Mamma'n til Mia Skrevet 28. september 2006 #1 Skrevet 28. september 2006 Hei! Mia har blitt flink til å sitte i bilen på både korte og lange turer, men nå har hun plutselig begynt å ta armene ut av selene. Dvs at hun kun har festet rundt livet. Det er jo ikke så lett for meg å gjøre noe med det når vi kjører, jeg ser ikke at hun gjør det. Noen andre som har barn som gjør det samme? Det jeg lurer på er om det snart er på tide å snu setet. På den måte kan jeg se om hun tar armene ut av selene og hva som skjer ellers. I tillegg tror jeg hun vil se mye mer ut av bilen når hun er forovervendt. Hva gjør dere? Mia er nå 15 mnd.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2006 #2 Skrevet 28. september 2006 Det er absolutt anbefalt å ha de bakovervendt så lenge som mulig, helst til de er 3-4 år. Jeg ville aldri snudd setet når hun er så liten! Men du kan få kjøpt en slags "stropp" som er til å feste på selene så de ikke kan vri seg ut av de. Ellers skal det jo egentlig gå an å stramme de så hun ikke klarer det. ;em der skal ikke jeg si noe, for det klarer jeg ikke selv heller... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2006 #3 Skrevet 28. september 2006 Ville absolutt prøvt med et sånt klipps før du snur henne. Det får du kjøpt på barneutstyrsbutikker,og sikkert bilbutikker som selger bilstoler. Koster rundt 40-50 kroner. Hadde samme problemet vi, men løste det med en sånn. Funket kjempe bra!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2006 #4 Skrevet 28. september 2006 Jeg ville ikke snudd setet enda. Nakken hennes vil tåle en eventuell kollisjon mye bedre om hun sitter bakovervendt. Du kan lese om dette på tryggtrafikk.no Er du sikker på at du strammer selene godt nok? Vet at noen unger får det til selv om en gjør det. Selene skal være så stram at du bare får en finger eller to imellom... Jeg regulerer selene hver gang vi setter poden inn i bilen. Hvis ikke blir de for slakk. Hvis de er stramme nok ville jeg prøvd en sånn klemme som de andre snakker om. Et tredje alternativ kan være å montere speil (noe jeg ville gjort uansett). Da vil du se når hun prøver på å ta de av seg.
Ranveig R Skrevet 28. september 2006 #5 Skrevet 28. september 2006 Eg skjønar ikkje korleis ungen kan kome seg laus frå selen om den er stramma skikkelig.. Men uansett så synest eg ikkje dette er grunn til å snu setet. Kjøp deg eit speil som du fester på nakkestøtten framfor ho (altså sånn at jenta kan sjå seg sjølv), slik at du har oversikten over ho gjennom sladrespeilet ditt. Då ser du det om ho kjem seg laus frå selene, og su kan stoppe og fikse det. Vi kjøpte vårt speil på www.alexi.no og er veldig fornøgde. Synest det er skummelt å køyre aleine med småen viss ikkje eg kan sjå han (eller det sit nokon ved sida av han).
solstråle69 Skrevet 29. september 2006 #6 Skrevet 29. september 2006 Nå kommer jeg sikkert til å sjokkere noen, men snuppa vår på 1 år i dag sitter forovervendt! Bilturene var et mareritt når hun satt bakovervendt, etter at vi snudde henne går det som en drøm! Hadde selvfølgelig planer om å ha henne bakover myyyyye lenger, men dessverre går det ikke alltid etter planen. Hun har sete som er best i test, og vi har helt ny, stor, sikker bil. Vi kjører nok mer forsiktig enn før, men kan uansett ikke sikre oss mot alle farer. Jeg var en utrolig ukonsentrert sjåfør med en supergrinete jente bakovervendt, i dag er jeg nok en tryggere sjåfør. Gjør det som er best for dere! :-)
Guttemamma x 3 Skrevet 29. september 2006 #7 Skrevet 29. september 2006 Lillemann klarer også å komme seg ut av selene uansett hvor mye vi strammer (slank type). Vi har kjøpt klips og da klarer han ikke å lirke skuldrene under selene.
M&T mamma Skrevet 29. september 2006 #8 Skrevet 29. september 2006 Min jente gjorde det samme i sommer enda vi strammet selene max etter at hun var spent fast, men da satt hun på i genser. Nå når hun sitter med mer klær på får hun det ikke til lenger. (også er hun utstyrt med en storebror som er en skikkelig sladrehank som heldigvis fortalte oss hver gang hun fikk ut armene.) Jeg anbefaler som alle andre her at du ikke snur henne,men heller haler og drar i selestrammeren etter at du har spent henne fast slik at hun ikke får det til. Nå som det blir kaldere ute og hun får på mer klær blir det heller ikke så enkelt å snike de små armene ut.Og går ikke dette så får dere skaffe dere en slik dings som holder selen sammen foran. Lykke til!
mammmamia ** Skrevet 29. september 2006 #9 Skrevet 29. september 2006 Hei! Det er absolutt ikke anbefalt å snu setet før barnet er minst 2,5 år, Trygg Trafikk anbefaler at de sitter bakover til 4 år..! Det at hun tar ut armene er jo ikke et stort problem så lenge du greier å holde øye med henne - altså du kan sette et speil i bakruta så du kan følge med uten å måtte snu deg, du kan sette bilsetet hennes i forsetet (uten airbag selvsagt!!) og du kan kjøpe en sånn klips som låser sammen selene, den fås kjøpt i de fleste barneutstyrsbutikker og koster ca 30-40 kroner..! Ikke snu henne for en sånn "filleting"..!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2006 #10 Skrevet 30. september 2006 Vi har gjort akkurat det samme som solstråle69, av de samme grunnene....
marwi Skrevet 30. september 2006 #11 Skrevet 30. september 2006 Min datter på snart to klarer å vri seg ut av selene uanset thvor mye jeg strammer, og også etter vi monterte ekstra stropper. Nå må vi stoppe hver km omtrent for hun vrir seg ut uansett. Lurer litt på om hva som er tryggest. Bakovervendt uten skulderstropper, eller framovervendt med 5 punkt sele...
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2006 #12 Skrevet 1. oktober 2006 Stoppe må du jo uansett om ungen sitter forovervendt eller bakovervent.... Monterer du speil så ser du jo like godt hva hun gjør på samme hvilken vei hun sitter.
Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #13 Skrevet 1. oktober 2006 hehe...jo, stoppe må man jo uansett. Tror HI har fått et enkelt og billig råd med en sånn klips. Da slipper en speil og alt det der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå