Nilla :-) jenter 05/07 Skrevet 26. september 2006 #1 Skrevet 26. september 2006 Min datter (16 mnd) har blitt bitt 2 ganger i ansiktet i løpet av 4 uker. Det har heldigvis ikke gått hull på huden, men nummeret før. Det har vært sykdom hos personalet og de har vel ikke helt strukket til.. Allikevel skal ikke dette gå utover in datter. Skjønner at biting kan forekomme, men nå vet de at denne gutten (litt over 2 år) er en "biter" og de bør vel da også ta forhåndsregler. Noen med erfaring her? Skal på foreldremøte i dag og har lyst til å ta dette opp.
beri Skrevet 26. september 2006 #2 Skrevet 26. september 2006 min gutt ble bitt på nesen...skikkelig merke, men det er jo slikt man må regne med. HAn biter iblant han og. Er det noe å ta opp da? Biter sikkert dattera di også
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #3 Skrevet 26. september 2006 Enig med beri. Alle barn biter. Slikt må man regne med hvis man skal ha barn i bhg!
Nilla :-) jenter 05/07 Skrevet 26. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 26. september 2006 Det er ikke ok at hun blir bitt, av samme gutt. Og nei.. Hun biter ikke enda. De aller fleste gjør vel det en eller annen gang, men personalet får følge med.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 Så da mener du at personalet skal passe på at ingen blir bitt? Er du helt dum??Hvordan skal de greie det da? Passe på helt tida? Er du helt urealistisk?Stakkars personal som har deg som mor.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 Og hvordan vet du at datteren din aldri biter?Oj,oj,oj, du er kravstor.
Nilla :-) jenter 05/07 Skrevet 26. september 2006 Forfatter #7 Skrevet 26. september 2006 Diskusjonen landet kjapt på ett lavt nivå her!! Jeg sier ikke at datteren min ikke kommer til å bite, men personalet kan følge litt med og ha lovpålagt personale på jobb !
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #8 Skrevet 26. september 2006 Hvordan vet du at de ikke følger med da?
Nilla :-) jenter 05/07 Skrevet 26. september 2006 Forfatter #9 Skrevet 26. september 2006 Fordi de til tider har vært 2 på jobb med 14 barn, som er lovstridig. De kan umulig rekke over alle.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #10 Skrevet 26. september 2006 For å være særiøs: det var lite voksne. Men der min går er de flere voksne, men barn biter fort- og det er ikke mulig å passe på dem hele tida. Ville ikke tatt det opp på møte, trist for de foreldrene som har barn som biter.
Nilla :-) jenter 05/07 Skrevet 26. september 2006 Forfatter #11 Skrevet 26. september 2006 Enig! Hadde ikke tenkt til å ta det opp høyt men med faglig leder i etterkant. Er ikke ute etter å ta noen, bare fint om de kan være litt ekstra oppmerksomme (personalet). Forstår at biting forekommer og neste gang er det kanskje min datter..
Aga:-) Skrevet 26. september 2006 #12 Skrevet 26. september 2006 Det med biting er ikke lett. Barna har jo ennå ikke et språk som kan hjelpe dem i alle situasjoner, så da tyr en gjerne til andre metoder for å si fra... Har også hentet sønnen min med store bitemerker, og det er jo utrolig leit. Hvis dette er noe som gjentar seg over lang tid fra samme barn, er jeg helt enig med deg at personalet må sette inn tiltak som kan hjelpe på situasjonen. En annen ting: For noen frekke og ekle svar du fikk fra anonym, trist at dette også er et forum hvor saklighetsnivået til stadighet er på et lavmål.
Nilla :-) jenter 05/07 Skrevet 26. september 2006 Forfatter #13 Skrevet 26. september 2006 Takk for seriøst svar :-)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #14 Skrevet 26. september 2006 min datter var fæl til å lugge og det var personlaet obs på faktisk.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 26. september 2006 #15 Skrevet 26. september 2006 Har ei venninne som er ped.leder i barnehage og som opplevde det samme med sin sønn (han som ble bitt altså). Ble bitt av samme jente 2-3 ganger i løpet av et par mnd, og han ble skikkelig redd hun som bet. Hun bet også flere andre barn, og ofte uten foranledning. Tror ofte det er kommunikasjon som gjør at barn biter - i mangel på måter å uttrykke seg på. Og om dette er et problem med denne spesielle gutten så syns jeg dette er noe personalet burde ta opp med guttens foreldre på foreldresamtale. De som er pedagoger har jo sannsynligvis tips til hva man kan prøve for å få barnet til å si hva som plager i stedet for å bli fysisk med andre. Jeg syns absolutt du kan ta det opp - ikke i en kjeftetone, men mer samarbeidsvillig.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #16 Skrevet 26. september 2006 Jeg er ped leder på småbarnsavdeling og har opplevd dette maaaaange ganger. Det som er, er at selv om personalet er oppmerksomme på at et barn biter, så er ikke dette noe hinder for at det skjer om og om og om igjen. De er kjappe i vendingene disse små, og biting skjer i alle slags situasjoner. Jeg har vært med på at noen barn strir så med dette at vi har vært nødt til å sette frimerke på h*n. Men selv da, er det nok at man ser bort i 2 sekunder, så sitter h*n i kinnet på en annen. Forstår at du synes dette er leit, men de gjør nok alt de kan for at det ikke skal skje
Maud Skrevet 26. september 2006 #17 Skrevet 26. september 2006 Dette er vanskelig! Du som mor har rett til å kreve av barnehagen at de gjør alt de kan for å forhindre at datteren din blir bitt. Dessverre er det vanskelig å forhindre, men du som mor må få opplevelsen av at de tar det på alvor. Foreldrene til den andre gutten har også rett til å oppleve at han blir tatt på alvor som noe mer og annet enn en "biter". Han kan derfor ikke isoleres fra gruppa hele tiden, det lærer han ingen ting av. Han er en liten gutt som dessverre gjør noe mange andre barn gjør i perioder. Synes ikke du skal ta det opp på foreldremøte, verken i møtet felles med alle eller i etterkant av møtet. I selve møtet vil foreldrene til gutten oppleve å bli hengt ut som foreldrene til den fæle gutten og de vil neppe reagere konstruktivt i en slik situasjon. Når møtet er slutt, vil de voksne hjem og dere får ikke snakket ordentlig om det. Når du henter i dag sier du til personalet at du har behov for et møte om bitingen. Det møtet bør dere få til raskt slik at du som mor kan føle deg tryggere på at det er greit å levere datteren din i barnehagen.
Nilla :-) jenter 05/07 Skrevet 26. september 2006 Forfatter #18 Skrevet 26. september 2006 God ide! Som nevnt over er jeg ikke ute etter å ta noen. Bare at de kan være litt ekstra på vakt. Og at jeg bli tatt alvorlig.
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 26. september 2006 #19 Skrevet 26. september 2006 For noen ekle folk det er som svarer deg her inne. Hadde det vært gutten min som ble bitt eller som hadde biti ville jeg tatt det opp med personale. Er enig at sånt ikke skal tas på foreldremøte. Er sikkert veldig vondt for de foreldrene som opplever å ha en som biter også. Men personale må gjøre alt for å forhindre biting. Regner med de har erfaringer fra sånt før. Ville tatt det opp med førskole lærer.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #20 Skrevet 26. september 2006 Heisann.... Jeg sliter med det motsatte jeg da...i bhg er det min gutt som har vært fæl til å bite...han var 15 mnd i går og i perioder så biter han veldig på barna i bhg,de får skikkelige merker stakkars....jeg blir helt paff og vet lissom ikke hva jeg skal gjøre...men har en god dialog med personalet i bhg om at de skal se litt ekstra etter han og ta fatt i det når det skjer.Jeg får høre at han ikke er den eneste som gjør dette,heldigvis for meg..hehe!Men for sønnen min er det en måte å få kontakt på...han skal kose barna men så tar han armene rundt og biter til istedet,tror ikke han skjønner at det gjør vondt når han biter.Jeg har ihvertfall hørt av de fleste at det er en periode og de fleste barn har den perioden....men det går av seg selv... Men tenker på den gutten som er litt over 2 år som biter datteren din......Han burde begynne å forstå snart at det ikke er fint å bite....men hvordan de jobber med det vet jo ikke jeg da...men hvis jeg var deg ville jeg nok pratet med personalet litt å bare spurt om de har et lite øye på han gutten,å hvis de ikke har det om de kan gjøre det....hvis han har biti flere unger så burde de allerede følge mere med på han!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå