Gå til innhold

Mme babyer kan faktisk bli feite!

Anbefalte innlegg

Skrevet

VIl bare referere til en debatt under her. En "skal" jo aldri kalle en baby feit i negativ forstand, det er positivt og flott at babyer er runde og gode. Det har noe med den gode morsmelken å gjøre (selv om en mor med god morsmelk også kan få slanke babyer).

MEN, når en baby får mme, som er kunstig fett, og kan sammenlignes med mat, så KAN en kalle ungen"feit" selv om det ikke er fint gjort da.... babyen kan overmates og for mye mme er IKKE bra. Det blir en unaturlig sammenheng mellom muskler og hjerne...babyene kan begynne å utvikle skjelettet MYE tidligere enn normalt nos som igjen resulterer i at de feks. begynner å gå tidligere. Skjelletet er ekstra "kunstig" sterkt på en måte......

Babyer som får mm kontra mme babyer er forskjelllige. En god og rund mm baby har helt klart en fordel kontra en god og rund mme baby. Dette med tanke på kunstig kontra naturlig fett. En skal være stolt over babyen sine uansett såklart :-) men en rund mme baby må en være litt mer forsiktig med når det gjelde melken. En mm babye kan slurpe innpå, en mme baby kan få litt vann i tillegg viss den er ekstra sugebehov.... for ofte drikker de mer av flaske pga. behovet får å suge, derfor får de ofte MER i seg enn de egentlig skal og burde.

En utvider jo magesekken til disse små, og er de vant til mye, vil de bare kreve mer og mer..... magesekken blir bare mindre viss en ikke overfyller den hver gang, overfylling er IKKE bra...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke derfor flott at de kan gulpe opp det som blir for mye? Babyer kan selvfølgelig være feite, men ikke overvektig!

Skrevet

Har ikke tenkt på det på den måten før, men takk for bekymringen....Kan nemlig ikke amme.

Skrevet

En aldri så liten provokatør på vift, skjønner jeg.

Prøver du å tråkke på tærne til de som ikke får til ammingen?

Skrevet

Kjære allverden !! Hvorfor er folk så brutalt opptatt av det med forskjellen på mm og mme og hvor feit ungen blir av det og ikke av det.. Det som er så flott med babyer er at de spiser akkurat det de har behov for..Det snakkes om at de barn som blir gode og runde på mme kan bli lastet av det senere i livet..jeg vil vel heller si at det er det de dytter i seg senere i livet som blir en last... Det er ille nok at folk er SÅ opptatte av seg og sin vekt, om ikke de skal begynne å henge seg opp i det på noen mnd gamle babyer!! Tråki..

Heia Grete Roede og alle potetskruene !!!

Skrevet

Kan man ikke bli ferdig med denne debatten en gang for alle?????? Helt på tryne å gnåle om dette i evigheter. Og du har tydligvis ikke måttet gi mme selv, for du vet ikke hvor vondt det gjør for enkelte!

Skrevet

Er det bra med en mm- baby som blir feit fordi mor putter i seg mye snop og brus? Er ikke de utsatt for å utvikle både fedme og diabetes så vet ikke jeg. Finnes mange av dem!

Skrevet

Det er nok ikke lett å være førstegangsmamma og av en eller annen grunn ikke ha valget til å kunne amme, og disse debattene kommer opp hele tiden. Tror jeg ville synes det var fælt å få prentet inn hele tiden hvor feit ungene blir av mme og hvor mye bedre det er med mm. Jeg har aldri hatt problemer med ammingen selv, men har ikke behov for å heve meg over andre av den grunn...

Det er jo sjelden at mødrene gir opp ammingen "på gøy" eller hva HI?

Skrevet

Næmmen slapp av da dere! HI har jo helt rett i det meste her, bortsett fra det med at de begynner å gå tidligere, den stemmer overhodet ikke. Ellers er det harde fakta at babyer lett kan drikke for mye melk når de får flaske mot det de gjør når de ammes, det p.g.a at flaskesuging ikke krever så mye jobb fra babyen. Kan ikke bare fylle nedpå så mye som babyen bare orker og så stole på at overskuddet gulpes opp! MEN så lenge babyen følger en normal vekstkurve trenger man ikke å kutte ned på melka. De fleste som gir mme holder jo melkemengden innenfor normalen da. Også er det helt sant at sugebehovet kan være så sterkt hos en del babyer at de kan suge i seg mat uten å egentlig være sulten, og da bør man prøve om de roer seg med vann eller smokk (bare hvis de drikker fryktelig mye melk såklart).

HI har altså rett i det aller meste mener jeg, som selv har gitt mme fra gutten min var 4-5 mnd. Han har alltid blitt tilbudt vann eller smokk mellom måltidene fra 6 mnd alder (hvis det var under 3 timer siden siste måltid og han spiste bra). Han har hele tiden fulgt kurven sin og utviklingen som passer hans alder og skjelettet hans er ikke "sterkere" enn normalt. Alle skal være stolte av babyen sin, helt klart(!), men å gi mat som førstealternativ hver gang babyen skriker og å alltid la babyen spise til det sier helt stopp er ikke bra.

Skrevet

KAN bli, men MÅ ikke... Min gutt får MME og er lang og tynn, nabogutten er like gammer og er rimelig god og rund, han får KUN morsmelk. Moren der spiser meget sunt og er meget aktiv...

Gutten min spiser i tillegg mye. Får både MME og mat, men nå kun to flasker MME i løpet av dagen... Han er aktiv og frisk og rask.

La nå folk som må gi MME få gjøre det uten å få mer dårlig samvittighet enn de trenger. For jeg er DRITALEI av å høre hvor mye bedre det er med MM. Det VET vi da alle sammen!!!

Skrevet

Å herregud at dere gidder sier jeg bare......blablablabla!!!

Mye morsomt å lese her da,så takker for god underholdning!!!

Skrevet

Sjelden har jeg blitt så provosert og lei meg av ett innlegg!!!

Regner med at anonyme HI (som alltid...) fikk ammingen til å fungere supert fra dag 1 og har en perfekt liten normalvektig baby, som selvfølgelig ikke får noe annet en mm før h*n er minst 6 mnd.

Har du tenkt på at noen faktisk ikke har noe valg? Enn å gi sine elskede små babyer mme? Er det ikke da fantastisk at det faktisk finnes ett fullverdig alternativ til mm? Har du tenkt på hvor vondt det er for mange mødre å av ulike (og irrelevante) grunner ikke kan amme barnet sitt? Vet du hvor traumatisk det er?

Jeg håper du leser hva jeg skriver og føler deg skikkelig dust etterpå og får skikkelig dårlig samvittighet for det fortjener du faktisk!!!!

Min sønn er 67 cm lang, han veier 6800 gram og spiser som en hest! Laaaaang fra overvektig. Han er foressten 6 mnd gammel. Jeg er selv (som så mange av oss 70-talls barn) oppvokst på flaske og har aldri vært i nærheten av overvektig. Har faktisk til tider slitt med det motsatte og har blitt behandlet for spisevegring over flere år.

Anyway, jeg mistet min første datter når hun var 3 dager gammel. Trenger vel ikke gå nærmere inn på hvor jævlig det var? Eller er det mulig at HI er fullstendig blottet for empati? Skulle nesten tro det når man skriver ett sånn innlegg....

Jeg fikk selvfølgelig pillekur for å ikke få melk i puppene, men dagen etter begravelsen hennes rant det plutselig fra puppene, jeg fikk helt sjokk og kastet faktisk opp!!! Vet ikke om du evner å forstå hvor tøft det er? Nettop gravlagt jenta si og der renner melken for fullt? Jeg var ikke engang forbredt på det, og sliter faktisk med dette enda!

Når Lille ble født var jeg kjemperedd for dette med å få melk i puppene. Redd for at det ville bringe frem vonde minner. Men jeg var veldig bestemt på at jeg ville forsøke å amme ham. De var veldig ops på dette på sykehuset og hjalp meg i gang med ammingen. Må nesten legge til at han ble født 4 uker for tidlig og med keisersnitt.

Jeg hadde mao tre ting som alle virket negativt inn på ammingen. Alikevel gikk det bra helt til tredje dagen, da kom melken for fullt, jeg ble hysterisk, Lille ble hysterisk og puppene ble steinharde og blå. Gidder ikke gå nærmere inn på hvordan jeg hadde det, men barnepleieren som hadde oss rådet meg til å prøve å gi ham flaske. At dette ville være best for oss begge.

Og vet du hva? Det hadde hun faktisk rett i, jeg har en livlig liten kar som vokser som han skal og ligger langt fremme i utvikling på tross av de 4 ukene han ble snytt for. Og som du kanskje så over, laaangt fra feit...

Men med jevne mellomrom kommer det drittkjerringer som deg og minner meg på alt dette vonde og såre. At jeg faktisk ikke klarte å gi barnet mitt det beste han kunne få, og dette er noe som alltid vil være en sår nerve hos meg.

Håper du sover skikkelig dårlig i natt og tenker litt etter hva du faktisk skrev tidligere, og hvordan det påvirker folk som av ulike grunner ikke kunne gi barnet sitt morsmelk.

Og noen blir feite uansett, dårlig kosthold, levevaner og gener spiller faktisk også inn...

Shit, nå er jeg sint assa!!!

Skrevet

Når slike diskusjoner dukker opp så bruker jeg alltid å si, at ikke bekymre dere, det kan skje, men det er sjelden at babyer blir overvektige, da skal de ha en god del mer enn den daglige anbefalte dosen. Dere som av en eller annen grunn ikke kan amme, vær stolte av at dere tok det riktige valget - at babyen blir mett er viktigst :)

Skrevet

Mamma'n til Lille:), jeg begynte å gråte da jeg leste innlegget ditt! Takk for at du ville dele denne historien med oss.

Ble provosert av HI selv, men fant ikke ord.

Skrevet

Takk for støtten:) Utrolig vondt å ikke ha fått det til og sånne (unnskyld utrykket) drittkjerringer som HI gjør det jo ikke særlig mye bedre! Vanligvis orker jeg ikke se den veien engang, men nå var jeg så lei av å høre "perfekte mødre" rakke ned på andre fordi de ikke ammer.

Skrevet

Er jaggu godt vi har sånne bedrevitere her inne! Og det beste av alt er jo at de ikke tør å stå frem med nick....hvorfor???

Blir egentlig ganske lei meg jeg når jeg leser dette. Jeg fullammet eldste i 8 mnd og trodde helt ærlig at når jeg kan så kan alle.Der tok jeg feil.Lang historie kort.....Jeg klarte ikke med andremann! Og etter 5 uker måtte jeg gi opp....hs som sa stopp faktisk! Og hvorfor ville ikke jeg bli med gode venner på cafe???? Tenk hva alle andre tenker om meg som gir gullet flaske,tror de kanskje jeg er en dårlig mor,tenk om de tror jeg ikke vil amme???? Jeg syntes dette var så sårt at jeg skammet meg! Hvorfor..........Jo nettopp pga sånne mennesker som overhode ikke klare å tenke annet enn at "jeg kan alt og vet alt"

Så i dag er konklusjonen altså at jeg får en feit unge og en tynn og sunn unge.........????????

Mamma``n til Lille....sender deg en klem jeg:))

Skrevet

..bare liten info, så på nyhetene forrige uke. der var det forskning som viste at det ikke var noen høyere forekomst av fedme blandt barn på morsmelk og barn som fikk mme...

Skrevet

Puppebabyer spiser akkurat det de har behov for. Mme babyer som får flaske gjør ikke det. De suger og suger ofte mer enn det de egentlig har mage til...det er sugebehovet som gjør at de fyller magen med mer melk enn nødvendig...

En skal ikke være hysterisk opptatt av vekt med disse små....men enhver mor er stolt når puppebabyen er stor....har noe med status å gjøre å ha god fløtemelk. En mme baby får kunstig fett og kunstig fett skal en ikke ha for mye av uansett om en er baby eller voksen....

Skrevet

En mm baby blir slank når moren spiser uasunn mat, og god og rund når moren spiser sunn mat.

Sorry, men du tar HELT FEIL...

Altså, sjekk rundt deg på slanke mødre, de har alltid gode og runde babyer og tykke mødre slanke babyer....med unntak såklart. Mors kosthold påvirker morens melk, og sunt kosthold gir tykk god melk.... usunt kosthold lite næringsrik melk....

Du som skrev innlegget over her...dette er da opplagt :-)

Skrevet

Det med at mange mme babyer begynner å gå tidligerer stemmer jo!

Med unntak. Mine mm babyer gikk begge tidlig, men mme babyer får et sterkere kunstig skjelett tidligere enn mm babyer. FAKTA

Skrevet

Halleluja for deg, Anonym :-D

Godt å se at noen kan informere om forskning som ikke bare rakker ned på mme :-)

Skrevet

Det kan nok sikkert stemme det, men min samvittighet tilsier iallefall at jeg gjorde ALT for å unngå at mine barn får fedmeproblemer ved å gi mm. Barn som blir overforet på mme KAN få store problemer med fedme, barn som få mm også, men det er pga.kosthold etter ammingen er over...

Er det så vanskelig for dere mødre her inne å svelge det der med kunstig og naturlig FETT. mm babyer får det naturlige som er lett nedbrytbart, mme babyer får det kunstige som lagre seg i kroopen på en helt annen måte, og som er vanskeligere å nedbryte.

Skrevet

Fakta er fint og flott....

Men det er jo utrolig flott at mme finnes som ett alternativ? Og hva når man ikke har noe annet valg? Fint at det finnes "hyggelige" medsøstre som deg som virkelig backer opp oss som har måttet ta ett tungt valg??

Jeg er virkelig sjokkert over ordlyden i innleggene dine! >Din samvittighet liksom?? Du vet virkelig å gi folk ett spark der de minst trenger det! Tror du ikke jeg og andre mødre som av ulike grunner er nødt til å velge mme vil det beste for våre små?

Ja-ja, ikke noe vits å diskutere dette noe mer med deg akkurat...du er jo fullstendig blottet for medfølelse, sosial inteligens og forståelse for at noen ganger trenger naturen litt hjelp...

Skrevet

Ehh.. Hvordan kan egentlig dette innlegget til Hl provosere så fælt? Hl sier da ikke at det ikke er bra med mme, men at mme-babyer faktisk kan bli overvektige. Det er da ikke noe å ta på vei for.

Selv har jeg en stor mme-baby, og jeg er klar over at det ikke bare er bra. Hadde hun fortsatt med den store matmengden som tidligere, måtte vi nok revurdert om vi burde tilbudt vann innimellom. Hun har derimot heldigvis begynt å regulere inntaket selv, og blir stadig slankere.

Til tross for at jeg aldri fikk til amming, gir mme, har en diger mme-baby; så syns jeg da overhodet ikke dett innlegget er provoserende eller slemt?!! Herregud, som folk overdriver her.... Ingen har sagt at mme ikke er bra, faktisk ei heller at mm er så himle mye bedre! Det eneste som har blitt sagt er at mme-babyer faktisk kan bli for kraftige, det kan ikke mm-babyer.

Skrevet

Takk Mammen til Lille for at du setter ord på noe av det som har skjedd oss fæle mødre som gir MME.

HI: Det er så utrolig ondskapsfullt å dra opp denne debatten hele tiden. Vi vet hva som er rett. Man er her inne for råd og hjelp. Mange har ingen andre eller tørr ikke gå noe annet sted. Man er sliten, trøtt og sårbar. Hvilken glede får man av å få andre til å føle seg som elendige mødre?????????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...