Gå til innhold

Bare jeg som ikke bruker babybilsete eller??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var innom et annet innlegg her, og da slo det meg at "alle" andre bruker bilsete til småen sin, så jeg lurte på om jeg virkelig er alene om å ikke bruke det?? Veslefrøkna mi er snart 8 mnd, og ligger i bagen til barnevogna med godkjent sikkerhetsnett over når vi er ute og kjører bil. Dette fungerer helt fint, og hun er blid og fornøyd der hun ligger. Også eldstefrøkna vår brukte bagen når vi kjørte bil, brukte den faktisk helt til hun var 1 år, uten protester eller problemer av noe slag. Hun var en lettvekter (og det samme er veslefrøkna vår), så det tok sin tid før hun nådde 9 kg som var nedre grense for barnebilsetet vi kjøpte. Tenkte at veslefrøkna skal overta setet hennes når hun når 9 kg, men det er nok en stund til. Vi har helt bevisst valgt å ikke bruke babybilsete, synes det ser så ubehagelig ut for babyen å likke sånn "kroket" som de ofte gjør i sånne stoler, særlig når det er lengre turer, etter min mening er det best for dem å få ligge, ihvertfall når de er helt nyfødte.. Får jeg pepper nå eller, eller er det flere som deler mitt syn eller har andre grunner? =0)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mente selvfølgelig ligge, ikke likke som jeg skrev her oppe, hehe... =0)

Skrevet

Grunnen til at alle bruker bilsete og ikke bag er at bag med sikkerhetsnett har blitt slaktet i alle nyere sikkerhetstester. I flere og flere land bli dette nå forbudt å bruke, Norge kommer nok etter snart de også.

Når det er sagt er jeg enig at det ser mer behaglig ut for babyen å ligge i bagen! I sete får de ikke strekt ut ryggen godt nok, derfor skal man ikke kjøre for lenge av gangen med baby i sete. Men ved en smell vil det helt klart være tryggest med sete!

Skrevet

Takk for svar - fikk noe å tenke på nå ja, for dette har jeg faktisk ikke tenkt over, ville bare at våre små skulle ha det best mulig¨på kjørerturer... Trodde bagen var ganske trygg, siden nettet vi bruker er godkjent og har forsterkninger på siden som gjør at bagen blir mer beskyttet. Har spurt helsesøster til råde ang. dette tidligere, og hun nevnte ikke noe spesielt om at bagen ikke ble anbefalt. Men kanskje vi skal gå over til stol litt før vi hadde tenkt likevel, for å være på den sikre siden...

Skrevet

Det finnes også noe som heter boxette der man har seler nede i bagen. Men jeg vet ikke øvre vekt for bruk av denne da.... Vi leigde en slik til eldstemann den første tiden..... på Babyshop på Ryen tror jeg - trallalla:o)

Skrevet

Lillegutt her brukte boxette de første 3 månedene. Så mye mer behagelig for en liten babykropp. :o)

Den boxetten jeg fikk låne gikk i hvertfall opp til 10 kg, men de er veldig korte, så det er nok bare en anvisning på hvor mye vekt den tåler. Gutten min var egentlig for lang allerede ved 3 mnds alder.

Etter det brukte vi sånn babystol, og nå har vi akkurat kjøpt ny, forovervendt Recarostol til han.

Jeg er glad for at han slipper det babysetet nå, hverken han eller jeg har likt å bruke det, hehe. :o)

Skrevet

tenk på hvordan baby vil flagre dersom dere krasjer??Ligger jo løst oppi bagen... uff ikke meningen å være stygg alså, men jeg ville aldri brukt bagnett igjen! Brukte det t il første, men trodde det ikke var lov lenger jeg? Bare ikke anbefalt da kanskje..?

Skrevet

Her er et spørsmål/svar fra Trygg Trafikk om akkurat det:

http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/?module=Articles;action=Article.publicOpen;ID=2261

En annen ting om den 9-kg-grensen. Vi har en lang slank gutt som vokste ut av babysetet sitt på lengden da han var 7 kg. De på butikken var veldig bestemt på at barna skulle sitte i babvsete til de var 9 kg. Vi undersøkte nærmere og fant for eksempel Acta Graco Duoflex XPT fra 5 mnd. og BeSafe iZi combi er godkjent fra 0-18 kg. Begge disse setene ble presentert som ”Fra 9 kg” i butikken, men det stemte altså ikke. (www.akta.se og www.hts.no). Vet ikke hvilket sete du har, men du kan jo ta en ekstra sjekk.

Skrevet

Takk for alle svar folkens! Og tusen takk til "anonym" over her for tips om Trygg trafikk og barneseter. Tror faktisk det neste jeg skal gjøre er å få med sambo'n og kjøpe sete til veslefrøkna vår også. (Er avhengig av han til det, for jeg kjører faktisk ikke bil selv.)

Skrevet

Uff, kunne ikke falt meg inn å bruke bag med sikkerhetsnett av samme grunn som jeg ikke ville kjøpt et forovervendt bilsete. I tilfelle ullfille, så kan du selv tenke deg hvordan det vil gå med en baby i en bag i bilen! Ikke uten grunn at bilstol er det anbefalte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...