Gå til innhold

5 mnd kontroll, jeg har noen spm til dere!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på 5 mnd kontroll hin dagen og guttebassen hadde blitt så stor så stor!

10500 gram

68 cm

45,3 HO

Hvordan var deres babyer på 5 mnd kontrollen?

Men nok om vekt, det jeg lurer på er dette med å begynne med smaksprøver. Helsesøster mente det kunne være på tide å begynne litt med smaksprøver når han var 5 1/2 måned, altså 1 uke til, og jeg har ikke akkurat vært den som har vært mest aktiv på grøtdebattene heller så jeg lurte på hvilken fremgangsmåte dere har hatt? Så også på en debatt at man burde vente helt til 6 mnd med smaksprøver også???? Så jeg blir litt usikker... Folk har jo så mange forskjellige meninger.

Er det sånn at man gir en teskje med grøt på dagtid i en uke og så kan man gi grøten til kvelden og øke gradvis til full porsjon på en periode på to uker??

Hehe, får begynne å engasjere meg mer på grøtdebattene ser jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, da var han stor=)

Her var det:

8,5kg

68,5 cm

43,5 cm (hodet)

Her begynte vi med smaksprøver rett før 4mnd, hun trengte mere mat.... Nå er hun snart 6mnd og spiser 2posjoner med grøt per dag og fruktmos eller grønnsakspuré.

Vi begynte med et par t-skjeer på dagtid for å se evt reaksjon. Økte gradvis til full porsjon.

Lykke til=)

Skrevet

Oi så stor og fin han er:) Min ble veiet dagen før han ble 6 mnd og da var han 6775 gram... store variasjoner ja!! Har kjempeforbrenning min da, spiser som en hest:)

Vi begynnte med grøt når han var akkurat 5 mnd. En teskje dag 1, 2 neste dag, osv. Når han spiste en 6-7 skjeer sa helsesøster at vi bare kunne gi han så mye han orket. Nå har vi holdt på i 5 uker og han spiser to porsjoner daglig + hjemmelaget grønnsaksmos til middag. Også får han smake på frukt litt etter litt. Sutter litt på banan osv. Men passer på å bare innføre en ny ting ad gangen. Eple grøsset han av:) Men liker fruktmosene med eple/ mango og banan/ jordbær.

Vi lager maisgrøten fra nestle, blandes med mme, for da får han fortsatt i seg melk.

Sånn ser dagen vår ut:

0600 mme

1000 mme+1 porsjon grøt

1400 mme+frukt

1700 mme+middag

2000 først grøt, så bad og massasje, mme og natta (sovner rundt 2130)

Men vi har kastet mye melk og grøt underveis, og fruktmoser:) Du må bare prøve deg litt frem, finner deres rytme etterhvert.

Skrevet

Oki, samboeren har kjøpt den hirsegrøten til Holle (han gleder seg så felt, jeg har lovet at han skal gi den første skjeen når vi begynner) Men det jeg lurer på er om det går an å blande grøten med vann i første omgang og så fryse ned? Og når jeg skal bruke den, varme den opp og spe på med "ferskpresset" morsmelk, hehe? Eller går det bare an med middager og grøt man lager selv?

Skrevet

Du trenger ikke fryse med "ferdiggrøten" det tar jo bare sekunder å varme vann enten i micro, vannkoker el. på plata:) Tror ikke det er noe lurt å varme opp grøten som allerde er laget, blir lett som seig gummi.

Vi hadde ikke noe smaksprøver, hun fikk spise det hun vill fra første dag. Vi begynte med grøt til lunsj. Om du blander med mm, kan du fryse ned den i passe mengder......... Jeg orket ikke å blande med mm, blir så mye søl. Kjøpte ferdigpakker med mme og brukte i grøten.

Skrevet

En kommentar til Holle-grøtene: Vi har også begynt litt med fast føde (han er 2 uker yngre enn din). Holle-grøtene har en litt kornete konsistens. Gutten min brekker seg når han får de i munnen (har prøvd både ris- og hirsegrøt). Så om han ikke liker grøten, prøv maisgrøt.

Her tok det tre uker før han skjønte dette med gaping og svelging... Regner man med litt startproblemer, er det greit å begynne litt før 6mnd-alder.

Jeg ville heller ikke ha frosset ned grøten. Det går veldig fort å lage. Raskere enn å styre med opptining og lagring i bokser i fryseren ;-)

Skrevet

Heisann!!!

Stor gutt ja =) Markus var 7650 gr, 70 cm lang og 42,5 cm rundt hodet. De vokser jo så forskjellig!

Jeg begynte så smått med grøt for to uker siden. Begynte da med en t-skje grøtpulver i 3 dager, to t-skjeer i 3 dager osv. Han viser tydelig tegn på at han vil ha mer, så ga tre spiseskjeer i går, men er ikke oppe i full porsjon ennå. Blander med mm ennå jeg, men blir litt styr så tenker å begynne å bruke mme i grøten snart. Vi hadde også litt problemer med å få grøten inn i munnen og svelge, men nå har det gått seg til... =)

Lykke til!!!

Skrevet

Herregud å feit da, skulle tru han fikk fløtepoteter

Skrevet

Han er ikke feit, hva er det for en ting å si? Babyer kan ikke bli feite, man trenger ikke bekymre seg før de er 3-4 år gamle faktisk. Og uansett hva vet du om hvor stor han var ved fødselen?

Dessuten så har min baby kraftig beinbygning, nett som faren!

Skrevet

Hærregud a, han hørtes feit ut.

Mange feite blir slankere etterhvert.

Hakke sakt at han var feit som nyfødt,men han hørtes feit ut nå.

Småunger er like fine om dem er feite eller beinrangel, eller normale.

jeg må jo få lov te å si at han hørtes tjukk ut uten at du ska ta helt a.

Hvis du ikke vil få noen kommentarer som du ikke liker 100 % så bør du holde vekta til ungendin for deg sjøl

Skrevet

Bare overse sånne kommentarer HI!!! Alltid noen som må svare sånn for å irritere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...