var og ordnet mer drikke... I et anfall av dypsindighet deklamerte jeg et dikt av Stein Mehren som sier ALT... *ler* Da vi skulle gå videre takket den eldre herren meg for en interessant kveld og for all smiger...Noe jeg ikke skjønte bæret av, før daten min knakk sammen i latter og fortalte at han jeg hadde snakket med hele kvelden var nettopp Mehren selv.... Gjett om jeg ble forlegen? Og gjett om jeg var glad for at jeg hadde drukket litt vin den kvelden....*kremt*
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. september 2006 #4 Skrevet 28. september 2006 Ha ha ha!!! Utrolig festlig;-))))))))))))))))))))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå