millamor Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Heisann Jeg begynte å jobbe igjen 1. juni etter 12 måneders fødselspermisjon. Da jeg kom tilbake i jobb, oppdaget jeg og en av mine kvinnelige kollegaer som også akkurat har kommet tilbake etter permisjon, at det har vært generelle og individuelle lønnstillegg i bedriften. Disse tilleggene kom mens vi var ute i permisjon, og ingen informerte oss om at det skulle være lønnsforhandlinger. Er dette lov? Min kollega snakket med sjefen, da hun ikke har fått bonusen hun hadde før hun gikk ut i permisjon. Det kom da frem at sjefen sa at vi skal ha de generelle tilleggene etterbetalt. Dvs denne måneden skulle vi få dette utbetalt. Men da jeg sjekker lønnslippen nå, ser jeg at jeg IKKE har fått dette. Heller ikke min kollega har fått lønnstillegget... Snakket akkurat med lønns- og personalsansvarlig, og hun sa at dette visste ikke hun noe om, og jeg står ikke på listen ang lønnstillegg.... Dette er da ikke lov??? Fikk beskjed om at jeg må snakke med sjefen om dette, og når jeg ringer sjefen, som for tiden er på ferie, men har lovet å være tilgjengelig på mobil, får jeg ikke svar... HJELP!! Blir så sinna at jeg nesten begynner å grine! Hvordan burde jeg gå frem videre nå? Anyone??
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 Jeg antar du er organisert i et fagforbund? Det du skal gjøre, er å ta saken opp med forbundet ditt. Det er de som er arbedisgivers motpart i lønnsfohandlinger, og genrelle tillegg (og som regel også individuelle) styres gjennom disse. De skal hjelpe deg i nettopp slike saker som du er opp i nå - det er "jobben deres". Om du ikke er organisert, må du forhandle direkte med arbeidsgiver selv. Da blir det ikke fullt så lett - du må stille lønnskrav direkte til arbedisgiver og så be om forhandling nå hvis du skal oppnå samme resultat som kollegene dine. Lykke til!
millamor Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2006 Hei Takk for svar. Jeg er ikke organisert... Har nå snakket med daglig leder, og fått beskjed om at dette lønnstillegget skal jeg få. Hun lovet at jeg skal få det etterbetalt ved neste lønning. Så da venter jeg i spenning på om jeg faktisk får det.
ennaH Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 Det er bra. Men du bør organisere deg uansett!
Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #5 Skrevet 29. oktober 2006 Det er desverre lov så lenge dere ikke har spesielle bestemmelser i kontrakten og/eller generelle avtaler som gjelder alle ansatte i bedriften/bransjen. Det eneste du kan gjøre er å prøve å argumentere ovenfor de som bestemmer lønnsøkningen for at du også fortjener en lønnsøkning på lik linje med resten....tror nøkkelen her er diplomati og overtalelsesevne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå