Gå til innhold

-- UKE 9 --


Matja

Anbefalte innlegg

Da lager jeg en uke 9, så nå er det bare å dele erfaringer:)

 

Selv er jeg litt bekymret for denne blærebetennelsen som jeg aldri blir kvitt... Redd for at det skal påvirke fosteret på noen måte. Noen som vet?

Ellers er jeg kjempekvalm hvis jeg ikke spiser ofte nok, og jeg syns at alt som er sunt er gaanske kvalmende!

Ja, så brekker jeg meg hver gang jeg pusser tennene!! Deilig!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke blærekatarren din skal ha noe å si for den lille. Det sies dessuten å være en ganske vanlig "bivirkning" av graviditet. Men jeg kan bare forestille meg hvor slitsomt det må være for deg!! Stakkars, det gjør jo så vanvittig vondt! Har du det for ille, og særlig hvis du har feber, bør du kanskje kontakte legen din. Visse typer antibiotika er helt ufarlige å bruke i svangerskapet.

 

Jeg er selv i uke 9, og har egentlig svært få symptomer. Men tannpuss er blitt et problem, ja:)). Har helt dilla på epler, lav på jern antakelig...

 

Krysser fingrene for at det skal gå bra med oss alle:)!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin 7 mai, og nå har jeg nettopp ringt til legen og fått time i morgen. Tror heller egentlig ikke at det har noe å si for fosteret, men jeg er jo bekymret for alt mulig!! Hehe... :)

 

Jeg tok antibiotika i en uke og lå pal på sofaen med mageknip og en enorm kvalme!! Ikke gøy, så jeg sluttet på tabelettene. Håper jeg får litt klarere svar i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ifølge legen har jeg termin 4.mai, formen er upåklagelig! eneste er at jeg er matlei og mat jeg ikke orker tanken på, er fort sulten og veldig fort mett.. ellers har jeg de siste to uker hatt tett nese, noe jeg håper IKKE vil vare ut svangerskapet, det bli jeg avhengig av nesedråper tror jeg.. krysser fingrene for oss:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 9+3 på vei. Formen er veldig god. Litt uvel innimellom, men med nok mat jevnlig holdes kvalmen i sjakk. Trøttheten har ikke avtatt, men synes den var værre i uke 7 og 8. Kjenner litt stikkinger på siden av magen. LItt bekymret for om det kan ha noe med endel løfting å gjøre, men har fått fortalt at det å løfte tungt ikke enda skal ha noen betydning. Noen kommentarer/erfaringer på det?

Er også litt matlei, og vil heller ha frukt enn masse godteri. Tørst.

Synes jeg kan merke at magen så vidt har begynt å vokse, men holder foreløpig samme ca samme vekt ;o)

 

TIPS til urinveisinfeksjon: Har endel erfaring på området og har funnet ut at c-vitaminer hjelper. Det skal ikke være skadelig å ta dette, så en god dose vil jeg anbefale. Selv tar jeg 1 g brusetablett 2-3 ganger i uka. Å holde urinen sur er alfa omega!

Selv om man skal drikke masse, så ikke overdriv. Hyppig vannlating fører til at urinrøret aldri får "hvile" og infeksjonen sitter lenger.

Gå alltid på do rett etter sex og skyll underlivet. Dette har nok reddet meg mange ganger!!

Lykke til og god bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 9+1 i dag, har termin 5. mai. Jeg er mer trøtt enn vanlig, og sliter litt på jobben på grunn av det (hjelper ikke å sitte foran en PC hele dagen). Blir fort sulten og fort mett. Matlei og har vanskeligheter med å finne noe godt å spise til middag. Vil helst bare spise ute :). Har lurt litt på om det kommer av graviditeten at jeg har litt problemer med kontaktlinsene mine. Leste et sted at man også kan få tørre øyne når man er gravid. Andre som har noen erfaring med dette? Har vært flink å gå ned et par kilo siden jeg ble gravid, men føler nå de siste dagene at buksene begynner å stramme, så kanskje det er en voksende mage...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du lurer på dette med kontaktlinser. I mitt første svangerskap hadde jeg ingen problemer med det. Under svangerskap to var det til tider veldig ubehagelig å ha på linser. Etter lengre tid å tenkt at det bare var jeg som brukte dem for mye var jeg endelig på kontroll. Der nevnte jeg at jeg var mye sår, tørr i øynene samtidig som jeg innimellom følte et litt "slørete" blikk. Dette var visst veldig vanlig. Pga hormon forandringene i kroppen. Jeg fikk da kjøpt satvannsdråper i fine engangsampuller som jeg brukte. Den gang varte dette også et stykke ut i ammeperioden. Denne gang (venter nr. 3) har jeg foreløpig kun kjent noen små antydninger til tørre øyne, men først på ettermiddagen og da har jeg forløpig bare tatt av linsene. Men stikk til optikeren og få litt saltvann å dryppe med - det hjelper.

 

Eller er jeg som dere andre her kvalm og sliten. Spiser ofte, skulle prøve å være "sunn" (har fortsatt mange av kiloene igjen etter nummer 2) og dytte på med gulerøtter og frukt, men det smaker bare pyton. Men litt knekkebrød, eller en brødskive går greit og det er jo ikke det verste...

Ellers så er det helt utrolig at jeg nå faktisk er våken nok til å se på Skal vi danse? på tv. Pleier å ha slokna på sofaen for lengst på denne tiden på døgnet...Gudskjelov bare et par-tre uker igjen av dvaletiden...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding vedr. linsebruk. Skal dra til optiker i morgen å kjøpe saltvann. Fikk kontroll-time forrige lørdag pga. at jeg hadde så slørete blikk, men de fant ikke noe feil med meg, og jeg koblet ikke at det kunne ha noe med graviditeten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner på uke 9 i dag, og merkelig nok er jeg ikke kvalm lenger. Jeg har vært kvalm døgnet rundt i to/ tre uker, men i går forsvant plutselig kvalmen. Jeg reagerer veldig på enkelte lukter og grøsser ved tanken på visse typer mat. Hvordan har dere andre hatt det frem til nå - kvalme konstant, eller kommer og går det litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på en ting. Jeg har termin rundt 13 mai og her på terminkalulatoren viser det at jeg nå er i 10 svangerskapsuke, men det er jo flere folk som har termin tidligere en meg. Så jeg lurte på hvordan dere regner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 9+2 idag, og begynner å føle at 1. trimester nærmer seg slutt...selv om det er noen uker igjen. Jeg klarer nesten ikke å holde det skjult lenger, for magen har faktisk vokst litt. Føler meg mye tryggere nå, selv om jeg ikke helt tør slippe jubelen løs! Kvalmen har gitt seg, nå har jeg bare små snev hvis jeg blir veldig sulten eller er veldig trøtt. Utrolig deilig! Ikke helt uventet, for det var akkurat i uke 9 kvalmen ga seg forrige gang også.

 

Ellers sliter jeg med disse hormonene - er opp og ned i humøret hele tiden, noe samboeren min begynner å bli drittlei av!! Jeg kan gå fra å være helt i hundre og glad til superdeppa og å synes at alt er pyton...

 

Jeg må si jeg skikkelig gleder meg til jeg er over uke 12 - husker at jeg koste meg i svangerskapet da sist gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har termin 27 mai. har begynt på niende uka nå.. kjenner til det med tannepusen. brekker meg hver gang.. og er veldig mye kvalm, ble lagt inn på sykehus i 3 dager fordi jeg kastet så mye opp... Kan nesten ikke vente til kvalmen tar slutt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynte på uke ni for noen dager siden:) har termin27 mai:)

(jeg også:)

ikke så kvalm i dag som tidligere dager så krysser fingre og tær for at kvalmetoktene er over....dilla på eple, farris, leverpostei med rødbeter...men takler ikke varm-matlukt (type middag):/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snaart ferdig med uke 9 nå. Er 9+5 nå!! Det har liksom vært en milepæl å bli ferdig med denne uka, for sist gikk det galt i denne uka. Men forløbig så virker alt bra. Var på UL hos legen forrige uke, og hjertet slo. Så vi bare krysser fingrene!!:))

 

Idag er jeg faktisk ikke så kvalm!! Juhu!! Men, har ikke rørt så mye på meg idag enda da. Å kjøre bil har vært det værste hittil, så håper denne kvalmen forsvinner snart nå.

 

I forhold til mat så har jeg ingen spesielle lyster, bare på skikkelig middag. Men det er nok fordi vi bor i et hus vi driver og pusser opp, og har derfor ikke hatt kjøleskap og komfyr. Så da ønsker man jo det man ikke kan få!;)

Lever mye på melonyoghurt. Det lukter lite og smaker lite.

Men jeg har skikkelig lyst på leverpostei, men da jeg var hos jordmora så sa hun at en av de tingene jeg burde holde meg unna var det.. Det som er så godt!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt informasjon om urinveisinfeksjon....

 

Av Gynekolog Åsle Marit Ullern

 

3-8% av alle gravide har mer enn normale mengder bakterier i urinen uten å ha tegn på infeksjon.

 

Vanligst er tarmbakterier. I en del tilfelle vil dette etterhvert føre til en infeksjon i nyrer eller urinveier. Akutt blærekatarr eller nyrebekkenbetennelse rammer 1% av alle gravide, og er en av de vanligste komplikasjonene til et svangerskap. Asymptomatisk (uten symptomer) bakterier i urinen behandles hos gravide.

 

Behandling

Behandlingen er en antibiotikakur tilpasset graviditeten, dvs.med ikke fosterskadelig medisin og en kur av noe lengre varighet enn ved en urinveisinfeksjon hos ikke-gravide. Iblant kan en infeksjon i urinveiene "trigge" rieaktivitet i livmoren, og derved fremkalle fødsel.

 

 

Tror du at du kanskje kan ha en urinveisinfeksjon bør du få undersøkt urinen din så snart som mulig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...