temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 27. september 2006 #1 Skrevet 27. september 2006 Er liksom i det hjørnet i dag... SEBRA - av Shel Silverstein Jeg spurte en gang en sebra: Er du sort med hvite striper eller hvit med sorte striper? Og sebraen så på meg og sa: Er du sterk med svake sider Eller svak med sterker sider? Er du god med onde påfunn eller ond med gode påfunn? Er du glad med triste dager eller trist med glade dager? Er du flink med dumme innfall eller dum med flinke innfall? Og slik fortsatte og fortsatte og fortsatte den, og aldri, aldri, aldri, aldri spør jeg en sebra om striper igjen.
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 27. september 2006 Forfatter #2 Skrevet 27. september 2006 Å RISIKERE - av Hugo Prather Å le, er å risikere å bli tatt for å være dum. Å gråte, er å risikere å bli oppfattet som sentimental. Å komme et annet menneske i møte, er å risikere å bli involvert. Å vise følelser, er å risikere å blottlegge sitt egentlige jeg. Å gi uttrykk for sine ideer, sine drømmer, er å risikere å ikke få noe igjen. Å håpe, er å risikere fortvilelse. Men, du må risikere noe, for den største faren i ditt liv, er å IKKE risikere. Du kan kanskje unngå noen lidelser og sorger, men du kan rett og slett ikke forandre deg, føle, vokse, elske, - leve. Lenket til dine holdninger er du en slave som har forspilt friheten. Bare en person som risikerer, er fri.
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 27. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2006 Å VÆRE STERK Å være sterk er ikke - å løpe raskest - å hoppe lengst eller løfte tyngst Å være sterk er ikke - alltid å vinne - alltid ha rett eller alltid å vite best Å være sterk er å - se lyset når det er som mørkest - sloss for noe man tror på selv om man ikke har flere krefter igjen - se sannheten i øynene selv om den er hard
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 27. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 27. september 2006 LANGT INNE I SKOGEN - av Arild Nyquist Hallo, langt inne i skogen? Er du der, langt inne i skogen? Er du der, langt inne i skogen? Gjemmer du deg, langt, langt inne i skogen og ikke vil komme ut. Jeg vil så gjerne hilse på deg, også kan du hilse på meg, og snakke med meg, og bli kjent med meg du også. Jeg synes det er dumt at du gjemmer deg der langt inne i skogen og ikke kan se meg, og at jeg står her ute på vegen og ikke kan se deg, for hvis vi ikke kan se hverandre og snakke med hverandre tenker vi kanskje stygge ting om hverandre. - Du tror at jeg er en tyv, og jeg tror at du er en tyv og du tror at jeg er stor og stygg og sterk og vil slå deg, og jeg tror at du er stor og stygg og sterk og vil slå meg, og slik står vi langt langt fra hverandre og tenker dumme stygge tanker om hverandre og derfor roper jeg på deg nå, jeg roper så høyt jeg bare kan: KOM UT AV SKOGEN DA, KOM UT OG HILS PÅ MEG DA! Vil du ikke sier du? Tør du ikke sier du? Vil du at jeg skal komme til deg i stedet? Ja, da kommer jeg da. Nå kommer jeg!
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 27. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 27. september 2006 TIDEVANNET - av H.B.Stowe Når det blir trangt rundt deg, og alt går mot deg - inntil du synes du ikke holder ut et minutt lenger - da skal du aldri gi opp, for da er du nettopp på stedet og tiden der tidevannet snur.
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 27. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 27. september 2006 DEN UNIKE KROPPEN Det er du, ikke hjernen din som tenker. Det er du, ikke viljen din som handler. Det er du, ikke musklene dine som beveger deg. Det er du, ikke stemmen din som snakker. Det er du, ikke øynene dine som ser. Du er her og du er nær. Du er tenkende når du føler. Du er følende når du tenker. Du er mulighetene. Du er kroppen. Den unike, unike kroppen er du.
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 27. september 2006 Forfatter #7 Skrevet 27. september 2006 VÅG Å VÆRE - av Hans Olav Mørk Våg å være ærlig våg å være fri våg å føle det du gjør si det du vil si. Kanskje de som holder munn er reddere enn deg? Der hvor alt er gått i lås må noen åpne vei. Våg å være sårbar ingen er av stein. Våg å vise hvor du står, stå på egne bein. Sterk er den som ser seg om og velger veien selv. Kanskje de som gjør deg vondt er svakest likevel? Våg å være nykter Våg å leve nå. Syng, om det er det du vil - gråt litt om du må. Tiden er for kort til flukt, bruk den mens du kan. Noen trenger alt du er og at du er sann!
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 27. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 27. september 2006 OM JEG FIKK LEVE LIVET OM IGJEN - av Nadine Stair på sitt dødsleie - 85 år Om jeg fikk leve livet om igjen Jeg ville våge å gjøre flere feil neste gang Jeg ville slappe av og ta det rolig Jeg ville være mer gal enn jeg har vært i dette livet Jeg ville ta færre saker på alvor Jeg ville bestige flere fjell og svømme i flere elver Jeg ville spise mer is og mindre potet Jeg ville kanskje ha flere virkelige problemer, men færre innbilte For jeg er en av dem som lever fornuftig og klokt time etter time, dag etter dag Visst har jeg hatt mine øyeblikk, men om jeg fikk leve om igjen, ville jeg ha flere Jeg ville faktisk forsøke å ha bare nye øyeblikk, det ene etter det andre, i stedet for å planlegge så mange år i forveien, hver dag Jeg er ett av de mennesker som aldri drar noe sted uten å ta med termometer, varmeflaske, regnfrakk og fallskjerm Om jeg fikk leve livet om igjen, vil jeg reise med mindre bagasje Jeg ville begynne å gå barfot tidligere om våren og fortsette til sent på høsten Jeg ville danse mer Jeg ville kjøre mer karusell Jeg ville plukke mer blomster
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 27. september 2006 Forfatter #9 Skrevet 27. september 2006 TIL DEG - et dikt om selvfølelse av Virginia Satir Det er bare jeg som er meg. I hele verden finnes ingen andre som er nøyaktig lik meg. Det finnes mennesker som har noe likt meg, men ingen er satt sammen akkurat som meg. Derfor er alt som kommer fra meg ekte, og mitt, fordi det er jeg alene som velger det. Jeg eier alt ved meg - kroppen min, alt den gjør; forstanden, med alle tanker og ideer; mine øyne med bildene av alt det de beskuer; mine følelser, uansett hvilke - sinne, glede, skuffelse, kjærlighet, spenning; min munn og alle ordene som kommer ut av den, høflige, milde eller grove, sanne eller usanne; min stemme, skarp eller myk; og alle mine handlinger, enten de er rettet mot andre eller mot meg selv. Jeg eier mine fantasier, mine drømmer, mine forhåpninger, min frykt. Jeg eier alle mine seire, min framgang, alle mine fiaskoer og feiltrinn. Fordi jeg eier hele meg, kan jeg bli helt fortrolig med meg selv. Dermed kan jeg være glad i meg selv og være fullt og helt venner med meg selv. Da kan jeg gjøre det mulig for hele meg å arbeide til mitt eget beste. Jeg vet at det er sider ved meg selv som forvirrer meg, og andre sider som jeg ikke kjenner. Men så lenge jeg er vennlig og kjærlig stemt mot meg selv, kan jeg med mot og håp søke etter løsningene på gåtene, og etter måter å finne ut mere om meg selv på. Uansett hvordan jeg ser ut og høres ut, hva jeg enn sier eller gjør, og hva jeg enn tenker og føler i en bestemt situasjon er det meg. Dette er ekte og viser hvor jeg befinner meg akkurat da. Når jeg senere ser tilbake på hvordan jeg så ut eller
Karomamma Skrevet 27. september 2006 #10 Skrevet 27. september 2006 Så fint, tonetroll! Ble inspirert til å legge ut min favoritt: THE ROAD NOT TAKEN (Robert Frost) Two roads diverged in a yellow wood, And sorry I could not travel both And be one traveler, long I stood And looked down one as far as I could To where it bent in the undergrowth; Then took the other, as just as fair, And having perhaps the better claim, Because it was grassy and wanted wear; Though as for that the passing there Had worn them really about the same, And both that morning equally lay In leaves no step had trodden black. Oh, I kept the first for another day! Yet knowing how way leads on to way, I doubted if I should ever come back. I shall be telling this with a sigh Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I - I took the one less traveled by, And that has made all the difference.
Karomamma Skrevet 27. september 2006 #11 Skrevet 27. september 2006 Og så måtte jeg ta min norske favoritt også: Om respekt, vennskap og kanskje kjærlighet... ORD OVER GRIND (Haldis Moren Vesaas) Du går fram til mi inste grind, og eg går òg fram til di. Innanfor den er kvar av oss einsam, og det skal vi alltid bli. Aldri trenge seg lenger fram, var lova som gjalt oss to. Anten vi møttest tidt eller sjeldan var møtet tillit og ro. Står du der ikkje ein dag eg kjem felle det meg lett å snu når eg har stått litt og sett mot huset og tenkt på at der bur du. Så lenge eg veit du vil koma i blant som no over knastande grus og smile glad når du ser meg stå her, skal eg ha ein heim i mitt hus.
phantomet Skrevet 27. september 2006 #12 Skrevet 27. september 2006 Gabriellas sång.... Det är nu som livet är mitt Jag har fått en stund här på jorden Och min längtan har fört mig hit Det jag saknat och det jag fått Det är ändå vägen jag valt Min förtröstan långt bortom norden Som har visat en liten glimt Av den himmel jag aldrig nått Jag vill känna att jag lever All den tid jag har Ska jag leva som jag vill Jag vill känna att jag lever Veta att jag räcker till Jag har aldrig glömt vem jag var Jag har bara låtit det sova Kanske hade jag inget val Bara viljan att finnas kvar Jag vill leva lycklig för att jag är jag Kunna vara stark och fri Se hur natten går mot dag Jag är här och mitt liv är bara mitt Och den himmel jag trodde fanns Ska jag hitta där nånstans Jag vill känna att jag levt mitt liv
Attpåklatten :-)™ Skrevet 27. september 2006 #13 Skrevet 27. september 2006 Så utrolig masse det var her!!! Ikkje dytt:-) Gabriellas sång:-) og alle de andre diktene.....jeg elsker nemlig også dikt og er veldig glad i å lese og noen ganger skrive dem;-)
moffi Skrevet 27. september 2006 #14 Skrevet 27. september 2006 Fantastisk!!!!!! Et herlig knippe ordmalerier av følelser......masse fine, rare, snedige, deilige, underfundige, nysgjerrige, vemodige, engstelige, undrende følelser....
Espoir Skrevet 28. september 2006 #16 Skrevet 28. september 2006 DEN STERKESTE Den sterkeste er ikke han som leende sprenger målsnorens hvite bånd, ikke han som med flammende øyner tråkker på sin fiendes nakke. Den sterkeste er ikke han som med sine ord eller pensel binder tiden fast i evigheten. Ikke han som elsket av kvinnene vraker den skjønne og velger den skjønneste, eller han som i opphøyet resignasjon frivillig gir av kall på dette livs ting. Nei. ... Den sterkeste er han som er fratatt drømmene og som tror på dem. Han som atter og atter blir vraket og likevel kan elske. Den sterkeste er han som vet han er dømt til nederlag og bare nederlag og som enda vil strid. ja,han er den sterkeste for dagene og tingene og livet er ikke hans, men han eier lengselen. Inger Hagerup
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå