Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #1 Skrevet 25. september 2006 Jeg føler at det er en del mennesker som misforstår dette med sukker til barn. For det første; Barn SKAL ha i seg en viss mengde sukker hver dag. Det er det totale inntaket av sukker som har betydning for barn i vekst. Feks. dersom barnet ditt spiser måltider sammensatt uten særlig sukker i løpet av en dag, (grovt brød med leverpostei, wok til middag etc.) kan med god samvittighet gi de en yogurt eller et glass med juice ( av de som er laget av 100% juice). JA, det er mye sukker i yogurt, men det inneholder også masse bra vitaminer og kalsium som de små trenger. Men etter pannekaker til middag og smågodt til barnetv, er det litt overkill og gi en yogurt til kvelds. For det andre; Små barn skal ikke ha lightbrus!! Det er tilsatt søtningsstoffer som kroppen ikke klarer å bryte ned. Når et barn får ting som er tilsatt søtningsstoffer, reagerer kroppen på akkurat samme måte som med vanlig sukker, men kroppen klarer ikke å bryte det ned. Ergo; skal man først gi ungene brus eller saft hver helg eller en gang i måneden, gi dem cola eller noe annet som ikke er light! Gi ungene juice i stedet for saft. I produkter med 100% juice er det i alle fall vitaminer med på kjøpet. i Saft er det ingenting, bare tomme kalorier.
Ranveig R Skrevet 25. september 2006 #2 Skrevet 25. september 2006 Eg er for så vidt einig med deg. Heller Cola enn Cola light, men heller (heimelaga) saft enn Cola... Lagar du saft/juice sjølv veit du akkurat kva som er i den. Brukar du søte frukter treng du ikkje tilsette sukker. Eg vil påstå at barn får i seg nok til å dekke sukkerbehovet sitt om dei får frukt og melk/morsmelk/yoghurt kvar dag. Det ER dessuten sukker/sirup i brødet du kjøpar på butikken - også grovbrød. Eg trur ikkje det er mulig for nokon å få for lite søtt i seg dersom dei kjøper nokon ferdigprodukt på butikken, og et frukt. Eg unngår ikkje yoghurt til guten vår, men er einig med helsesøter at inntaket bør begrensast pga høgt sukkerinnhald.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2006 #3 Skrevet 25. september 2006 Helt enig i at du nok ikke behøve å bekymre deg for at barn får i seg for lite sukker. Men enig med light produkter - at det er dritt - også de andre tingene tilsatt kunstig sukker. Ang yoghurt - gi naturell med frukt i! Da kan du gi kos og slippe alt sukkeret!
Ranveig R Skrevet 25. september 2006 #4 Skrevet 25. september 2006 Sant det med naturell yoghurt. Smart!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #5 Skrevet 26. september 2006 enig, men ikke i det med cola...ALDRIG cola...der er ju masse koffein i cola...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #6 Skrevet 26. september 2006 Jeg er anonym over - med yoghurt råd - og er helt enig - ville ALDRI gi cola. Gir heller ikke sønnen min kaffe
Anonym bruker Skrevet 26. september 2006 #7 Skrevet 26. september 2006 Jeg syns ikke heller man trenger bekymre seg over at barnet ikke får i seg nok sukker. Det er sukker i så godt som alt vi spiser. Jeg syns ikke heller man trenger å være overhysterisk ang sukker men samtidlig må det være opp til hver enkelte å bestemme hva barnet deres spiser og drikker. Når det er sagt så syns jeg allikevel at cola til små barn blir for dumt. Det er jo koffein i cola.
Ranveig R Skrevet 26. september 2006 #8 Skrevet 26. september 2006 Eg gir uansett ikkje guten vår Cola, berre så det er sagt, men viss eg av ein eller annan tåpelig grunn *måtte* velge, hadde eg tatt Cola framfor Cola light. Begge har koffein, men berre den eine har kunstig søtning...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå