Gå til innhold

Er jeg urimelig? (ang. fars bruk av permisjonen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal dele permisjonen ca 50-50. Jeg går tilbake i jobb når poden er ca 7,5mnd, og da skal far ha 5 mnds permisjon. Han sier han vil plassere babyen hos foreldrene sine innimellom slik at han kan dra til fjells for å stå på ski i vinter. Jeg mener at han har permisjon for å være hjemme med den lille, og må ofre litt av sin fritid for det - det er tross alt en grunn til at han ikke skal på jobb hver dag i de 5 aktuelle mnd.

Jeg har vært hjemme i snart 5mnd, og har ikke anledning til å bruke mine foreldre til pass, da de bor 8t kjøring vekk. Dessuten har jeg infunnet meg med at med en baby, er det denne som skal prioriteres, og ikke mine interesser.

Er det urimelig av meg å kreve at far bruker permisjonstiden til å passe poden hver dag? Fikk faktisk snakket ham fra å dra på guttetur til Alpene......Men babyen skal jo ammes en stund inn i hans permisjon også, og jeg har ikke lyst til å forholde meg til hans foreldre når jeg skal tilpasse ammetider og jobb....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok litt enig med deg, er far i permisjon er det han som skal ha den daglige omsorgen for den lille. Men det kommer også an på hva du mener med innimellom. Et par langhelger er noe helt annet enn en uke i ny og ne. (Tror ikke pappa'n her har vurdert tanken om å stikke av for lengre tid når han er i permisjon, det er jo meninga at det skal være hverdager under hans permisjon også?.) Og for dere begges del ville det vel være best om han ventet med sprell til babyen er stor nok til at h*n ikke trenger å ammes på dagtid? Skjønner veldig godt at du ikke føler for å sjonglere ammetider og jobb med svigers...

Selv begynner jeg på jobb igjen når poden er 8 mnd. Han er et halv år nå, har akkurat begynt med grøt. Det går unna, så framover nå prøver vi å få til at han etterhvert spiser annen mat enn morsmelk på dagtid. (Tar det gradvis, selvfølgelig.) Planen er at han får melk før jeg drar på jobben, når jeg kommer hjem og etter kveldsmaten når han blir 8 mnd. Skulle det av en eller annen grunn ikke gå så har vi masse morsmelk i fryseren som kan brukes. :)

Skrevet

Synes ikke du er urimelig nei. Dette er fars tid til å bli ordentlig kjent med barnet og hvordan dagen til barnet er. Det er ikke hans ferie..

Skrevet

Nei! Nei! NEI!

Permisjonen er IKKE fritid man har fått for å kose seg på fjellet. Hvis han ikke er sammen med ungen sin og blir kjent med ham, ser jeg ingen vits i at han skal ha permisjon!

Skrevet

Tusen takk for støtte! Vi har hatt dette oppe til diskusjon flere ganger allerede, og jeg merker jeg blir skikkelig sur når jeg ikke får forståelse for at han skal bruke tiden sin hjemme.

Innimellom er iflg. ham en dag av og til (?). Jeg mener at vi skal bruke hans foreldre for å passe når vi kan dra på fjellet sammen, ikke ham alene. Kommer til å stå på mitt neste gang det blir tatt opp:-)

Skrevet

Joda, vi skal begynne med annen føde her også etterhvert, men ikke før den lille er 6mnd (trenger ikke noe ekstra før det), og da ser jeg egentlig for meg middag og kveldsmat frem til poden blir litt større. Har ikke satt meg helt inn i opplegget med annen mat ennå:-/

HI

Skrevet

Ikke sikkert at han kommer til å få gjort så mye når han har permisjon- en har ofte masse planer og mener så mye... -Og kanskje kommer han til å synes at tiden med den lille er så dyrebar at fjellturer kan vente. Her i huset diskuterer vi arbeidsfordelingen hjemme når jeg skal jobbe og sambo skal ha pappaperm. Jeg synes han kan gjøre det jeg gjør- og så kan jeg gjøre det han gjør (dvs. stort sett være på jobb og ellers gjøre det jeg har lyst til...) Men da jeg sa det til han, fikk jeg til svar at HAN skulle være hjemme med ungene og kose seg!

Skrevet

Høres ut som en bra fordeling, mamsen&lillegutt:-) Skal benytte meg av argumentet - noe som betyr at han må være hjemme hver kveld, mens jeg kan trene og være sammen med jentene!

HI

Skrevet

Enda en på min side, tusen takk!

HI

Skrevet

Selvfølgelig skal han bruke permisjonstiden til å tilbringe tid med barnet. Det er jo hele vitsen! Synd at han ikke ser det slik selv bare. Litt trist men men..

Håper du får snakket han til fornuft.

Skrevet

Du får full støtte av meg og mannen min.. :)

Jeg syns det hadde vært greit om han èn gang gjorde det (dra bort i et par dg), men da skulle/måttet han på forhånd ha avklart dette med ammetider og jobb med sine foreldre, slik at det for deg blir det samme...

Nå vet jo ikke jeg heller hva slags forhold du har til svigers, og det er ikke alltid slikt er gjennomførbart i praksis..

Skrevet

Jeg støtter deg. Permisjon er IKKE ferie. Et par dager på en liten helgetur kan du vel avse han, men jeg regner med at han ikke planlegger hele vinterferien på fjellet alene med kameratene mens du må være hjemme med babyen?

Jeg har faktisk diskutert det samme med min samboer. Jeg begynner i jobb igjen om ei uke, og da skal han ha 8ukers permisjon. De 2 første helgene etter det blir jeg alene hjemme med sønnen vår, da han skal avgårde på fotooppdrag (han er ivrig hobbyfotograf, og spesielt innen musikk, dvs på konserter osv). Da er det kun snakk om en overnatting for hver av de helgene, og det kan jeg ikke nekte ham.

Men på den annen side, kjæresten min virkelig gleder seg til å være hjemme sammen med sønnen sin og bli enda bedre kjent med ham ved å tilbringe litt mer enn ca 3 timer med ham utenom helger.

Sønnen vår er nå snart 9mndr gammel, og jeg har aktivt trappet ned på amming, slik at han nå kun får pupp morgen og kveld nå. Resten er det flaske og fast føde. Snart er det vel ikke noe amming i det hele tatt, da jeg også jobber skift, og da blir det litt vanskelig og tilpasse ammingen til dette. Ammefri blir uaktuelt, da jeg har 2 mil reisevei til og fra jobben...

Skrevet

Takk, Lilleh og Jeni75.

Vil bare oppklare litt; det er ikke snakk om helger her. Det er egentlig helt ok, for da kan jeg pumpe, og vi kan ta en dag på fjellet sammen. Problemet for meg er at han vil ta en ukedag i ny og ne. Ingen overnatting, men dagsturer til fjells. Synes altså det blir helt feil å ta seg "fri" fra permisjonen for å kjøre "egotrip", når det er meningen han skal passe baby.

Han gleder seg selvfølgelig veldig til å være sammen med den lille, men jeg har en mistanke om at det ikke bare er fordi de får flere timer sammen, men også fordi han tror han skal ha "ferie".....

HI

Skrevet

Du er IKKE urimelig :) Permisjonen er ikke noe han har for å ha fri fra jobben og stå på ski alpene...

Desverre vet jeg av et par andre menn som også tenker som din, at de skal på en ukes golftur etc mens de har perm...dra på fisketur, slike ting. Hehe. Ikke min samboer da heldigvis, han lar meg knapt få ha en hel dag alene med Guro nå som han har sin del av permisjonen....(vi gjør som dere, deler ca 50/50).

Skrevet

Hehe... nei du er slett ikke urimelig!! :) Det er da ikke derfor man har fødselspermisjon. Er også enig med deg at foreldrene hans kan dere bruke som barnepass slik at dere får gjort noe sammen bare dere to:o)

De har da mange "gode" og festlige ideer disse pappaene innimellom.. Må le litt jeg, men skjønner godt din frustrasjon! ;)

Skrevet

Jenter, dere er skjønne!!

HI

Skrevet

Hei HI,

Her har jeg en ivrig pappa som kommer fra jobb og "krangler" med meg fordi han vil være med barnet.....så du har helt rett.

Snakk med han og spør han om han får glede av å være med barnet og viktigst "sjønner han at dette dyrebare tiden (1 år) går så fort og kan ikke snus tilbake?"

Håper han vil sette pris på å være med barnet fordi "vi har dem til låns" ikke sant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...