Gå til innhold

Støtte til utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mangler studiekompetanse fra vgs fordi jeg strøk i 3 fag. Ett fag hvert av de tre årene jeg tok allmen :(

Har ei tulle som fyller 1år i høst å lurer på om jeg får noe støtte for dette. Vil helst ikke ha så fryktelig mye i lån så håper det finnes noen ordninger. Har hørt at det er noe som heter utdanningsstønad fra TK. Hvor mye er den på i mnd? Å går det ann å få noe for selve studiene. Kommer sikkert til å koste litt. Skjekka på www.nki.no å kosta vel 8000per fag jeg hadde tenkt til å ta.

Noen som vil oppdatere meg litt her? Har prøvd å lese på sidene deres men synes det er lettere å få inn med te-skje.

Takk til dere som gidder :)

En ting til.. Jeg rekker ikke å søke på den høyskolen jeg vil gå på til neste høst for jeg var vel ikke rukket å oppnå studiekompentanse innen 1 mars 2007? Å da får jeg ikke begynt på skolen august 2007. Å da må jeg vel søke neste høst.. altså i 2008.. men den høsten fyller jenta mi 3 år å om jeg ikke kommer inn på høyskolen så har jeg mistet rettighetene mine videre? For er det ikke sånn at man må begynne utdanningen innen barnet fyller 3 år for å mottat støtte for dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, skal prøve å svare deg så best jeg kan. Du skal ta 3 fag? Hiv deg på og begynn nå, så kan du melde deg opp til examen i sommer. Da kan du søke på høyskole til neste år. (altså du søker før fristen i 2007 som er i mars eller noe)

Du trenger ikke å være ferdig for å søke, men du skal ettersende vitnemålet ditt når alt er bestått.

Utdanningstønaden er på max 20 000 (i allefall tidligere).

Så det er fullt mulig du får alt dekt. Men, 8000 pr fag var mye...Sjekk ut Nks, eller nettakademiet.no som er billigst.

Du får i allefall nesten garantert støtte, om du tar minst 50%.

Du får en del i bare stipend fra lånekassen også, men også her må det være minst 50 %, dvs du må ta examen til sommeren.

Om du er i utdanning kan du få overgangsstønad i 5 år til sammen. + 6 mnd ekstra om du er reel arbeidssøker etterpå.

Jeg var sinnsykt treg, og angrer mye på dette nå. Men tok til slutt 9 fag på 1 år, gikk greit det.

Skrevet

Takk for svar :)

Det var jeg som skrev litt feil i innlegget. Det koster 5000 per fag.

Tenkte å begynne nå å så ta eksamen i desember neste år jeg da. Tror ikke jeg greier de tre faga på bare mnd mnd :(

Om det viser seg at jeg ikke kommer inn den høsten som barnet mitt fyller 3år, er det noe mulighet for å få støtte om jeg søker neste høst da eller har det gått ut.?...hva om jeg bestemmer meg for å ta opp noen flere fag om jeg ikke kommer inn på høyskolen? Bare sånn for å fortsette utdanningen...kommer jo godt med å få opp noen karakterer, om jeg da ikke slipper inn med de jeg får først.

Går det eller?

Skrevet

Hei

Hvorfor kan du ikke ta de tre faga på vanlig vgs? Som prevatist, prematist eller hva det når heter :) Så får du det vertfall gratis.

Jeg fikk utdanningsstønad i fjor, og da fikk jeg 6400 kr pr måned. Det er helt avhengig om du må vekk for å studere, og om det evt blir dyrere, transport til og fra skole osv.

Du søker i mars/april, selv om du ikke har oppnådd studiekompetanse. De fleste skoler er jo ikke ferdig før juni, så vitnemål ol blir ikke sjekket før i juni-juli.

Om du ikke kommer inn, så kan det være du må jobbe og så evt søke igjen året etter, du vil da få stønadene dine igjen. Det du kan gjøre er å ta et anna kurs i mellomtiden, for å beholde stønadene.

Skrevet

Grunnen til at jeg vil ta det over NKI er fordi jeg greier ikke å lese meg til de alene. Jeg trenger et opplegg å kontakt med en lærer osv osv.

Har gått opp som privatist i ett av disse fagene to ganger!! å strøket :( så det er et tegn på at jeg ikke greier det uten noe oppsett.

Vil ikke tilbake på skolebenken på vgs fordi da kommer jeg ikke inn før neste år å jeg vil begynne nå.

Skrevet

Du kommer inn om du tar kontakt med en vgs, de pleier være greie på det området.

Men som du sier, kanskje bedre å ta det over nki. Jeg tar alle faga for å få studiekompetanse på ett år, så tror du fint kan klare å ta to fag og blir ferdig til sommeren, istedenfor neste desember. Vil tro at jo mer tid du bruker, jo mindre blir gjort. Tenker ofte at "man har jo så god tid" og så utsetter man ting til det er for sent...

Skrevet

Ja har nå bestemt meg for å ta de to faga på et halvt år. Å så prøve å komme inn på høyskolen til høsten. Men vet du om jeg får noe støtte da? Det koster 10000kr å ta der to faga å det har jeg ikke råd til med bare OS som inntekt. Regner ikke med å få noe i utdanningsstønad for å ta to fag gjennom NKI.

Skrevet

Jeg vet ikke hvilke regler Trygdekontoret eller Lånekassen har på dette, men ta kontakt å hør. Trygdekontoret er jo interessert i at vi kommer oss ut i jobb snarest mulig, og da må de jo hjelpe til. Hvis ikke så må du kanskje rett og slett ta opp lån? Eller evt ha en veldig liten deltidsjobb frem til du har betalt dette ned. Støttekontakt foreksempel... Tjener 102 kr timen, og får dekket alle utgifter til kino, bowling ol. Og da kan du noen ganger ha barnet med om du sliter med barnevakt.

Skrevet

Men gir de ikke noe støtte til utdanning sånn engangsbeløp da?

Kan sikkert ta opp studielån, er jo bare snakk om 10 000kr da.

Har faktisk søkt på jobb som støttekontakt men det er kommunen som tar seg av det heri byen å jeg har søkt for 4 år siden å de ringer meg ca to ganger i året å spør om søknaden min fortsatt skal ligge i "interessert-bunken" hehe så det tar visst tid å få jobb der.

Skrevet

Jeg fikk svar i dag. Søkte støtte til et høyskolestudie via Nks.

Studiet koster ca 22 000, bøker ca 2000, eksamener ca 8000.

Jeg skal studere bare 50%, og var litt redd for at jeg ikke fikk så mye i støtte.

Men jooo, får utbetalt 25 000 til skolepenger/eksamener, og 3000 til bøker!

Satsene har faktisk økt en god del.

Men det jeg er litt usikker på, er at du bare skal ta to fag. Tenker da på studiebelastning.

Men noe får du garantert, så søk i vei, og skriv på søknaden at du tar 50 eller 75 %.

Skrevet

Oki gratulerer til deg da :) Bra at du får såpass.

Jeg trenger ikke noe ekstra støtte i mnd for to fag, men hadde vært litt greit om de kanskje ville gitt noe støtte til det NKI skal ha. Tror bøker var i prisen også. Men skal ta å høre med de jeg.

Men jeg skal ta eksamen i mai da, å det blir på 6mnd men studerer kanskje ikke 100% når det bare er to fag. Men håper alikevel at de kan støtte meg med de 10000, vis ikke så får jeg høre med pappa om han kanskje vil låne meg pengene å heller betale han 1000kr i mnd tilbake eller noe. MÅ bare få tatt opp de fagene nå så jeg har en mulighet for å begynne utdanningen min til neste høst.

Takk for svar forresten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...