Gå til innhold

Forovervendt bilsete i forsetet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et maxicosi priori-fix sete til gutten min på ett år. Kan han sitte i forsete i dette? Det er evt snakk om i en ny stor SUV som har air-bag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Regelen" er vel at barn under 12 år bør sitte i baksetet. Unntaket er om ungen sit bakovervendt i framsetet og det ikkje er airbag.

Skrevet

Nei, han må IKKE sitte i forsetet! At han i det hele tatt sitter forovervendt når han bare er ett år gammel er en ting, men du må for all del ikke sette han foran..! Sjekk Trygg Trafikk sine hjemmesider for mer info! www.tryggtrafikk.no

Skrevet

Nei nei nei det kan han ikke. Skal han sitte i forsetet i det hele tatt, skal han ikke sitte forovervendt og airbagen ska slåes AV. Sitter baby forovervendt med airbag gjør det mer skade i en kollisjon enn selve kollisjonen. Har lest om babyer som har mistet hodet pga airbag. Skjer selvsagt sjeldent men ikke noe å riske!!

 

Sjekk trygg trafikk sine nettsider.

Skrevet

Klippet inn fra TT sine hjemmesider..! Han kan altså IKKE sitte i forsetet på leeeeeeeeeeeenge..!

 

Når kan barnet mitt sitte foran aktiv kollisjonspute?

Barnet må være 140 cm høyt. Det hjelper ikke å sette barnet på pute, selv om barnet da kommer høyere opp. Kollisjonsputen er konstruert for en voksen, og et barns hode vil bli kastet mer fremover og risikere at kollisjonsputen treffer barnet på issen, noe som kan medføre alvorlig kompresjonsskade i nakken. Et barn på 140 cm tåler også vanligvis i større grad den kraften en kollisjonspute kommer ut med.

Skrevet

Hei jeg er HI

 

Takk skal dere ha. Jeg skjekket TT sine sider og fikk skikkelig dårlig samvittighet for at vi kjøpte det maxicosi setet..... Leste at det kom best i test på en bilstoltest, og trodde det dermed ikke var så mye mindre trygt. I tillegg til at det er iso-fix som jo også så godt som eliminerer faren for feilmontering. Er nemlig noen besteforeldre og en samboer som hadde slitt noe vanvittig med det besafe sete som jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe.......

 

Shit shit shit. Hva skal jeg gjøre nå? Vel, han skal hvertfall sitte bak ja det er helt sikkert......

Skrevet

Viss dåke ikkje har brukt setet bør det vere mulig å få bytte det i eit anna. Spør der du kjøpte det.

Skrevet

Ja, om det ikke er brukt ville jeg absolutt prøvd å få byttet det i et bakovervendt sete..! Håper det ordner seg, gutten din bør absolutt sitte bakovervendt i minst ett år til, helst mer :-) Hvis du har tenkt til å bytte det, så vil jeg anbefale deg Akta Graco Cosmic, HTS Izi Kid/Combi eller Britax Two Way Elite..! Lykke til! :-)

Skrevet

Ville annbefalt BeSafe iZi Combi X1 som er det sete som er best i test. Vi har det og det er veldig bra. Kanskje litt vanskelig å feste første gangen men det kan man få hjelp til der man kjøper det.

Skrevet

Men når setet skal flyttes fra bil til bil er det helt forjevelig å bruke dette setet! Og det er lett å sette inn feil, og med pappaer og besteforeldre og onkler og tanter som transporterer barnet kan man jo ikke dra hele gjengen inn til butikken, heller, dessuten er setet avhengig av veldig lange setebelter for å gå riktig bakovervendt i baksetet. Jeg blir bare sinna ved tanken... Arg. Er gladest i Rømer King, jeg da. De nye modellene er kjempelette å sette i bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...