Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 har dere da babyen i bilsete? jeg syns det ser så fælt ut...de som har babyen i bilsete inne på sentrene osv... jeg har hatt datteren min en gang i bilsete inn i butikken..og det var når jeg skulle kjøpe brød...og hun sov..orket ikke vekke henne da..... men det er jo ikke bra for en liten baby å sitte mer enn maks 1 time i bilsete om gangen..så hvorfor da ha babyen i sete både til butikken, i butikken/på shopping på senteret og i bilen på vei hjem?? iallefall syns jeg det er rart når man drar på senteret for å handle... hvorfor har man barnevogn liksom?
Fru-mamma Skrevet 26. september 2006 #2 Skrevet 26. september 2006 Ogå er det da så tungt å dra på et bilsete...Ja, jeg skjønner...Putter det i en handlevogn...Jeg bruker vogn/babybjørn!
moo Skrevet 26. september 2006 #3 Skrevet 26. september 2006 Nei, personlig gjør jeg aldri det. Babyen blir tatt inn på armen eller i Mei Tai. Men de som du ser har kanskje kort reisevei og er bare innom senteret en liten tur, slik at babyen ikke sitter i bilstolen mer enn én time allikevel? Uansett, mistrives jeg med at folk skal bedømme andre foreldre utifra det de ser der og da, det kan være mange grunner til at folk velger slik de gjør.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #4 Skrevet 26. september 2006 Jeg har ikke brukt bilsete til butikken men jeg kan skjønne hvorfor man gjør det...hvor skal man legge tingene man handler? En kan jo ikke akkurat ha med både barnevogn å handlevogn... På kjøpesenter er en annen ting selvfølgelig...da er det jo bare å stappe ting under vogna...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 tror nok de har sittet der lenge når vognen er stappfull av forskjellige poser...er jo ikke stresså ta med barnevognen....ev bruke sånt sete som er på handlevognene... HI
pandabjørn Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 herregud hvorfor ser det så fælt ut å ha bilsete i handlevogna da?? heldigvis så er det ikke jeg som handlet matvarer det gjør sambo så jeg slipper å ta med han rundt der ! skal jeg til byen ta jeg med vogna selvfølgelig og tar posene under vogna eller i nettet...... men nå er gutten min 6 mnd snart og han sitter lengere enn 1 time i bilsete....ser ikke noe galt i det ) han tar ikke skade av det heller men du sikter kanskje til baby på 1-3 mnd eller no HI?? hvis jeg er ute å handler på feks kid da tar jeg han bare med i bilstolen har sett flere som gjør det da )
SALI-mor Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 Kanskje flaut å innrømme det, men vi HAR faktisk ikke bilstol til veslefrøkna vår, og ikke vil vi ha det heller... Hun er snart 8 mnd nå, og bruker bagen i barnevogna med sikkerhetsnett når vi kjører bil. Hun skal overta stolen til storesøster når hun runder blir ett år, tenkte vi, hun trives veldig godt med å ligge når vi kjører - jeg synes det ser ubehagelig ut å sitte sånn "kroket" i et babybilsete... Jaja, det var litt ut av sammenhengen det der.. Når vi er på butikken bruker jeg barnesetet i handlevogna eller triller vogn dersom vi ikke skal ha mye. Hva andre gjør er helt opp til dem. =0)
Mathoka Skrevet 26. september 2006 #8 Skrevet 26. september 2006 Noen ganger har jeg det. Vi har en kjøretur på ca fem min til butikken, så tar handelen ca ti min...dvs at han da sitter i ca 20 min, og er fornøyd...synes ikke det er noe galt i det... men i byen bruker jeg vogna!!!
Miiia Skrevet 26. september 2006 #9 Skrevet 26. september 2006 Jupp, har gjort det noen ganger ja.. Synes ikke det er så big deal, på de handlevognene for små barn er det jo slike seter som minner om bilstoler, men de er mye mindre.. Men bruker mest vogna og nå har hu blitt så stor at hu sitter i det "innebygde" sete på handevogna=p=)
mamo82 *2 jenter* Skrevet 26. september 2006 #10 Skrevet 26. september 2006 Jeg har henne i bilsetet når jeg skal innom å handle dagligvarer. Har en sånn trille fra Graco som bilsetet passer nedi. Bruker dessuten aldri mer enn 15-20 minutter på å handle dagligvarer heller, da! Neppe mange som går inne på Rema i timevis.. Når jeg er i byen på shopping har jeg henne derimot alltid i barnevogna, for da kan det jo fort bli at man er i byen etpar timer og det er altfor lenge for ungen å sitte i bilstolen.
Gjest Skrevet 26. september 2006 #11 Skrevet 26. september 2006 Jeg bruker barnevognen når vi er ute og handler
Sessa ruger igjen... Skrevet 26. september 2006 #12 Skrevet 26. september 2006 Jeg kan skjønne at du reagerer på dette, men jeg tror nok ikke det er så farlig som man hører at babyen sitter i et slikt sete over lenger tid. Det finnes jo barnevogner der bilsetet utgjør "kurven" barnet sitter i, burde ikke disse vognene i så fall være forbudt i og med at de oppfordere foreldrene til å la babyen sitte lenge i setet. Selv tar jeg med setet hvis jeg bare skal handle små ting i matbutikken. Det er mye mer styr å ta henne ut av setet, opp i vogna... Dessuten er jo setene på handlevognene ikke så langt unna bilsetene i utformingen. Jeg har faktisk latt henne sove i bilsetet en time etter at vi kom hjem fra handletur en gang. Hun hadde sovnet i setet i bilen og pleier å våkne ganske fort når hun merker at hun ikke er i bilen lenger så jeg tenkte hun kunne sitte der til hun våknet... Det gjorde hun altså ikke før etter 1 time - og da var hun så blid og fornøyd. Tror babyene tåler mer enn vi tror, de har jo tross alt ligget i mange merkelige positurer i magen. Så lenge man gjør alt med måte og ser an hvor sterk ens egen baby er så tror jeg ikke man gjør noe galt.
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 26. september 2006 #13 Skrevet 26. september 2006 Gjør det jeg, men tar bare 3 min til butikken da! Har jo også kalæsj på bilstolen, han er ikke så glad i det sterke lyset inne på butikken, så syns det er supert jeg! :-)
@nemone Skrevet 26. september 2006 #14 Skrevet 26. september 2006 Heisann, Kan godt være meg du har sett med bilsete, jeg bruker bilsetet i shoppingtrilla (Akta Graco - helt genialt spør du meg...) - slipper å vekke frøken, hun sitter helt fint og kan se hva som skjer. Tar ikke med den blytunge vogna bare for en tur på shoppingsenteret når jeg kjører bil, shoppingtrilla veier 7 kg og slås opp/ned med en hånd - mye bedre enn den 18 kg tunge vogna vi har.... De kan sitte 1 1/2 - 2 timer i strekk i stolen fra de er nyfødte (sa de på sykehuset (AHUS i mars) iallfall) - så pause - så sitte igjen - du ser jo også på de når de er slitne. Her må folk gjøre som de føler er riktig for seg og sitt barn - ungene tar ikke skade av å sitte i bilstolen såfremt det ikke er timesvis i strekk - det er slutt på at de bare skal sitte i 10 minutter av gangen heldigvis - har snakket både med fysioterapeut og jordmor på AHUS om det. Så her brukes bilstolen i trilla uten dårlig samvittighet.
hubbabubba Skrevet 26. september 2006 #15 Skrevet 26. september 2006 Jeg leste et innlegg fra en lege for en stund siden (husker ikke hvor det var) ang bilstol. Han kunne bekrefte at det ikke er dokumenterte tillfeller hvor små barn har tatt skade av å sitte i bilstol over flere timer. Alle bilbarnestoler er kontrollert og godkjent av norske myndigheter, bilstoler til småbarn har som oftes ikke brå knekk i ryggen, slik at barnet ligger mer enn det sitter. Når det gjelder barn og bil burde alltid sikkerheten komme først, dette med tanke på de som bruker bag i bilen. Det anbefales ikke å ha baby i bag i bilen, ved en kollisjon er babyen løs i bagen selv om bagen i seg selv er festet i bilen. Tenk på en kollisjon fra siden, da vil babyens hode treffe oppe i bagen, det kan få fatale følger. I en barnestol er babyen godt festet i stolen. En anbefaling til alle er å skjekke at bilstolen er korrekt festet i bilen. Tut og kjør!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå