temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 27. september 2006 #1 Skrevet 27. september 2006 HJELPEKUNST - av Søren Kierkegaard Hvis det i sannhet skal lykkes å føre et menneske hen til et bestemt sted, må man først og fremst passe på å finne ham der hvor han er, og begynne der. Dette er hemmeligheten i all hjelpekunst. Enhver der ikke kan det, er selv i innbilning, når han mener å kunne hjelpe andre. For i sannhet å kunne hjelpe en annen, må jeg forstå mer enn han, men dog vel først og fremst forstå det, han forstår. Når jeg ikke gjør det, så hjelper min mer-forståelse han slett ikke. Vil jeg likevel gjøre min mer-forståelse gjeldende, så er det fordi jeg er forfengelig eller stolt, så jeg i grunnen i stede for å gagne han, egentlig vil beundres av han. Men all sann hjelpekunst begynner med en ydmykelse. Hjelperen må først ydmyke seg under den han vil hjelpe og derved forstå, at det å hjelpe ikke er å beherske, men det å tjene - at det å hjelpe ikke er å være den herskesykeste, men den tålmodigste -
Karomamma Skrevet 27. september 2006 #2 Skrevet 27. september 2006 En helt ordentlig filosof og en menneskekjenner, han godeste Kirkegaard. Se bare siste linja! Takk for påminnelsen, tonetroll
Reveenka Skrevet 27. september 2006 #3 Skrevet 27. september 2006 Denne skal jeg printe ut, og henge på veggen på pauserommet vårt når jeg kommer tilbake på jobb etter nyttår!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå