Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en datter på 3 1/2 år som har et godt utviklet språk og ordforråd, men som fortsatt ikke har fått på plass den berømmelige r-en. Hun bruker 'j' istedenfor 'r', noe jeg tror er nokså vanlig. Hun klarer heller ikke å uttale kj-lyden og sj-lyden, som i 'sjø' og 'kjøre'. Har ikke stresset noe særlig med dette - regner med at det kommer etter hvert, men nå lurer jeg likevel på om noen har noen tips for hvordan vi kan øve på disse lydene.

Hun går i barnehage, og etter det jeg har observert, mestrer de andre barna på hennes alder r-lyden (dette er snakk om en liten familiebarnehage med fem barn under tre år og fem barn over tre år, der den eldste er fem). Jeg har snakket litt med de ansatte der om hvordan de jobber med språket, og da fikk jeg til svar at de nok ikke var så systematiske og bevisste som de kanskje burde være. Men de leser jo, og har masse rim og regler etc. I forb. med et par barn som begynte på skolen i høst, og som slet litt språklig, hadde de besøk av logoped.

Jeg er på ingen måte bekymret for at dette skal bli noe problem, og at hun vil slite lenge med disse lydene, men tenkte jeg kunne være litt i forkant og høre hvilke erfaringer andre har vedr. dette. Ved ett tilfelle hørte jeg et av barnehagebarna herme litt etter min datter i forb. med et ord hun ikke klarte å uttale riktig, uten at hun selv reagerte på det. Det var en av årsakene til at jeg ble litt mer oppmerksom på det.

Vi prøver å korrigere henne og fortelle hvordan hun skal uttale lydene, og hun prøver, men vi vil ikke mase for mye med det heller.

Er det noen som har tanker å dele om dette?

Det hadde forresten ikke vært så dumt med et eget språkforum, da jeg vil tro barn og språk er et tema mange er opptatt av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 2 døtre med det samme problemet hun eldste er nå 4,5 år og snakker fortsatt ikke helt "rent". Mye har løsnet de siste mnd, men det er fortsatt ting igjen. Vi var på 4 års kontroll og tok det opp. Vi fikk beskjed om at hun var helt normal. Vår 3 åring har de samme prate feilene, vet ikk e om det er innlært ved herming etter hun eldste eller ikke? Vi har korrigert hun eldste fra hun var ca 4 år. Ikke ofte for da kan de bli lei av å kritiseres hele tiden. Vi gjentok det hun sa på en litt " spørrende" måte.

Jeg vil ha på josa sole- Vil du ha på rosa kjole?

Jeg vet at de er litt sårt når andre barn hermer eller som jeg har opplevd med min 3 åring at hun sier ting og eldre barn gidder ikke å legge god vilja til for å skjønne hva hun sier, og bare svarer at jeg gidder ikke snakke med deg.

Hadde ikke stresset for mye med det enda. Hør hva de mener på 4 års kontrollen. Og jeg hadd nok kanskje spurt/bedt barnehagen om å bli litt mer bevisste på språk og språkutvikling.

Skrevet

Har en gutt på 8.5 år og ei jente på 4. Ingen av de har vært spesielt tidlig ute med å snakke reint, og vedr. eldstemann var det et tema siste året i barnehagen om han skulle henvises til logoped eller ikke. Det gikk seg imidlertid til, og han snakket reint ved skolestart, var imidlertid ikke r-lyden han var treg med, men mange andre lyder, og uttale. Nå er det på samme måten med 4-åringen, hun har begynt å si r innimellom, men slurver en del med uttlale ellers. I barnehagen vi bruker har de brukt noe som heter "språksprell" som jeg har opplevd som nyttig. De har benyttet seg av mye rim og regler, tulleprata, lekt seg med ord rett og slett! Det tror jeg nok kan hjelpe barna til å få øvd på pratinga. Dette er jo noe man kan gjøre hjemme også, lese bøker med rim og regler sammen med barna, leke rimeleker o.l. Er nok lurt å ikke fokusere for mye på det de sier feil iallfall, og heller gjenta ordet på riktig måte, og rose når de sier det riktig:)

Skrevet

Min eldste som nettopp ble 4 har heller ikke kunnet si r før nå i sommer. Da kom det helt av seg selv. Vi har ikke mast på ham eller rettet på ham. Han har snakket rent ellers så det har bare vært r som har manglet. Når sant skal sies så har han hatt en r-lyd, men ikke en ordentlig rulle r, mer en sånn er som voksne har som ikke kan si r.

Vi spurte litt i bhg om når han burde lære seg r (for vi var også litt bekymret) og de sa at det ikke var noe å bekymre seg for før i 5-6 års alderen. Dit har ditt barn langt igjen til, så jeg tror du bare skal se det hele an. Mest sannsynlig så sitter r'en der en dag helt av seg selv.

Skrevet

Tror du gjør rett i å ikke bekymre deg for mye/ikke gjøre for mye ut av det. Jeg mener å ha lest et sted et dersom ungen snakker "feil" (ikke nødvendigvis begrenset til r-lyd, men også gramatikk) kan man bare gjenta setningen/ordet med riktig uttale/ordstilling. Altså ikke si at det barnet sa var feil, bare gjenta det, men i rettet utgave.

I barnehagen hvor datteren vår går, er de fire barn som er født fra sist i juli til begynnelsen av september 2003, og jeg tror vår datter er den eneste som kan si r skikkelig. (Hun har tilgjengjeld bikket over, så det er en del r-er der det skulle ha vært l-lyd...)

Ellers var det bare et par dager fra hun ikke kunne si r i det hele tatt til det var overrrrrdrrrrrevne rrrrrulle-rrrrrerrrrr ved en hverrrr anledning. Så nårrr den kom, kom den forrrrrrrrt og sterrrrrkt. :-)

Hun hadde forøvrig følgende monolog på tre-årsdagen sin, som var noen dager etter at rrrr-en kom for alvor. "Jeg el tle ål. Neeeeiiii, det var tull, jeg eRRRRR tRRRRRe åRRRRRR" med et storrrt glis. Så hun var ihvertfall stolt når r-en satt. :-)

Ellers skal alle barnehager etterhvert begynne med tidlig registrering av språkutvikling etter et fast opplegg som heter TRAS. De bruker dette i vår barnhage, og jeg tror de synes det fungerer veldig bra da de får fanget opp avvik på et ganske tidlig tidspunkt.

http://www.statped.no/moduler/templates/Module_Overview.aspx?id=17783

er et tilfeldig (det første) treffet etter søk på TRAS på google.

Skrevet

Takk til alle for gode og seriøse svar! Ville bare si at jeg syns det er veldig mange flinke og kunnskapsrike mødre her, og det er flott at man på denne måten kan nyte godt av den kompetansen som fins hos hver enkelt. Ofte er vi jo mer "eksperter" enn ekspertene selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...