Sjokoholikern Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Hvordan i all verden kan jeg klare det? Han bruker ikke smokk, bare biter på den og leker med den... Han klarer å drikke av flaske, men når han må opp å rapes (han må få opp lufta ellers blir det skriking) nekter han å slå seg til ro igjen etterpå, da er det bare puppen som funker. og han blir så sint at han mister pusten! så jeg tør ikke annet enn å gi han pupp. Han sovner i vogna ute på langtur, og i bilen, men bortsett fra det MÅ han ha puppen for å sovne. han trenger ikke nødvendigvis drikke av den, bare sutte litt på den og han sovner iløpet av et par sekunder. Noen som vil dele sine erfaringer eller har noen gode råd? Det hadde jo vært greit å kunne la pappan legge han en kveld i ny og ne, hvis jeg hadde hatt lyst til å besøke en venninne eller no...
monztah Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 Hei! Måtte bare svare, fordi jeg har hatt / har akkurat det samme "problemet" selv. Snuppa vår på 4 måneder har sovnet ved puppen helt siden hun ble født, og det har bare blitt vanskeligere og vanskeligere å legge henne ned i vogna/seng etterpå etterhvert. Roer seg jo ikke uten pupp hvis hun våkner til heller, så det blir litt slitsomt om natten. (Det vil si, hun kan som din gutt også sovne i bil og vogn i ny og ne.) Nå har pappaen og jeg begynt med "puppe-avvenning" når hun skal sove, begynte igår. Vi tenkte som deg, at det er fint om pappaen kan legge henne, samt at det jo blir slitsomt for oss alle når jeg MÅ være tilstede når hun skal sove. Om ikke nå, så i hvertfall fremover! Dette gjorde vi igår og idag: Jeg ammer henne til hun blir trøtt, og når jeg er sikker på at hun ikke spiser lenger (bare koser seg) så tar pappaen med henne til sengen hennes. Da våkner hun jo til, og begynner å hyle. Hun er jo selvfølgelig ukomfortabel med å bli tatt fra sin kjære pupp! ;-) Jeg tar med meg mobilen og drar på biltur (evt besøker venninne), og pappaen ringer når hun sover. Igår sovnet hun ikke i senga, men han tok henne med foran TV:en, og etter et kvarter sovnet hun i armene hans og han kunne legge henne i senga. I dag lot han henne ligge i senga, mens han spilte beroligende musikk på bærbar pc ved siden av henne. Han strøk over henne og prøvde å roe henne, og etterhvert sovnet hun da. Puh! (Fint å ha en tålmodig barnefar da!) På dagtid idag var bare jeg hjemme, og det var utrolig fristende å la henne sovne ved puppen igjen, siden det "funker" så bra...Men det jeg gjorde var at jeg la henne i vogna med en gang hun sovnet til ved puppen, og da våknet hun jo til og begynte å sutre. Da kjørte jeg igang klassisk musikk på lav volum på pc:en som jeg hadde satt ved siden av vogna. Og så rugget jeg litt på vogna. Og utrolig nok sovnet hun etter et lite minutt! Vi har merket at hun roer seg lettere med musikk, og spesielt stykket "Air" av Bach...;-). Kanskje noe å prøve med din gutt? Ellers har jeg en bæresele som hun liker å sitte i, og av og til sovner i, så jeg hadde tenkt å ta henne med på tur hvis ikke noe annet funker. Målet vårt har i første rekke vært å få henne til å sovne andre steder enn ved puppen, så får heller alle andre metoder være tillatt. Jeg tenker som så at dette kommer til å bli bedre for oss alle. Det er jo tross alt hele familien som skal trives med løsningene - ikke bare babyen! Babyer er veldig tilpasningsdyktige hvis man bare gir de litt tid. Lykke til, og fortell gjerne hvordan det går med avvenningen! :-)
Northernlights Skrevet 25. september 2006 #3 Skrevet 25. september 2006 Samme problemet her i huset...og han er hele 11 mnd. Sitter derfor akkurat nå på stua, så pappsen kan få poden til å sovne.Det er litt lettere når gutten hverken ser eller hører meg.
Sjokoholikern Skrevet 26. september 2006 Forfatter #4 Skrevet 26. september 2006 Pappan til lillegutt er verdens mest utolmodige mann. vi prøvde i går å la pappan legge han, men lillegutt hylskreik til han nesten mista pusten... etter fem min gav han opp, og jeg kom løpende med puppen, den er jo alltid den beste trøsten hans! Men som du sier så vil nok babyen klare å sovne uten pupp etterhvert, sålenge han føler seg trygg. Vi må bare gjøre vårt beste, være tolmodige og ikke gi etter... men det er ikke alltid like lett! Tusen takk for at du tok deg tid til å dele din erfaring med meg, det gir meg mere mot til å holde på når jeg vet andre har klart det! =)
monztah Skrevet 27. september 2006 #5 Skrevet 27. september 2006 Hei igjen! He he, skjønner godt hva du mener med å komme løpende med puppen - jeg gjorde nøyaktig det samme igår (3. kvelden) når snuppa egentlig hadde sovnet fint men våknet opp og faren skulle roe henne. Jeg var nemlig bekymret for at hun hadde fått for lite mat....(sånne er vi bare, vi mødre, det er naturstridig å forlate vår skrikende baby ;-). Pappaen ga meg et olmt blikk, og jeg lusket litt skamfull ut igjen! Snuppa ville jo bare ha trøstepupp! Sovnet for øvrig 5 minutt etterpå... Kan du ikke ta deg en tur ut så du ikke KAN komme løpende med puppen? Og tenk på at INGEN unger har dødd av å skrike. Det pleier jeg å tenke når hun skriker så hun mister pusten omtrent. Det er forferdelig der og da, men VIRKELIG for en god sak + bedre for dere alle etterhvert. Som sagt, lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå