Gå til innhold

Til dere som foreslår "å ta en telefon til legen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser ofte her at når noen spør om råd i forbindelse med sykt/skadet barn, så foreslår mange at en tar en telefon til legen hvis en er usikker. Får dere snakke med legen deres på telefon?? Det gjør ikke jeg. Hvis jeg ringer fastlegen min, er det jo ikke han som tar telefonen, men kontordama. Hun kan ikke svare på noe ang. sykdom, og legen får jeg ikke snakke med. Får bare beskjed om å bestille time og komme ned. Og å få time kan virkelig ta tid... Å ta ting over tlf. er ikke en mulighet. Har dere andre den muligheten?? Legevakten, hvordan er det der -kan man få råd fra lege over tlf der? Har ikke prøvd der da.

Fint hvis noen tar seg tid til å fortelle hvordan deres lege er. Jeg trodde min var "vanlig", men jeg begynte å tvile på det da han plent nektet å sette den nye vaksinen mot hjernehinnebetennelse på Mini... Helsestasjonen gjør det heller ikke, og ikke Volvat -vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den saken, men det en digresjon :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg bodde før ringte jeg ned og snakket med kontordama å ba henne si til legen at han skulle ringe meg opp igjen. Og det gjorde han som regel på slutten av dagen visst det ikke var noe som hastet veldig. Visst det var noe viktig ga jeg beskjed om det, og han ringte opp igjen i løpet av 1 time.

Hvordan det er her jeg bor nå vet jeg ikke, da jeg ikke har hatt behov for å ringe dit ennå.

Skrevet

Jeg snakker med en av kontordamene. De går og spør legen dersom de ikke kan svare på det jeg lurer på, evnt ber de meg komme inn dersom jeg er engstelig for den lille. Jeg kommer alltid inn på dagen dersom jeg selv føler det er kritisk, men må da selvsagt vente en stund, siden det egentlig er fullbooket.

De har eget laboratorium på "mitt" legekontor. Dersom jeg eller barna er syke, får vi umiddelbart komme inn på lab. og ta crp (riktig navn?? (bakterieprøve)). Jeg er veldig fornøyd med servicen på mitt legekontor. Det negative er at det er stengt hver mandag, og annehver fredag, men man har jo alltids legevakta dersom man blir syk før helgen.

Min manns lege har "ringerunde" på ettermiddagen, og ringer da til alle pasienter som har tatt kontakt for spørsmål ila dagen.

Skrevet

Når det kommer til helsenorge må du regne med at det alltid alltid vil bli vanskelig å slippe til. Det gjelder å ha albuer. Krever du å snakke med lege får du snakke med lege. Gi klar beskjed om at du ikke gir det. Ikke bry deg om avvisning for det er leger gode på. Jeg har blitt avvist på telefonen mange ganger men 'krevet' legehjelp. Og da går det til slutt. Når det dreier seg om mitt barn kan jeg ikke bli pågående nok.

Skrevet

Godt spørsmål! Sånn praksis er det der min fastlege holder til også.

Hvis jeg har skjønt det riktig er legekontorene pliktet til å ta øyeblikkelig hjelp og mye av det som har med barn å gjøre blir prioritert.

Skrevet

Min lege har fast telefontid en time om dagen. Da får man snakke med legen, men det kan selvfølgelig være litt ventetid (noen ganger laaaaang). Hvis man ringer utenom telefontid får man snakke med kontordamen - hun er sykepleier og kan svare på mye også.

Ellers kan man få akuttid også - hvis det er noe som haster.

Man kan også ringe legevakt for råd. Og det er ofte mulighet for å snakke med lege også.

Skrevet

Jeg har ikke hatt behovet for å ta en telefon til legen, da jeg er en ganske nybakt mor med et foreløpig friskt barn. Men vet at de fleste legekontor har "akutt-timer", så om du ringer tidlig på morgenen får du time i løpet av dagen...

Ellers må jeg si at jeg ofte svarer "ring legen" i mine innlegg. Det er fordi når det gjelder barns helse så synes jeg det er skummelt å være veldig bastant med å si at det ikke er farlig... Da er det bedre med en telefon ekstra... :o)

Skrevet

Trodde alle leger hadde tlf-tid jeg da....

Jeg ringte legesenteret her i stad, forklate situasjonen og spurte om jeg kunne få prate med fastlegen. Fikk beskjed om at hun hadde fri så jeg ble satt over til en av de andre legene. Forklarte på nytt og ble bedt om å komme ned idag.

Skrevet

Jeg ringer legevakten og snakker med en sykepleier på telefon, det funker greit det :)

Skrevet

"Å ta en tlf til legen" betyr nesten alltid at man at man snakker med en legesekretær/ sykepleier. Dette er ikke vanlige kontordamer men utdannet personell. De er ikke leger men godt trente og utdannet til å kjenne igjen symptoner, og med litt sunn fornuft selv kommer man stort sett frem til hvor raskt man trenger legehjelp i forhold til situasjonen. Ved mistanke om alvor rådfører man seg med legen eller overlater tlf til lege.

Skrevet

jeg kommer ikke frem i det hele tatt når jeg prøver å ringe legen min, et mareritt å få time...for det kan ta noen dager med å nærmest sitte på telefonen for å komme igjennom....derfor kom ikke jeg engang til 6 ukers kontrollen før Oda var 10 uker.

Jeg skal bytte snart da, kan ikke ha de slikt når man har en liten en:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...