trillemamma Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Nå har Lillegutt blitt såpass stor at det begynner å bli naturlig med fritidsaktiviteter. Det siste store nå er "ninjatrening" Ninjatreningen fører også med seg et voldsomt tidspress. Enkelte dager er jeg hjemme fra jobb kl. 16.45. Treningen begynner kl. 17. Da sier det seg selv at det blir ikke middag den dagen. Jeg har ikke engang tid til å gå hjem for å hente treningstøyet. (takk familie, for at dere henter Lillegutt på skolen og gir han middag) Også er det vanntilvenningskurset. Det begynner kl. 18, så her har vi tid til å spise en kjapp middag. Her kommer besta og henter oss, for at jeg skal kunne få Lillegutt i seng i rimelig tid. (igjen, takk familie) Jeg snakket med en kollega. Hun har en venninne som er alene med to små. Hun jobber ikke og går ikke på skole. Hun får utbetalt 17 000,- i måneden. Det er jo på linje med meg, men jeg er i full jobb. Jeg jobber 100 %, er nesten konstant sliten. Jeg sliter med en evig dårlig samvittighet for å ikke ha nok tid til å ta meg av gutten min, mens mange andre alenemødre får utbetalt like mye penger fra sosialkontoret og trygdekontoret som jeg får for å jobbe. Ja, jeg skal slutte å jobbe, så jeg får tid til å ta meg av gutten min.
winneboo Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 Jeg gruer meg selv til jeg skal begynne på skole neste høst. Må reise kl 06 om morgenen å er hjemme ca kl 17. Vil heller være hjemme med vesla(hun er da 2år når jeg begynner) men må jo ha en utdannelse å skal jeg ha råd til den så må jeg begynne innen hun er 3år. Det er surt og vondt men sånn er det bare. Vi trenger penger for å ta vare på barna våre.
Gjest marie-s Skrevet 25. september 2006 #3 Skrevet 25. september 2006 Vet du, jeg synes du er flink som får denne kabel til å gå opp jeg. Klapp deg selv litt på skuldren av og til og fortell deg selv hvor flink du er samtidig som du faktisk viser sønnen din at det er bra å jobbe. Jeg er også såpass heldig at jeg har hjelp av og til med min sønn og tror faktisk jeg ikke at jeg hadde klart meg uten, og jeg vet han har det veldig bra der og at han dette gir han flere voksene han kan stole på rundt seg.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #4 Skrevet 26. september 2006 I en liten periode får man utbetalt så mye som du nevner - men det er bare ett års tid. Det er ikke penger fra sosialkontoret- men de samme trygde rettighetene som alle andre har, Forstår at det er tøft -men hva skal man gjøre da? skal ha penger nok til å følge dem opp/ ta dem med på aktiviteter uansett.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 For det første, du må begrense de aktivitetene din sønn er med på om du ikke klarer å følge opp. Selv har jeg to barn, de har en aktivitet hver og det følger også med dugnader, kamper, etc. På alle disse tingene må jeg ha med to barn, har nemlig ingen som kan stille opp som barnevakt på disse tidene. Og 17 000 utbetalt i måneden om du har full jobb og inkludert alt? Da tjener du rett og slett for lite og bør se deg om etter en annen jobb.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 Du siste anonyme her. Hva mener du med at denne damen tjener for lite? Er det ikke en ganske vanlig utbetaling dette her da?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 Nå er ikke jeg den anonyme som skrev det over. Hvis HI er alene med barn, jobber full tid og har den inntekten ville jeg vel si at hun kanskje får litt lite utbetalt. For det første får hun jo skattelette, det vil si søke om skatteklasse 2. Det utgjør en del i måneden, i hvertfall for min del (rundt 3.000,- i mnd) For det andre kan hun som alle andre enslige (hvis hun da ikke har brukt det opp tidligere) søke om OS (overgansstønad). Dette kan hun få i 3 år. Hvis man har en inntekt som er lavere enn, tror det var 318.000,- (sjekk med Trygdekontoret der du bor) og alene har man krav på slik stønad. Man får da redusert OS i forhold til hvor mye du tjener. Har ei venninne som nå i permisjonstiden har en lønn på rundt 210.000,- og hun får vel rundt 1000-1200 i mnd. Full OS er ca 9.300,-
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #8 Skrevet 26. september 2006 Jeg er den anonyme som først påpekte at det er lav inntekt. 940 i barnebidrag (forskudd) og barnetrygd for 2 1940, det blir 2 880, dvs. utbetalt ca. 14 200 i lønn. Som enslig skal du ha skatteklasse 2. Det gir en fordel i underkant av 1000 kroner i måneden. Men såpass lav inntekt og utgifter til seg og sønnen kvalifiserer hun nok for skattenedsettelse også. Men likevel. Uten fradrag skulle ikke skatten med en slik lønn overstige 20-25 %. Så ja da ER det dårlig lønn. Og kanskje hun mente at i disse 17 000 er det stønad til barnetilsyn også?
trillemamma Skrevet 27. september 2006 Forfatter #9 Skrevet 27. september 2006 Hei alle dere. De 17 000,- er lønn, etter skatt. Stønader kommer utenom. Jeg er sånn egentlig fornøyd med lønningen, men jeg har veldig lyst på en skikkelig bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå