Sara's mamma Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Har begynt å prøve med grøt til lille tulla på 4,5 mnd(for en uke siden) men hu synes ikke det er godt!!!Brekker seg og spytter det aller meste ut igjen...Har prøvd to forskjellige typer... Bare lurer...Hvor lenge skal jeg drive på å prøve?Er jo ikke sikkert hu liker det...Noen som har like erfaringer eller gode råd? Takk
Sjokoholikern Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 Ligger hun på en god vekt? eller trenger hun mere mat? du trenger kanskje ikke gi henne grøt enda, vent noen uker til og prøv igjen, så kanskje hun liker det bedre. gutten min spiser kun grøt når han er supersulten, så jeg må regulere måltidet til når han vil ha. det tok nesten to mnd fra første gang han fikk et par t-skjeer (ved 5mnd alder) til han ville ha en hel porsjon. og prøv med most banan oppå grøten, så sklir det nok rett ned ;-)
Sjokoholikern Skrevet 25. september 2006 #3 Skrevet 25. september 2006 og gutten vår brekker seg hver gang han får smake på noe nytt, men så liker han det likevel =) sikkert en like stor overraskelse hver gang, tenk så spennende det er å få prøve så mange nye smaker!
Lilleh Skrevet 25. september 2006 #4 Skrevet 25. september 2006 Kan hende forklaringa ligger her, i forhold til umodenhet/svelging.. http://www.dinbaby.com/forum/thread/6414720 Alternativet er å legge vekk grøten for en stund og prøve igjen senere, men det er vel dumt om dere har begynt med grøt fordi hun ikke legger nok på seg.. Eller så kan du jo prøve å blande ut grøten tynt til velling, kanskje det blir lettere å svelge, og hun blir vant med smaken.. Tror det er ganske vanlig at de spytter ut igjen de første grøtskjeene, fordi de ikke helt vet hvordan tunga fungerer Prøv forskjellige smaker kanskje.. ? Bland med fruktpurè.. ?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #5 Skrevet 25. september 2006 Vi har også slitt med grøt-tilvenning... Siden du begynner allerede når tulla di er 4,5 måned, regner jeg med at det er fordi hun trenger det (lav vekt el.l). Her er noen tips: - vent et par dager, og prøv igjen. Har du ikke begynt fordi tulla trenge rmer mat, men fordi du har lyst el.l; vent lenger. Du kan evt prøve med grønnsaksmos (gulrot el. potet f.eks). - prøv noen forskjellige grøttyper, men ikke for mange. Tulla kan bare bli enda mer avvisende hvis hun stadig får nye smaker... - en av grøttypene du har prøvd, er vel med melk? For noen kan det hjelpe, siden de kjenner igjen smaken (spilte ingen rolle for snuppa mi) - prøv ulik konsistens, gjerne veldig tynn (det er ofte lettere å venne seg til) - tilsett evt litt banan el. pærepure - noen babyer liker grøten litt kald, andre lunken/varm - har du forsøkt ulike tidspunkt på dagen? Før/etter mm-måltid? - uansett: ikke press henne! Husk at hun bare er vant til melk, både smak og konsistens er helt annerledes enn det hun har smakt til nå! Det er ikke uvanlig at maten kommer ut igjen - hun vet jo ikke hva hun skal gjøre med den, å svelge fast føde er ukjent for henne...Mange bruker minst 2-3 uker på å få babyen til å beholde 1-2 teskjeer (men man hører gjerne bare om de som spiser halv eller full porsjon etter 2 uker! :-) ). Så: vær tålmodig, det kan ta tid! Etter 1,5 måned uten resultat, gikk vi over til grønnsaksmos, og det har gått helt fint! Nå sluker hun mos, om noen dager forsøker vi med grøt igjen... Ikke gi opp - plutselig "løsner" det (lett å si, synes selv ikke det var gøy eller til noen hjelp å høre dette da vi strevde, men det er jo sant... Dattera til ei venninne av meg ville f.eks ikke ha grøt før hun var 10 mnd, hun bare skrek før plutselig en dag... Det er sjelden de er så "sta", men babyen elsket brød! For tulla di er det imidlertid for tidlig å prøve med dette, du må vente noen måneder..). Tildes mamma
Sina73 Skrevet 25. september 2006 #6 Skrevet 25. september 2006 Å svare etter Tildes mamma blir som å hoppe etter Virkola..... Jeg måtte prøve forskjellige typer før jeg fant en han ville ha. Har gitt han grøt i ca 2 uker, men fremdeles blir det bare noen få t-skjeer til ett måltid og det er ikke hver dag jeg gir han det.
Libido- Skrevet 25. september 2006 #7 Skrevet 25. september 2006 Vi prøvde med grøt når han var nesten 3 mnd og 3,5 mnd. men ble urolig av det, så jeg regner med det var magen som syntes det var for tidlig. Nu er han 4 mnd og får fruktmos fra nestle hver kveld. Eple og mango. Det er faktisk litt surt og med veldig mye smak, første gangen ble det en del "sur" grimaser men nu spiser han godt og koser seg med det hver kveld. Prøv fruktmos i stede for grøt, kanskje det blir lettere med grøten senere.
Sara's mamma Skrevet 26. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 26. september 2006 takk for svar har bestemt meg for å vente litt og så prøve igjen... Hu ligger på en grei vekt, men er stor jente og krever mye mat, når hu begynte å bli urolig på kvelden tenkte jeg kanskje at grøt var bedre enn erstatning...Har prøvd å øke i noen dager nå, og så får hun heller få litt erstatning innimellom om kveldene når hun trenger det... Er ikke så greit å finne ut av bestandig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå