Ane4barn Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 Da de andre barna var små, mener jeg å huske at jeg begynte med youghurt like før ettårsalder. På forrige barseltreff var det imdlertid ei som allerede hadde begynt med dette, og gutten hennes er 7 måneder. Jeg sa nå ingenting siden jeg tenkte praksis kanskje var endret siden nestminsten var liten, men hva gjør dere andre? Er det mange som har begynt med youghurt?
Tigergutt Skrevet 26. september 2006 #2 Skrevet 26. september 2006 Jeg har ikke begynt med youghurt, men lese om det her om dagen. Husker ikke helt hvor det var, men det sto ihvertfall at man kunne gi det fra 6 måneders alderen. De anbefalte kun å gi litt som dessert, siden det er mye sukker i youhurt.
pandabjørn Skrevet 26. september 2006 #3 Skrevet 26. september 2006 jeg har hørt fra 10 mnd jeg min gutt har fått noen skjeer nå og da og han blir 6 mnd til fredag
Tredjemann på vei :D Skrevet 26. september 2006 #4 Skrevet 26. september 2006 vet ikke hva som er "must" alder hos heslesøstre, men vi begynte da han var 9-9,5 mnd gammel. har siden den gang fått ett beger til lunsj hver dag og han har aldri vist tegn på å reagere på det, men nå skal det sies at han aldri har vært overfølsom mot noe han har spist da.
Medium fikk guttebass Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 I Spedbarnsboken (den alle får med hjem fra barsel) står det at de kan få fra 6 mnd. Gutten min har fått fra ca 6 mnd, og det går veldig bra.
Luca Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 Melkeprodukter bør ikke gis før ved 1-års alder, men youghurt kan man begynne å gi ved 10 mnd. Dette er de retningslinjer jeg har lest. Det er ikke riktig at det er mye sukker i youghurt som en over her sier, hvis man gir yoghurt naturell. Det spiser snuppa her på 2 år.
Tigergutt Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 Hei Luca! Jeg er ikke spesialtist på området, men kan bare sitere det som står ordrett i fra Spebarnsboken. Kosthold i fra seks måneder og til ettårsalderen: Syrnede melkeprodukter Selv om man ikke skal gi barnet kumelk før barnet er 12 måneder, kan man likevel gi barnet litt yoghurt eller surmelk........Yoghurt kan gis fra barnet er 6 måneder gammelt. Et par teskjeer per dag er nok. Fruktyoghurt inneholder mye sukker og bør kun gis i begrenset grad, som dessert........ Side 40 i spebarnboken.
Luca Skrevet 26. september 2006 #8 Skrevet 26. september 2006 Drar ikke i tvil det som står der, men forteller det jeg mener er retningslinjer på dette. Mener også at mange her inne også kommer med den 10-måneders på yoghurt. Grunnen til at jeg nevnte det med at det ikke (nødvendigvis) er sukker i yoghurt, er fordi de fleste tenker vanlig fruktyoghurt når de tenekr yoghurt til barn. Så derfor et tips bare, naturell som er sundt og godt:-)
Tigergutt Skrevet 26. september 2006 #9 Skrevet 26. september 2006 Er enig med deg ang yoghurt........jeg tenker automatisk på fruktyoghurt, og hadde ikke naturell i tankene engang! Greit å få litt innspill
Blomman Skrevet 26. september 2006 #10 Skrevet 26. september 2006 Retningslinjene fra sosial og helsedirektoratet sier yoghurt og syrnede melkeprodukter fra 10 mnd. i tillegg kan og melk brukes i matlaging og i pålegg fra 10 mnd. melk kan gis fra 12 mnd. Gis melk /melkeprodukter for tidlig er det fare for tarmblødninger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå