Gå til innhold

Klør i munnen - trøske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jenta mi på 3 mnd klør veldig i munnen om dagen, noen ganger virker hun helt desperat. Klør trøske? Hun har ganske tykt, hvitt belegg i munnen. De får vel ikke tenner så tidlig..?

Har prøvd q-tips og farris, belegget gikk ikke bort. Hun bare ville drikke farrisen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen kan begynne å klø for tenner veldig tidlig, men det kan gå laaaaang tid før de kommer, noen får tenner tidlig og noen er faktisk født med tenner.

Men det kan også være trøsken som plager henne. Jr klødde ikke, men han sleit med å spise når trøsken var som værst, det virket som om det var vondt å suge.

Vi fikk bort trøske ved å smøre tytebærnektar som vi kjøpte på helsekost på tungen hans etter hvert måltid. Trøsken var borte eter en uke ca.

Dersom du ammer kan det ofte være nødvendig å smøre på seg selv også, men det trengte ikke jeg. Og det er viktig å koke smokkene og flaskene. Dersom dette ikke hjelper heller kan du kontakte lege og få medisin.

Skrevet

Trøske kan klø. Uansett er det ikke uvanlig at babyer begynner å klø i munnen veldig tidlig.

Hvis hun har tykt hvitt belegg i munnen og farris ikke hjelper, synes jeg du skal ta en tur til legen og få resept på f.eks mycostatin for å ta det bort. Det kan være veldig ubehaglig for babyen å ha trøske.

Husk at du også må "smøre" inn puppen når du ammer, hvis ikke vil det bare smitte fra munn til pupp til munnen igjen. Hold også smokk etc rene i perioden for å unngå at det stadig smitter tilbake til munnen.

Vi hadde også trøske i lang tid, men ingenting av det vi fikk på resept fungerte, bare farris som jeg smurte på med en liten klut. Med q-tips fikk jeg ikke "skrubbet" slik som med en klut, uten at jeg skrubbet så hardt at hun ble sår.

Skrevet

Vår hadde trøske lang tid, og det kan jo være veldig ubehagelig for barnet. Hos oss hjalp ikke farris eller mycostatin. Men fikk anbefalt munnskyllevann Corsodyl (apoteket) av hs, som vi tok på en klut og "vasket" tunga med. Da ble vi endelig kvitt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...