Anonym bruker Skrevet 27. september 2006 #1 Skrevet 27. september 2006 Gutten vår er 2år og 1mnd. Han kan masse forskjellige ord, men de kommer i perioder, han bruker ikke alle til vanlig. Han snakker ikke i setninger ennå, noen ganger i 2-3 ord. Han skjønner det meste av det vi sier, men han blir veldig sint å frustrert når han ikke får uttrykt seg tilbake. Det har liksom stoppet så veldig opp. Han har begynt i barnehage hver dag, men jeg føler ikke det hjelper noe. En annen gutt i barnehagen han som er like gammel snakker jo masse... Hvordan ligger det ann hos andre 2-åringer?
roman - human Skrevet 27. september 2006 #2 Skrevet 27. september 2006 Hei .Det er akkurat som om du skulle ha beskrevet dattra mi. Hun er like gammel som sønnen din. Tror ikke du skal bekymre deg noe . Noen barn bruker lengre tid enn andre.
kvirrevirrevitt Skrevet 27. september 2006 #3 Skrevet 27. september 2006 Jenta vår på 2,5 også )) Hun lærer også to språk. Prøvde å telle hvor mange ord hun kan, og det ble faktisk ganske mange, men hun bruker dem så sjeldent!! Tror ikke det er noe å bekymre seg for m gutten din, det er så veldig stor forskjell! Så lenge de har et par ord når de er to, og viser god forståelse for det man sier til dem så er det visst ikke noe å bekymre seg over... ...selv om det begynner å bli litt frusrterende når hun snakker så lite.. Noen m tips om hvordan vi kan stimulere språkbruken???
blåbæret Skrevet 28. september 2006 #4 Skrevet 28. september 2006 supermum! Du stimulerer språkbruken med å bruke konkreter. Det vil si hold opp en lekegris hvis du prater om en gris. Sang dikt og regler er også med på å fremme språket. Les for barnet og generelt snakke om ting som skjer rundt dere i( butikken osv).
Gjest Skrevet 28. september 2006 #5 Skrevet 28. september 2006 Syns han høres helt normal ut jeg. Tommelfingereregelen er at de skal kunne sette sammen to ord når de er to år og tre ord når de er tre år, men det er store variasjoner. På toårskontrollen sjekker de at barnet kan minst 20 ord, men de er forsiktige med å legge for mye i det hvis barnet ikke kan det, for akkurat i den alderen så skjer det en ordeksplosjon. Så hvis du syns han snakker lite nå, så bare vent. Om noen mnd så snakker han kanskje som en foss;) Det viktigste er uansett hvor mye de forstår.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2006 #6 Skrevet 28. september 2006 Takk skal dere ha for gode og betryggende ord (= Vi leser masse med ham å har gjort det hele tiden. Prøver å prate mye og forklare hva jeg gjør, men det er jo ikke alltid man orker å prate selv hele tiden heller.. Skal prøve å bli flinkere til å synge med ham, nå går det mest i nattasang, og kansje en annen i løpet av dagen.. HI..
Gjest Skrevet 29. september 2006 #7 Skrevet 29. september 2006 Jeg vil bare si at jeg og sliter med at dattera mi ikke snakker så mye. Jeg har vært i praksis i barnehage nå og spurt de i barnehagen om dette. De sier det viktigste er at de har god språkforståelse. Dere kan i tillegg spørre i barnehagen eller hos helsesøster om dere kan få et TRAS-skjema, det er et skjema der man kartlegger språkutviklingen. Dette skjemaet fikk jeg for to dager siden og det tok ca 20 kg av skuldrene mine. Min lille engel er visst ikke så "treg" alikevel:)
Solsikke Skrevet 1. oktober 2006 #8 Skrevet 1. oktober 2006 Vel.Det er hvertfall godt det er flere av oss. Gutten min er 2 år og 2 mnd. Snakker lite. Mange ord, men de fleste er ikke uttalt riktig. Nesten ingen sammensatte ord. Vil si at "nei ikke" og "hei mamma" er det eneste han klarer å kombinere.. Det er frustrerende når vi er sammen med barn som er mye yngre og snakker som bare det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå