Gå til innhold

Hjertesukk ang dagmamma vs familiebarnehager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet en dagmamma, men ikke bestemt oss helt ennå.

Selv begynner jeg på skolen 6. november. Poden vil være 11 mnd når han da begynner hos dagmamma i beg av november.

Men det blir jo usannsynlig dyrt! Vi må altså gå to mnd og betale full pris UTEN kontantstøtte! Dette er jo nesten hele husleia vår, i TO måneder!

Hun jobber hvitt, virket helt super (hadde mange referanser og tre barn selv på 6, 8 og 18, og har jobbet flere år i barnehage). Men hun tar 6000 per måned. Da er tre måltider inkludert. Hun har to på halvannet år, og får en til snart- eldre enn babyen vår-siden hun kun vil ha et barn som ikke kan gå, pluss eventuelt gutten vår.

Venninnen min har fått plass i familiebarnehage. De måtte "kjøpe" seg plass, de fikk plassen i september, men jenta deres (også født i des 2005) fikk ikke begynne før tre måneder senere, ettersom de ikke tar i mot barn under et år. De måtte da betale for tre måneder for å holde av plassen, 2500,- x 3.

Det jeg ikke skjønner er: hvorfor får familiebarnehagen i dette tilfellet kontantstøtten, eller for å si det på en annen måte- hvorfor må ikke venninnen min betale full pris (2500,- + kontantstøtten) mens jeg må det?

Vil jo ikke at venninnen min skulle måtte betale dette, men fatter ikke hvorfor jeg må det kun fordi jeg skal ha dagmamma og ikke familiebarnehage. Synes det er vannvittig urettferdig!

Vi bor i Oslo (som ufattelig MANGE andre barnefamilier). I morgen skal jeg oppsøke de familiebarnehager jeg har søkt på, men ikke fått noe svar ifra. Kanskje vil det være mulig å smiske til seg en plass??

Huff, det er ikke lett.Jeg trodde jo at alt var i boks nå, men skjønner jo at det er det ikke. Kan liksom ikke be dagmammaen senke prisen i to måneder, hun har et liv og regninger hun og.

Sukk fra me

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom din venninde har barnet sitt i familiebarnehage, så vil hun ikke få noen kontantstøtte, mens du som bruker dagmamma får det. Dere vil derfor betale det samme fra egne lomme. Alle barnehager mottar støtte fra staten, samme hvilken driftsform de har og derfor mister man kontantstøtten når man får plass der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...