Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #1 Skrevet 27. september 2006 Hei og god kveld! I mangel på bekjente med jevnaldrende barn føler jeg et stort behov for å høre litt fra andre med små gutter eller jenter på ca 16 mnd.. Ok: 1) Hvor lenge og når sover deres barn? 2) Hva gjør dere av aktiviteter i løpet av en dag? Flere med utfordrende timer fra ca 16-19 hvor det skal lages middag og mye skjer? 3)Jobber dere eller er dere hjemme? eller studerer noen? 4) hva slags forhold har dere til besteforeldre? 5) jobber deres menn mye? Her har vi nemlig prøvd å gå over til kun en soveperiode om dagen. nå er vi i en rytme på mellom 10 og 11 og da kan hun sove alt fra 1,5 til 2 timer. Men fra ca 15-16 og utover kan hun være rimelig sliten og trøtt altså! Når hun legges kl 19 er sovner hun før vi er ute av døra. Jeg studerer, og hun er hos besteforeldre (på begge sider) mens jeg er på skolen. Hver dag. Har en mann som jobber mye, så det blir en del der hos de. For de som har skjønt det: Synes det er litt ille med de lange dagene borte fra vesla. Og analyserer henne opp og ned når jeg kommer hjem; er hun utrygg? Har hun savnet mamma og pappa? Og pappa er jo kjempemasse borte- så han må hun vel naturligvis savne? Men hun gråter jo ikke når jeg går, eller når hun skal legges. Og er for det aller meste blid. Har opplevd to dager med enormt raserianfall fordi hun ikke fikk se på tegnefilm- noe hun har oppdaget de siste ukene. Nå vil hun bare det, men det går jo selvsagt ikke. Trenger vel egentlig å få høre litt hva dere andre gjør med barnepass osv? Rett og slett for å høre om jeg er den eneste som synes dette er vanskelig? Det er vårt første barn og vi bor på en plass hvor vi nesten ikke har noen venner, så jeg har så få å snakke med om dette. Tusen takk hvis dere gidder å svare! :0)
linken Skrevet 27. september 2006 #2 Skrevet 27. september 2006 Jenta mi er snart 17 mnd. Jeg tar spørsmålene dine først... 1. Hun legger seg til kvelden klokka 7 og sover til ca 6. På dagen sover hun i 12 tiden, og alt fra 1-2,5 timer. 2.Om dagen er hun i barnehagen fra 8-4 stort sett hver dag. Vi prøver å gi henne litt kortere dager minst to ganger i uka. Hun er ofte sliten når hun kommer hjem, men finner vi på noe, så går det veldig fint. Vi går tur i skogen, mater hundene, sykler med sykkelhenger, er på barnetrim, bader lenge i boblekaret, leser bøker, leker i sandkasse osv.. Jeg har gitt opp å lage avanserte middager mellom 4-7. Det blir bare utrivelig, snuppa blir sur og utålmodig. Derfor sender jeg med middag i barnehagen, så hun får middagen sin der. Skive når ho kommer hjem/på tur, og grøt til kvelden. Lager heller middag til meg og mannen senere på kvelden. Da går det an å kose seg litt med maten også... (du spurte vel egentilg ikke om dette med middag... men... hi hi) 3. Jeg jobber som lærer, egentlig 80%, men jeg er helt nyutdannet, så jeg bruker alle dagene på jobben, det er så mye å sette seg inn i. 4. Min mamma og pappa er pensjonister, men de kan/vil ikke passe barnebarna sine. De vil veldig gjerne ha besøk av oss, men ikke passe. Helt ok, men skulle selvfølgelig ønske de kunne passe av og til. ... Moren til mannen min (farmor) passer ofte. Vi bor like ved dem, så det er bare å ringe om vi trenger hjelp. Dette er supert, men merker jeg "kvier" meg litt for å mase for mye også. De har så mange barnebarn, og passer masse... 5. Min mann driver et selvstendig a/s, entrepenør. Han jobber MASSE. Men han har blitt flink til å komme hjem når snupppa kommer av barnehagen, er hjemme til ho har lagt seg, og så reiser han ofte ut igjen. Han tar fri søndager, men jobber ofte deler av lørdagen. Jeg synes det fungerer greit, men merker at snuppa er ekstremt pappa-jente. Når han er hjemme, er det bare han som duger... Jeg grudde meg veldig da jeg skulle begynne å jobbe.. Hele dagen uten snuppa. Det har gått over all forventning! Jeg tror så små barn er utrolig tilpasningsdyktige! Så lenge jenta di virker blid og fornøyd, så ville jeg ikke bekymret meg! Men du har ikke vurdert barnehage? Jeg synes barnehagen er helt super. Hun lærer så mye, spesielt sosiale fredigheter. Jeg føler at ho blir tatt vare på og "stimulert" og fulgt opp. Nå er hun veldig trygg der, og ho kan ikke komme seg fort nok ut døra og inn i bilen om morgenene. Det er litt sårt når man forstår at de savner pappaen sin. Men vet ikke om de savner på samme måte som vi voksne eller større barn gjør.. Mannen min har vært på jakt hele uka nå, og hver gang hun sier pappa og ser spørrende på meg, så får jeg litt vondt i mamma-hjertet mitt. Oy! Dette ble langt. Ha en fin høst!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #3 Skrevet 27. september 2006 Hei igjen! Tusen, tusen takk for et utrolig godt svar! Det var så velformulert og godt! Akkurat slik jeg kunne sagt det! Virker som om vi har mye til felles! Det som har vært litt ille i det siste er at hun ikke er så kosete lenger som hun var. Tidligere var hun kjempekosete og ville bare være hos pappa når han først kom hjem, eller bare være hos en av oss når vi hentet henne hos besteforeldrene fx. Nå er hun liksom blitt så "selvstendig" hvis jeg kan bruke det ordet. Har ikke tid til å sitte på fanget og kommer ikke gående bort for å gi kos når vi henter henne. Hun bare ler og fortsetter med det hun drev med.. Det er liksom litt vondt, da! Men det er nok jeg som legger for mye i det! Jeg har blitt så redd for at pappaen har vært så mye borte og at hun er så vant til at han kommer, går igjen, er her og der at hun bare forventer det og ikke gidder å protestere lenger. Men igjen er det nok jeg som tillegger henne flere tanker enn hva hun har..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #4 Skrevet 27. september 2006 Hei! Jenta mi er snart 17 måneder, og jeg kjenner meg igjen i flere av beskrivelsene dine. ) Hvor lenge og når sover deres barn? Hun legger seg mellom 19 - 19.30. Da sover hun i ca tolv timer. Det hender hun våkner sånn i 6-tida, men da gir jeg henne bare litt melk eller vann på flaske (bruker ikke smokk) så sover hun litt til. De dagene jeg ikke jobber sover vi ofte til ca 8.30. På dagen trenger hun ca to-timer søvn ca 5 timer etter at vi stod opp. Men det er ikke alltid vi får til det.... 2) Hva gjør dere av aktiviteter i løpet av en dag? Flere med utfordrende timer fra ca 16-19 hvor det skal lages middag og mye skjer? Hun går i barnehage tre dager i uka. Det er helt supert, og hun stortrives. Men hun vil ikke sove noe særlig der, sover aldri mer enn en time. Dvs at hun er kjempetrøtt når hun kommer hjem og sover/hviler fra 4-5. Har helt gitt opp å skulle spise ordentlig middag med engang. Det venter vi med til halv seks-seks tida, så får hun heller middag til kveldsmat. Jeg har bedt de i barnehagen gi henne litt ekstra mat i to - tre tida så hun ikke er så sulten når hun kommer hjem. Etter middag er det bading og kveldsskos så ettermiddagen går veldig fort. De dagene hun ikke er i barnehagen synes jeg det hjelper veldig på humøret hennes å ta en tur på lekeplassen sånn i 4-5 tida. Da kvikner hun litt til på en måte og kvelden blir mye hyggeligere. 3)Jobber dere eller er dere hjemme? eller studerer noen? Jeg jobber tre dager i uka fra 8.30 - 15.30 4) hva slags forhold har dere til besteforeldre? Veldig bra. Farmor og farfar passet henne endel i sommer før hun begynte i barnehageno g synes det er stor stas. Det er første barnebarn på begge sider da, så det blir jo endel oppmerksomhet. Skulle ønske moren min bodde nærmere så hun kunne komme oftere. Men hun er her en gang i uka. 5) jobber deres menn mye? Han har jobbet veldig mye, men han mistet jobben for en måned siden og jobber som vikar nå. Så jeg har han mye mer hjemme nå enn det jeg er vant til. Før dro han i seks-tiden på morgenen og var hjemme igjen tidligst seks (lang vei til jobben) I tillegg jobbet han i helgene. Så jeg vet ikke helt hvordan det blir fremover.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #5 Skrevet 27. september 2006 Hei! Har ei jente på 19 måneder. Svar på spørsmålene dine: 1) Vi legger henne i 19-20 tida. Sover til ca. kl. 6. Sover ca. 2 timer om formiddagen. 2) Ganske utfordrende de timene etter at vi kommer hjem fra jobb/dagmammaen, ja. Hun vil gjerne ha masse oppmerksomhet når vi kommer hjem, så middagen er et slit. 3) Jobber 4 dager i uken. 7-15. 4) Kjempegodt forhold til morfaren. Han passer veldig mye. Svigers passer ikke i det hele tatt. Synes hun er for travel :-( 5) Pappaen jobber fra 6/7 til en gang mellom 16-18.30. Som regel ikke hjemme for 17-17.30. Avspaserer endel. Synes ikke det er så kjekt å være mye borte fra tulla jeg heller. Hjelper litt med den ene dagen hjemme.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2006 #6 Skrevet 28. september 2006 1) Hvor lenge og når sover deres barn? Sover ca frå kl 11.30 til 13.30 i barnehagen. 2) Hva gjør dere av aktiviteter i løpet av en dag? Går i barnehage. Elles mye ute i helgene. Går tur til lekeplass o.a. Flere med utfordrende timer fra ca 16-19 hvor det skal lages middag og mye skjer? Han er litt sur på denne tiden. Får en frukt medan vi lager middag. Ellers så går vi ut en time frå ca 17 til 18. Mindre sur ute. Så kveldstell, mat, synging og mye kos frå kl 18 til kl 19. 3)Jobber dere eller er dere hjemme? eller studerer noen? Jobber 2-delt turnus 100%. 4) hva slags forhold har dere til besteforeldre? Vi bor langt frå dem desverre. 5) jobber deres menn mye? Jobber like mye som meg, 2-delt turnus.
nepomuk Skrevet 29. september 2006 #7 Skrevet 29. september 2006 1. Vår jente på 16 mnd legger seg ca 1930-2000 og sover til mellom 0730 og 0830. På dagtid sover hun fra 12-13-tiden i alt fra 45 min til 3 timer... Sover bare en gang for det meste, men hender vi må ha en liten ettermiddagsdupp også. Kommer an på hvor sent vi klarer å strekke første duppen. 2. Aktiviteter: Tur ut med og uten vogn, leke inne og "hjelpe" meg med husarbeid. Er også med meg til Sats og er på minisats et par dager i uken. 3. Jobber 2 dager i uka fra ca 13-19, og da er hun hos dagmamma. Stortrives der :-) Blir gjort leggeklar til jeg henter og sovner i bilen hjem. Resten av uka er jeg hjemme med henne. 4. Besteforeldrene bor desverre langt unna nå, så det blir ikke mye hjelp i det daglige. Bodde nærmere før, og da fikk vi mye hjelp til barnepass. 5. Samboer har en 08-16 jobb, men han ser henne jo ikke i det hele tatt de dagene hun er hos dagmamma. Til gjengjeld har han ganske mange helger alene sammen med henne fordi jeg også av og til jobber i helgene. Synes også at dagene til tider kan bli litt lange og lurer på hva vi skal finne på. Det er bare 1 mnd siden vi flyttet hit, så nå som vi har kommet litt mer i orden lurer jeg litt på å få med meg litt åpen barnehage. Forsåvidt mange med barn i området her, men de fleste er jo opptatt med sitt...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2006 #8 Skrevet 30. september 2006 Gå inn på klubbsidene der er alle på samme alder som din unge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå