Anonym bruker Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 Hadde dere valgt en dagmamma med hund eller er det helt uaktuelt? Grunnen til at jeg spør er at jeg har tenkt å starte som dagmamma på nyåret, men så har jeg også veldig lyst på hund. Jeg synes det er veldig positivt for barn å ha kontakt med dyr, men det er det jo ikke alle som er enig i. Bør jeg utsette hundekjøpet eller tror dere jeg får dagbarn uansett?
Luca Skrevet 28. september 2006 #2 Skrevet 28. september 2006 Jeg har hørt om folk som har dagmamma med hund, og de ikke har selv. For meg hadde det vært helt, og virkelig helt, uaktuellt å hatt en dagmamma med hund. Stoler ikke på hunder, uansett hvor snille de er iflg eierene..
Anonym bruker Skrevet 28. september 2006 #3 Skrevet 28. september 2006 Ja, regner med at det er mange som tenker som deg og jeg har full forståelse for det Må nok tenke meg nøye om for kommer til å prioritere jobb framfor hund hvis jeg må velge.
trine_og_mathias+knøtte Skrevet 28. september 2006 #4 Skrevet 28. september 2006 hadde ikke gjort nå for min del, ialle fall ikke viss æ sjøl hadde fått møtt den å stolt på dan.
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 28. september 2006 #5 Skrevet 28. september 2006 Hadde jeg valget mellom en uten og med hund ville jeg valgt uten desverre.
firemerkersmør Skrevet 28. september 2006 #6 Skrevet 28. september 2006 Jeg er veldig glad i hunder, men tror jeg hadde valgt uten. Så lenge jeg ikke kjenner hunden godt stoler jeg ike på de.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2006 #7 Skrevet 28. september 2006 Husk at det er VELDIG mye jobb med hund, spesielt valp og det første året. Vi har selv hund, men jeg sender den ut i hundegården på dagtid, når jr er oppe og krabber. Det blir også VELDIG mye hår, det må vasket og støvsuges hver eneste dag. Ikke helt sunt med så mye hundehår når det er små barn som krabber rundt på gulvet. Men selvfølgelig er det koselig, men det beste er når barnet er litt større. En hund er som en ekstra unge :-)
Zikk Skrevet 28. september 2006 #8 Skrevet 28. september 2006 Selvfølgelig ikke noe problem for deg å ha hund, så lenge du tar forhåndsregler. Jeg har selv 2 hunder og "kan hund" godt vil jeg si. Dersom jeg skulle vært dagmamma ville jeg tatt mine forhåndsregler og ikke hatt hunden sammen m barna. Evt skaffet meg en hundegård eller lignende. Mens du er "på jobb" m dagbarna dine bør du konsentrere deg 100 % om dem, og en hund er nå engang en hund... skal aldri stoles fullstendig på sammen m små barn.
-Mamman- Skrevet 28. september 2006 #9 Skrevet 28. september 2006 Jeg ville ikke hatt minsten hos en dagmamma med hund. Hunder kan være utilregnelige innimellom, vet ikke hva de plutselig kan finne på, selv om eieren sier hunden er snill.
callmebecka Skrevet 28. september 2006 #10 Skrevet 28. september 2006 Ville vært veldig positiv til dagmamma med hund, men ikke valp!!! Å oppdra en valp krever mye oppmerksomhet, ville ikke blandet det med flere små barn, i tillegg biter og spiser de på alt/alle i en periode, hadde ikke plassert min datter hos deg da desverre... Men en voksen, rolig hund derimot, av en type som ikke føler sin plass truet av små barn; veldig positiv! Kanskje mulig med en snill, voksen omplasseringshund? En som allerede er vant til barn. Ikke alle hunder omplasseres fordi de er mishandlet, vannskjøtte eller vanskelige...finn en slik og saken er i boks!
Gjest Skrevet 28. september 2006 #11 Skrevet 28. september 2006 Er enig i at det er positivt for barn å ha kontakt med dyr, men ville ikke selv hatt dagmamma med hund. Og det til tross for at vi har 2 hunder selv. Det går kjempefint hjemme, men det er ikke like lett å stole på andres hunder. Selv synes jeg det var mye arbeid med ny hund i huset, så kombinasjonen å "trene opp" en hund og ha flere småbarn høres krevende ut.
Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 28. september 2006 #12 Skrevet 28. september 2006 Ja, da ville jeg anskaffet meg hund etter at jeg ikke skulle vært dagmamma mer i såfall. Selv har jeg vokst opp med hund, og er kjempeglad i dyr generelt. Men jeg ville aldri hatt min sønn hos noen som hadde hund. Pga: hundehår, evt allergi, fare for å bli bitt, og at det generelt er litt uhygenisk med alt de drar med seg inn...
callmebecka Skrevet 28. september 2006 #13 Skrevet 28. september 2006 Er selv allergisk for så mangt, og har derfor undersøkt mye rundt det å ha hund med lite barn. Alle svarene jeg har fått er ens, små barn har godt av kontakt med hund, det forebygger allergi, mens med katt er det stikk motsatt! Så er dere i "faresonen", vær varsom med katte-kontakt, men oppsøk hundekontakt. (Veldig banalt skrevet dette, orker desverre ikke å være mer presis akkurat nå...)
Anonym bruker Skrevet 28. september 2006 #14 Skrevet 28. september 2006 tenk godt igjennom hundekjøp...... e mye arbeid..... men bare såååååå gøy....tenk bare godt gjennom valg av rase.....En dagmamma med god hundeforståelse og hund hadde jeg ikke hatt noe imot( så lenge barnet var allergi fri)......ville ikke ha kombinert valpe tid og dagmamma.... valpen krever mye....! tror absolutt du ville fått dagbarn til tross for hund.. ..
Anonym bruker Skrevet 28. september 2006 #15 Skrevet 28. september 2006 og til dere som mener hunder er utilregnelige....hvor ofte hører vi om hundeskandaler=???? ... sjelden... og når du hører om d... undersøk bakgrunnen til hendelsen... det er den som er fatal.... så en asvarsbevisst dagmamma med hund er ingen problem...... mennesker er dessverre vel så ofte utilregnelige......
Anonym bruker Skrevet 28. september 2006 #16 Skrevet 28. september 2006 Jeg har bevisst valgt bort en kjempeflink dagmamma fordi hun hadde hund. Stoler ikke på at en hundeeier er objektiv nok. Har selv flinke hundemennesker i familien, men bruker de ikke som barnevakt når hunden er der.
Boulengerina Skrevet 28. september 2006 #17 Skrevet 28. september 2006 Jeg var dagmamma og har en hund på 7 år. Han var alltid ute mens barna var hos meg. Tror nok ikke han ville gjort barna noe da han er ekstremt tolmodig, men jeg synes ikke man har råd til å ta noen sjanser når det gjelder barn..
Anonym bruker Skrevet 28. september 2006 #18 Skrevet 28. september 2006 Den første dagmammaen jeg hadde sa i en bisetning etter at jeg hadde ansatt henne at hun nettopp hadde skaffet seg en valp. Det ble jeg ikke glad for, men hadde ikke tid å finne noen andre. Nå hadde hun heldigvis døtrene sine til å hjelpe seg litt, men tror det ble MYE med valp og to-tre dagbarn. Jeg følte hvertfall at mitt barn ikke ble passet på og sluttet. Om barnet holdes adskilt fra hunden kunne jeg godtatt det, men da skulle det ikke vært en valp, uansett!
SALI-mor Skrevet 28. september 2006 #19 Skrevet 28. september 2006 Jeg er litt usikker på om jeg hadde valgt en dagmamma med hund, det avhenger mye av type hund, størrelse, rase og alder, tror jeg, selv om vi har både hunder og katt i huset, samtidig med jentene våre på hhv 4 år og snart 8 mnd. Jeg føler meg trygg på dyrene våre, men det er fordi jeg kjenner dem godt, katten er 15 år, og eldste hunden er straks 9 år, vi mistet også nylig en hund som nesten ble 13 år.. Men jeg slutter meg til flere som har svart deg her; valpetid og dagbarn kan bli veldig slitsomt å kombinere, jeg ville ikke anbefale det. Jeg har drevet oppdrett selv, og var konsekvent med å ikke selge valp til familier som hadde barn under 5 år - både av hensyn til valpen og av hensyn til barna - begge fortjener full oppmerksomhet og å "beskyttes" for hverandre, siden både små barn og valper kan være litt voldsomme uten å mene det, de vet jo ikke at det kan gjøre vondt... Tenk hvis du får en "rampete" valp, samtidig som du skal passe dagbarn, da blir det bare "fy!", "nei!", "gå vekk!" dagen lang på¨valpen fordi du må konsentrere deg om barna først og fremst, og det er jo ikke rettferdig mot den heller, samtidig som du må passe på så ungene ikke herjer vilt med den... Du finner nok ut av det - var ikke ment som en pekefinger dette her altså, vet hvor herlig det er med hund; har lyst på en ny valp selv igjen snart, men fornuften sier meg at jeg nok må vente noen år. Lykke til! =0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå