Gå til innhold

Sier dere "nei" til ungene deres?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde besøk av en venninne igår. Ungen hennes er i denne aldersgruppa her, og blir ikke snakket til. Og når ungen klådde på ting som her i huset ikke er lov, begynnte h*n å grine. Mora sa ikke noen ting. Bare at "h*n skjønner vel snart at h*n ikke skal klå så mye"..??? Syns det var litt slapp holdning.... eller? Så da må jeg bare spørre - skal man ikke si nei til ungene? Venninna mi mener at h*n er for liten til å forstå......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man MÅ ikke si nei, men det lønner seg å ihvertfall ikke ha fri barneoppdragelse vel... (eller har jeg misforstått helt?) Herlig å sende barna til andre folk når de tror de får gjøre hva de vil. Enda herligere å få besøk av "sånne" unger ;o) Ikke alle ungene skjønner ordet "nei" om det bare blir slengt ut. Men å fjerne unger fysisk fra situasjonen eller å vise det med kroppsspråket burde da ikke være så vanskelig. DET er ihvertfall noe de forstår. Å tro noe annet er å undervurdere sin egen unge...

Skrevet

Man kan gjerne begynne å oppdra tidlig - de forstår ikke i begynnelsen, i den forstand at de ikke nødvendigvis stopper den uønskede oppførselen. Men etter å ha gjentatt "nei, ikke gå der" 200 ganger, vil det til slutt sitte.

 

Man gjør barna sine en gigantisk bjørnetjeneste ved å ikke fokusere på oppdragelse. I begynnelsen er også ofte distraksjon fra det som er off limits et godt alternativ til å si nei. Starter man tidlig, vil man raskt se resultater. Og ja, de hører ikke alltid etter - men det er ikke et argument for å legge oppdragelse på hylla. Hvordan skal de "skjønne snart", hvis de aldri blir fortalt?

 

 

 

Skrevet

Å, ja, jeg sier nei!! Men prøver å begrense det så mye som mulig! Jeg sier nei til det jeg synes er viktig. Lugge, slå, velte blomsterpotter, åpne ovnen, stikke handa i do...

Når det gjeler "klåing" så sier jeg lite nei (Bare til det som er farlig) Jeg har fjernet det jeg er redd for skal gå i stykker. Jeg mener at å "klå" er deres måte å utforske og utvikle seg på, så akkurat der er jeg ikke så streng. Når jeg er hos andre, prøver jeg å ta henne bort fra situasjonen om hun "klår" på noe jeg forstår ikke er så populært at blir klådd på. Hun er IKKE for liten til å forstå nei (17 mnd) Men kan heller ikke si at ordet nei har en voldsom effekt enda. Hun kan ofte bare bli "fyrt opp under" når jeg sier nei.

Skrevet

Jeg mener også at man må ta tak i oppdragelsen tidlig... Har selv en på litt under året, og hun forstår godt når jeg mener nei. Og hun gjør som jeg sier, for ellers flytter jeg på hun..

Jeg vil gjerne ha en unge som også andre vil ha på besøk. Ikke at folk tenker "å, nei, ikke de" når vi kommer..

HI

Skrevet

Her blir det også sagt nei! Kjenner meg veldig igjen i det linken sier; vår frøken blir også nesten litt gira hvis vi sier nei, litt sånn ertete. Så vi forklarer en del vi da, har veldig tro på at de faktisk forstår veldig mye! Sier nei til ting som stikkonktakter, ta på tven, stå i stolen, banke i bordet med gaffel og skje, søle med mat og drikke- for eksempel. Har kanskje litt å si hvordan man sier det? Skriker ikke til henne, det synes jeg er grusomt å høre på. Men kan tillate meg å være ganske bestemt, ja! :0)

Skrevet

Som linken og Matheas mamma sies det også nei her. Noen ting er veldig nei, og der er vi 100 prosent konsekvent, og han skjønner det. Han kan prøve oss ut, men han er klar over hva han ikke har lov til. Det meste er lov, når han er ute på utforskertokt, men noen ting er nei, og jeg tror det er viktig å være bestemt på det som er nei.

Skrevet

Jeg syntest at nei er et slikt negativt ladda ord at vi prøver å si IKKJE i staden for NEI! "Ikkje lov å røre dinna blomsteren, den er mamma sin"......

Skrevet

Forstår godt nei (og spesielt neineinei), men så blir hun fryktelig fornærmet når det skjer så vi sparer det til at hun bender på pappas dyre briller eller forsøker å drikke øl og slikt noe... ;) Kjappere enn isbjørner for tiden!

Skrevet

Jenta mi har forstått "nei" lenge hun. fra før hun var året, og jeg tror ikke hun er oppvakt utenom det vanlige.

 

Jeg sier det ikke strengt, men forteller at det ikke er lov.

Skrevet

Jeg sier nei til barna mine, men jeg føyer alltid til en forklaring på hvorfor det er nei. Ikke sikkert at forklaringen blir forstått helt hver gang, men jeg tror at dette er nødvendig for at de skal lære seg hva som er lov eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...